Sportindustrin är en framtidsbransch

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Världsmarknaden för sportindustrin är 6 000 miljarder kr. Sveriges del är 70 miljarder kr. En liten men ofantligt spännande procent inför framtiden, om vi vill.
Ett exempel på hur idrott kan utveckla en region är Östersunds val att samarbete med skidskytteförbundet och hur båda parter tar hjälp av varandra. Foto: TT Nyheter


Jag ser idrotten som den mest drivande delen i den stora upplevelse- och fritidssektorn. Det är dags för riksdagens partier och näringslivsorganisationer att inse att det är en snabbt växande framtidsbransch för Sverige. Den produceras och konsumeras både lokalt i varje kommun och i globala event och media.

100 000 årsrelaterade jobb

Där finns idag över 100 000 sportrelaterade jobb (årsarbeten) i Sverige  att jämföra med mycket få jobb 1950 (jympalärare, vaktmästare och cykel- och järnhandlare som sålde sportprylar). Men det fanns faktiskt under efterkrigstiden ett tag tillverkning i Sverige av skidor, skridskor, klubbor, blå jympaskor, båtar, fotbollar mm. Men sedan avvecklades den delen av svenska industri nästan helt.

Då hade vi också haft kvällstidningar med en (!) sida sport och ingen TV. Jerring och Hyland rapporterade ibland i radio.Vi gjorde annat på fritiden helt enkelt.

Förändringen till dagens situation är ofantligt stor. Konsumtion och investeringar inom sport växer snabbare än BNP. De globala sporterna skapar kraftig impact och dominerar media vilket leder till att de stora konsumentmärkena i världen använder sporten och dess fält för sin sponsring, sin reklam och andra marknadsåtgärder.

Når marknadsresultat

De största sporterna genererar via kombinationen av publik och utövare väldiga intäkter. Fotbollens industri är runt 600-700 miljarder kr totalt i världen och golfen med 30 000 anläggningar i världen ca 400 miljarder. Hästsporter, motorsporter och segling når liknande nivåer.

Det här skapar i sin tur resurser till sina professionella individer, klubbar och förbund och stimulerar bredd i deltagande och i publik. De kommersiella processerna hos de globala företagen använder sporterna i sin marknadsmix. Arenorna för sport blir ytterligare redskap i marknadsföringen.

Det globala näringslivet (media, bilmärken, drycker, finansiella tjänster, mode etc) är loken som drar sporterna med sig om dessa ger effektiva marknadsresultat.

Några sporter lever farligt

De skickligaste dvs individer, klubbar, förbund och specialiserade sportföretag samspelar allt bättre med marknadsekonomins övriga företag.

Andra sporters förbund och klubbar når inte detta samspel och lever farligt. Om t ex inte motorsportens traditionella aktörer med förbund och klubbar står för effektiva event kommer motorbranschens aktörer och media skapa egna upplevelser för publik och deltagare.  

Det jag påstår är att sporter kan utvecklas av olika krafter i samhället och detta sker alltmer omvälvande just nu. Däremot, de sporter och de organisationsformer som är inte är flexibla,attraktiva och samverkar bra med publik,deltagare och sponsorer kan de inte vidareutvecklas på internationell elitnivå.

De minskar i attraktivitet

Vissa sporter i Sverige som bordtennis,tennis, backhoppning, skridsko, flera motorsporter m fl har inte kunnat behålla internationell nivå när omvärlden och resursbaserna förändrades.

De som inte kan bygga allianser på effektivt sätt kanske väljer att fortsätta som helt eller delvis frivilligstödda sportsektorer. Se på breddverksamheten som kan hållas uppe av medborgarna i ideella föreningar och där elitambitionerna överges. 

Det gäller att hela tiden vara vaken för möjligheterna.

Ideligen nya genombrott

Den globala konkurrensen i idrotten och i näringslivet skapar dynamik och oväntade samverkande processer. Genom innovationer i teknik, träning och organisering uppstår nya genombrott i organisationer, orter och regioner i övriga världen.

Där finns 99 procent av sportens volym totalt dvs utanför den svenska organiseringen av sporten. I vissa sporter är Sveriges andel hög och har en stark påverkan som orientering,innebandy men också ishockey,golf och hästsport, i andra är vår roll obetydlig. 

Många miljarder kr av landets konsumtion och investeringar i sport importeras från världsledande sportföretag som Nike, Adidas, Titleist, Bauer etc. Kan sportnationen Sverige bli en framtida exportnation som i andra moderna näringar?

Idrott, en tjänsteexport

Det diskuteras nu alltmer innovationer i sport i några av landets centra för idrottsvetenskap som t ex mitt Lund men också sportregionen Umeå med Västerbotten. En annan förebild är skidsporternas utveckling i Östersund och Åre.

Sveriges ”export” består annars främst av professionella idrottsutövare. Det kan ses som tjänsteexport.

I kommande krönikor återkommer jag till idrottens ständiga dynamik och vad det betyder för de svenska delarna av dessa sporter.

Björn Anders Larsson

Björn Anders Larsson är ordförande i IdrottsEkonomiskt Centrum i Lund och partner och vice vd i den samhällsanalyserande tankesmedjan Nordic Evaluation Group AB. I dessa verksamheter har han gjort ett stort antal analyser. Björn Anders mission är ett både ett effektivare samhälle och bättre folkhälsa. Han är ordförande i den tvååriga utbildningen YH Marknadsförarna i Helsingborg, ordförande i LinnéSamfundet Polcirkeln i Jokkmokk samt ledamot i ytterligare styrelser. Björn Anders forskar i företagsekonomi i Lund inriktat på organisationers effektivisering, förnyelse och interorganisatorisk samverkan. Det sker med longitudinella fallstudier i vård, omsorg och folkhälsa samt sportsektorn i samhället. Björn Anders har vuxit upp idrotten och motionerar i långlopp, skidåkning, golf och etappvis vandring genom landet från Skåne och har nu kommit till Tornedalen.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.

Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen  i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet  oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.

– Jag är supertaggad, säger Jonas .

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.