Kommuner upptäcker vinsterna
Utbud, uppmärksamhet och uppskattning – vinsterna är flera.
Kommuner kan påvisa miljonintäkter i samband med evenemang av olika slag.
Måste tillföras resurser
Några har insett vikten av att utveckla en tradition och en verksamhet. Att ge ökat stöd. Om ni så vill, de har hittat eller stärkt en affärsidé.
Det är egentligen vad alla kommuner kan göra. Bara de upplåter resurser.
Jag har själv varit delaktig på flera platser. Det är inte så märkvärdigt. Titta på utbudet i dag och försök se var det finns potential av ett eller annat skäl.
Entusiasten har kanske idén. Eller klubben som dock har jobbat lite i motvind i avsaknad av kraft. Eller arenan, ja, rent av företaget. De kan sitta på potentialen.
Det måste tillföras krafter både i form av människor och pengar.
Då har egentligen alla kommuner något eget.
Går att förändra och förbättra
Att utveckla för att bli attraktiv måste vara angeläget för Sveriges samtliga 290 kommuner som är utspridda över 449 000 kvadratkilometer och väldigt olika varandra. Från storstadsförtätningar till mycket glest bebyggda och mycket stora Norrbottenskommunerna.
Min erfarenhet från många års expertroll i lokal tillväxt, i sportens ekonomi, som vandrare genom Sverige och som forskare i funktioner och metoder för lokal tillväxt är att det går att utveckla och positivt förändra varje kommun.
Entreprenörer i företag och samhälle kan förändra. Inte enbart genom kommunala beslut men via nya kombinationer av aktörer som agerar. Ibland startar det med ett företag eller en kommunal anläggning, ibland med en idrottsverksamhet eller ett event.
Vi kommer alltid att se satsningar i event och företag som skapar attraktion, besök och tillväxt i orter och kommuner. Inte alla lyckas. Men inriktningen och entreprenörskap finns lite varstans, ständigt och jämnt.
Nya, starka idéer leder vidare
Aktörerna dvs individer och organisationer i kommunen är en komplex mix av strukturer och processer. Min bild är att nya mönster av samverkan kan skapas inte minst tack vare digitalisering och mobilitet (se bilskjutsande taxiliknande nätverket UBER).
En aktör eller helst en entreprenör (företags-, samhälls- eller social-) kan skapa nya lösningar utanför gamla mönster dvs en disruption och det sker oftare nu för tiden.
De stora nyskapande förändringarna och tillväxtprojekten kan vi följa i vårt lands ekonomiska historia. Via entreprenörer uppstod LKAB, sågverk och massafabriker, järnbruk,stålverk,varv och verkstadsföretag.
Så tillkom Sandvik, SKF, Volvo, Scania, Atlas Copco etc. Människor flyttade till dessa orter och städer som växte. Stockholm,Göteborg,Malmö och de stora regionstäderna blev attraktiva.
Vi har kunnat följa nya starka lokala företag beroende på en stor kundkrets och i andra branscher har Ikea, H&M vuxit till globala aktörer. Varje Ikea-varuhus generar enorma besöksskaror och gynnar inflyttning.
Mindre men snabbt växande lokala företag kan prägla orter och kommuner som exempelvis Ullared. Någon kan invända att it- samhället leder till att företag och andra organisationer inte behöver synliggöras fysiskt i en viss ort.
Jo, visst, men företagens ledning och tjänster skapar attraktiva arbetsplatser och urbana tjänster i städer och orter. I dessa miljöer vill medborgarna ha en rik fritid med sport, kultur och andra upplevelser och marknaden skapar detta.
Flera goda exempel
Men hur skall andra orter och städer bli attraktiva för företag, inflyttning eller åtminstone besök? Alltså, de som också vill bygga värden i det som kallas idrottsturism.
Vi kan se flera goda exempel på hur detta sker och inte bara genom att företag flyttar in eller startas. Det går att skapa kraftfulla verksamheter som starkt bidrar till ortens och kommunens utveckling.
Vasaloppet och Båstadtennisen tillkom på 20-talet, men det tog ett antal år innan tillväxten skedde. Andra exempel på idéer som gav stor utdelning är Åre och skidor, Gothia Cup och Göteborg och hockeykulturen i Leksand. I själva finkulturen brukar Holstebro på Jylland framhållas.
Nya attraktiva verksamheter prövas och en del av dessa blir tillväxtmotorer. Se det inte bara i stort. Alla har varit små en gång.
Varje kommun är en potentiell arena för nyskapande i sport och kultur. Sportsektorn är en bransch som har 75-85 miljarder kronor av Sveriges BNP som totalt omfattar 4 000 miljarder kr.
Många lysande sportverksamheter finns där stora värden av olika slag skapas varje dag. Det finns redan 110 000 årsarbeten genererade ur sportens produkter, tjänster och tävlingssystemens alla event. De är utspridda över kommunerna.
Summan växer snabbt och inte minst genom den drivande konkurrensen mellan alla hundra sporter. Fotbollen är stor och utbredd, skoljympa och tävlingssystem finns i alla 290 kommuner, golfen likaså, medan andra sporter har vissa starka kommuner och regioner.
Konsten att se egna möjligheter
Möjligheterna för en ort att bli attraktiv finns alltid. Det är många värden som uppstår vid effektiva nya arenor men det det finns risker vid dålig ledning. Kontinuerliga event med bra innehåll behövs.
Attraktion, jobb, skatteinkomster, folkhälsa, socialisation och gemenskap uppstår över tiden i orten och även ett naturmedvetande och bättre användning av landets enastående naturrikedomar. Sådana kommuner och orter skapar sin egen framtid.
Vasaloppen året runt i tre kommuner och särskilt Mora visar hur det går till. Åre likaså. Betydelsen av sport i dessa två kommuner kan mätas med BruttoKommunProdukten, BKP.
Sport är i genomsnitt 2-3 procent av Sveriges totala BKP (BNP). I Mora och Åre är min bedömning att sport står för 8-10 procent av BKP.
Sport är en maktfaktor i konkurrensen. Det finns många plusvärden. Som uppskattning från egna kommuninvånare, uppmärksamhet från besökare och faktiskt, i förlängningen även jobb och skatteintäkter. Det är vad många kommuner nu upptäcker. Men lika många har mycket att lära. Mest att se sina egna fördelar. Därför är morgondagen så spännande.
Mest lästa just nu
Zlatan Ibrahimovic är van vid att gå vinnande ur kamper. Men nu tvingas han acceptera en förlust. En dom i Stockholms tingsrätt slår fast att en hyresgäst får bo kvar Zlatans och Helena Segers hus på Östermalm i Stockholm.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.