De innovativa är vinnarna i framtiden

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Den nya tiden är här. Då helt andra bevekelsegrunder gäller för idrotten. Vi måste tänka nytt eller annorlunda – vi får inte upprepa beteenden och tillvägagångssätt enligt gammalt mönster.

Idrottens ledare och ytterst ansvariga måste vara påhittiga och bygga broar och se samarbeten som aldrig tidigare har förekommit. De innovativa är vinnarna.

Här ger Björn-Anders Larsson exempel på genvägar och hur tankar idéer kan leda till framgång.Ta intryck och jämför med din hemmaplan och se både omöjliga och möjliga partners

Glädjen är idrottens livsnerv och det blir ännu viktigare i framtiden

Före Coronautbrottet omfattade sportsektorn cirka 100 miljarder kr per år i Sverige. Den har redan minskat 30 procent och beräknas ligga på den volymen i år och troligen även under 2021 när BNP gått ner. Samtidigt ändras den sportsektor vi vant oss vid.  I framtiden blir det helt andra tillvägagångssätt och bevekelsegrunder.

Prioritering på människors välbefinnande

Den nya sportsektorn i Sverige och globalt har i vår stoppat fysiskt närvarande. Utan publik och närhet skapas helt nya beteenden. Det innebär att det blir trendigt med enkelhet och mer folkhälsa. Nyttovärden i sociala förhållanden och människors välbefinnande kommer att betonas mer av marknaden och de politiska institutionerna. 

Trender är redan tydliga i egna vandringar och mer upplevelser i naturen. Naturlivet i närmiljö är mycket viktigare. Sjölivet i den stora blå fritidssektorn likaså. Golfen med sina öppna ytor, fysisk distansering och naturkontakten trots det goda sociala umgänget  har redan en ny tillväxtvåg.

Nya former för innehåll och utövande utvecklas snabbt när sportens marknadsekonomi och dess entreprenörer måste söka nya vägar i samspel med medborgarnas nya värderingar och beteenden.

Göra idrotten mera social

Det finns nämligen många värden som idrotten kan utveckla mycket mer. Under de senaste åren har våra utvärderingar runt t ex handboll visat att bättre socialisation och skoldisciplinering via idrottsföreningar har större effekter för samhällsekonomin än vad vi trodde. 

Påhittighet och experimentlust  blir viktigt, för att inte säga avgörande i framtiden. Idrotten behöver åtskilliga entreprenörer som vill och har förmåga att se nya inslag i det tidigare starkt traditionella mönstret. I mångt och mycket handlar det om att blanda och ge.

En meny av möjligheter

Se här en meny av möjligheter att skapa värden och därmed nya resurser:

Metoder för att skapa samhällsnyttiga effekter och värden av alla typer av idrott, friluftsliv, event,  besöksnäring mm i en ort i en kommun eller nation 

Att vända och vrida på produktion och konsumtion inom fysisk aktivitet, ökad BNP, genom mer BruttoKommunProdukt (BKP), turistekonomi och skattekraft lokalt

Skapa sysselsättning och inkomster på olika nivåer o cirklar runt deltidsjobb till livslång karriär i nya verksamheter i en vidgad hälsoinriktad fritidsverksamhet

Utveckla klusterbyggande effekter, tillväxt av sidonäringar, kunskapsutveckling mm t ex i skidsportens stora centra, i båtsport och marint friluftsliv m fl

Ny aktivering av lokala verksamheter  för motion och idrott genom samverkan i PPP (Public Private Partnership) och IOP (Ideburna Offentliga Partnerskap), överenskommelser (ÖK) med t ex skolor i alla åldersgrupper, försvaret, äldreomsorgerna, socialförvaltning, sjuk- och hälsovård

Undersök och utveckla nya effekter med fysiskt deltagande hos alla åldersgrupper från 2 till 100

Låta fysisk aktivitet och deltagande skapa social inkludering, jämställdhet, integration och aktivering från utanförskap i olika former

Bidra till social och moralisk fostran av barn och ungdom baserat på samhällets värdegrunder

Minska konflikter via annorlunda vägar och metoder inom rehabilitering bort från brottslighet, förstörelse, utveckling och förbättringar i SSO-områden

De samlade folkhälsoekonomiska effekterna fysiskt och psykiskt behöver öka. Stat, region och kommun skärper alltmer de värden som idrott, lek och friluftsliv skapar.

Platsens, ortens, stadens, regionens livsmiljö behöver inte alltid vara den gamla vanliga enligt tidigare traditioner. Attraktivitet (upplevd sportstad - region etc), kännedom kan öka på nya sätt och skapa värden i kommuner och regioner.

Fokusera på platsens, ortens, laddning av varumärket, legacy, samhället med speciell kultur, stolthet, passion, glädje etc hos medborgare och organisationer, innehåll av associationsvärden mm via ex via nya event, tävlingsformer och platser.

Sportens fysiska former och effekter på stadsbyggnad, landskap, miljö och olika naturvärden bör prioriteras mer. Som utbyggnad av vandringsleder, skapa mer naturturism, båtturism, sportfiske, jakt --alla dessa aktiviteter som möjliga allianser i IOP, PPP) 

Besöksnäringens tillväxt och klusterbyggande lokalt, regionalt, nationellt via natur- och i symbios med kulturturism, utvecklas vandringsleder, Inlandsbanan, nya kustleder för båtsport med mer service, miljöstöd, naturhänsyn och därmed högre upplevelsevärden

Med denna nystart för Sverige blir alla vinnare!

Björn- Anders Larsson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Idrottens massmönstringar avlöser varandra. I Göteborg har fotbollens ungdomsturnering Gothia Cup nu avslutats, ett event som sätter staden på världskartan som ingenting annat och vars turistekonomiska omsättning tangerar ett miljardbelopp.

I Jönköping invigdes under söndagen O-ringens, orienteringens överlägsna skyltfönster,  den första upplagan redan 1965 med ett budskap som har spridits över hela världen. Med i år cirka 15 000 deltagare, och med sportens unika världsetta, 23 VM-guld, Tove Alexandersson, 34 år, på startlinjen i D 21-klassen, damer elit

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.