Morgon 1: Idrottens stora skifte och betydelse

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Sommaren med värmen och först fotbolls-EM och sedan OS har gett oss andrum. Pandemin har också gjort sitt till. Vi har levt som i en parentes eller bubbla, men nu börjar verkligheten att göra sig påmind.Vardagen återkommer.

Resultaten från sommarens höjdpunkter  blir en påminnelse om idrottens ekonomi och betydelse i sin tur. Och konsekvenserna liksom betydelsen. Vad får det kosta och är det värt det priset, Björn- Anders Larsson är vår ciceron.

 

Sportsektorn byggde under 100 år alltmer på upplevelser, stark social närhet (motsats till social distansering), resor, stora massevenemang. Volymen växte till en världsindustri på 10 000 miljarder skr. På grund av pandemin beräknas en tredjedel falla bort de närmaste åren.

Nu blev det blev nu tvärstopp för hela upplevelse- och reseindustrin, inklusive de stora sporternas ekonomi. Pengarna till klubbar, professionella aktiva och ledare måste skapas på nya sätt. 

Nytt tänk och beteende

Alla sporter måste nu tänka nytt. Börja om med det som finns att göra med klubbar, arenor, rättigheter.

Vi åskådare  har saknat showen men vi kan ägna oss åt friluftsliv, motion och lek och det kostar egentligen inte mycket.

Partiell BNP (BruttoNationalProdukt)  i sport i utvecklade länder var till januari 2020 ca 2 procent av nationernas ekonomi vilket i Sverige betyder ca 100 miljarder kr. Sektorns sammansättning av sporter och produkter byggde på en efterfrågan som nu genomgår en chock, intäkterna för de flesta sporterna minkar reller till och med försvinner, kostnaderna blottläggs och verksamheterna måste förändras även i Sverige. Några sporter gynnas. Det gäller t ex golfen, naturvandringar, sjösporter mm som utövas inom landet. 

Hushållens inverkan

Hushållens konsumtion genom eget sportdeltagande med allt dyrare utrustning, resor, boenden och media växte snabbt fram till år 2020. Ännu mer växte medborgarnas konsumtion av sportupplevelser på plats på stora arenor och via alla media. Sportsektorns intäkter av reklam från de globala varumärkena ökade starkt. De stora lagsporternas väldiga betalningar till sina stjärnor blev möjliga.  Sporterna har skapat (för stora?) överbyggnader av internationella förbund, media och experter .

Allt detta måste nu anpassas till en ny hård verklighet.

De 20 000 svenska idrottskubbarnas och seriesystemen och eventen som är huvuddelen i den svenska sportsektorns 100 miljarder kommer också att minska med 30 procent (enl IEC). Kommersiella sportevent försvinner och svårigheter i elitkarriärer har redan skapat lägre löner för åtskilliga. 

Den stora volymen av klubbarnas föräldrar och barn kommer att vilja samverka socialt på nya sätt och mer drivet av glädje, kamratskap, olika intressens utveckling och för hälsa i en bred syn på personlig livs - och karriärutveckling .

Samhällsnyttan

Statens 1-2 miljarder per år och kommunernas 8 miljarderr i anläggningar, skolor och personal inom idrott  måste söka nya former och partnerskap med skolor, föräldrar, lokalt närings- och övrigt föreningsliv. Mer samhällsnyttiga värden för mindre offentliga pengar. VSROI- effekter kan ökas (Voluntary-Social-Return-Of- Investments) 

Sportsektorn i Sverige var nyss 100 mdr per år och den har redan minskat 30 procent och ligga på den volymen i år och troligen 2021 när BNP gått ner. Samtidigt ändras den sportsektor vi vant oss vid . Andra ekonomiska och organisatoriska strukturer uppstår. De olika idrotternas tekniska och sociala former  ändras för att säkra folkhälsomässiga behov.

Den nya sportsektorn i Sverige och globalt har i vår börjat leva utan fysisk närvarande publik och det skapar nya åskådarbeteende, mindre publikintäkter, färre sportresor internationellt och nationellt, minskad kvalitet i eventen, minskade reklam- och sponsor-samarbete och minskade intäkter till klubbar och professionella utövare. Sporter med låga kostnader och priser som utövas mer i familjer och hemmiljöer, under skoltid  och mer utomhus blir vanligare. 

Det blir trendigt med enkelhet och mer folkhälsa. Nyttovärden i nya sociala förhållanden och folkhälsa kommer att betonas mer av marknaden och de politiska institutionerna. 

Trender är redan tydliga i egen vandringssport och naturlivet i närmiljö och i Sveriges stora natur. Sjölivet i den stora blå fritidssektorn likaså. Golfen med sina öppna ytor, fysisk distansering och friska natur men trots det goda sociala relationer har redan en ny tillväxtvåg.

Sporter med alla kompletterande bekväma upplevelser där mat, dryck, kläder och party är basen blir nu en mer asketisk, fysiskt aktiverande och basic rörelseglädje. Nya former för innehåll och utövande utvecklas snart och snabbt när sportens marknadsekonomi och dess entreprenörer måste söker nya vägar i samspel med medborgarnas nya värderingar och beteenden.

Värdet för folkhälsan

Det finns många värden som idrotten kan utveckla. Låt oss således söka nya vägar utöver de kvarvarande och nu minskade monetära värdena i de hittillsvarande verksamheterna. Se här en meny av möjligheter att skapa värden och därmed nya resurser.

  • Samhällsnyttiga effekter och värden av alla typer av idrott, friluftsliv,   event,  besöksnäring mm i en ort i en kommun eller nation
  • Utveckla ny produktion och konsumtion inom fysisk aktivitet, ökad BNP, genom mer BruttoKommunProdukt (BKP), turistekonomi och skattekraft lokalt
  • Skapa sysselsättning och inkomster på olika nivåer o cirklar runt om från deltidsjobb till livslång karriär i nya verksamheter i en vidgad hälsoinriktad fritidsverksamet
  • Utveckla klusterbyggande effekter, tillväxt av sidonäringar, kunskapsutveckling mm t ex i skidsportens stora centra, i båtsport och marint friluftsliv m fl
  • Ny aktivering av lokala verksamheter genom samverkan i PPP (Public Private Partnership) och IOP (Ideburna Offentliga Partnerskap), överenskommelser (ÖK) med t ex skolor i alla åldersgrupper, försvaret, äldreomsorgerna, socialförvaltning, sjuk- och hälsovård
  • Undersök och utveckla demografiska effekter, deltagande hos olika åldersgrupper
  • Social inkludering, jämställdhet, integration och aktivering från utanförskap i olika former
  • Social och moralisk fostran av barn o ungdom, värdegrund känsla av sammanhang 
  • Minskade konflikter, brottslighet, förstörelse, utveckling och förbättringar i SSO-områden
  • De samlade folkhälsoekonomiska effekterna fysiskt och psykiskt behöver öka.
  • Stat,region och kommun inser alltmer av de värden som idrott,lek och friluftsliv skapar.

Så många möjligheter

Platsens, ortens, stadens, regionens livsmiljö, attraktivitet (upplevd sportstad - region etc), kännedom kan öka på nya sätt och skapa värden i kommunerna 

Platsens, ortens, laddning av varumärket, legacy, samhället med speciell kultur, stolthet, passion, glädje etc hos medborgare och organisationer, innehåll av associationsvärden mm t ex via nya event, tävlingsformer

Sportens fysiska former och effekter på stadsbyggnad, landskap, miljö och olika naturvärden  (bygg ut vandringsleder, en riksled syd-nord genom Sverige, skapa mer naturturism, båtturism, sportfiske, jakt alla dessa som möjliga allianser i IOP, PPP)

Besöksnäringens tillväxt och klusterbyggande lokalt, regionalt, nationellt via vandringsleder, natur- och närmat ,kulturturism,nytt upplevelsestråk efter Inlandsbanan, nya kustleder för båtsport med mer service,miljöstöd,naturhänsyn och därmed högre upplevelsevärden.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.