Växande marknad i flera länder

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Handbolls-EM för herrar pågår för fullt och är en stor sport för både publik och media i Norden. EM,VM och OS driver denna sport år efter år. Handboll är på väg att bli en elit- och mediebaserad större sport i alla världsdelar men med en begränsad ekonomi och deltagande jämfört med de 10-15 största sporterna.

Slovenien når framgångar i EM just nu.Inte minst tack vare Miha Zarabec som är en av de främsta spelarna. match i handbolls-EM, grupp F, mellan Schweiz och Slovenien i Scandinavium.

Alla sporter i världen har ett värde som bruttonationalprodukt som uppgår till ca 9 500 miljarder kronor. Sveriges sportsektor är ca 1 procent av totala volymen,  dvs ca 100 miljarder skr. (IEC,2019)

Mycket liten jämfört med fotboll

Världshandbollen har en ekonomisk volym på 28-35 miljarder skr och därmed är världshandbollen 0,3 procent av alla sporter i världen. Handbollen är som en jämförelse i storlek ca 3 procent  av världsfotbollen som uppgår till ca 700 miljarder kr, motsvarande ca 7 procent i partiell BNP av all sport). 

Antalet aktiva tävlande handbollsspelare i alla åldrar i världen kan bedömas vara 4-5 miljoner varav 99 procent är barn och ungdom . 

Den globala sportindustrins 9500  miljarder skr  byggs upp av några stora sporter som utövas både på bredd- och elitnivå i de flesta länder (fotboll, basket, friidrott) i flera världsdelar,  som vintersporter t ex främst i Europa, Nordamerika) mot bandy enbart i några få nationer . 

Stora handbollsklubbar i världen har intäkter och BNP-skapande på mer än 200 miljoner kr per år och de största i Sverige har ca 40 miljoner kr. Med standardvärden från nationalekonomin (IEC med flera) motsvarar varje heltidsanställd i klubben några miljoner kr i BNP för de mest värdeskapande spelarna och för övriga en miljoner skr per år.

Kvoten mellan högbetald elit och övrig personal avgör teoretiskt sett hur en klubb måste öka intäkterna för att kunna attrahera tillräckligt många och ledande elitspelare för att tillhöra de 50 ledande klubbarna i Europa.

Stjärnspelarna avgörande

Inkomsterna till stora handbollsklubbar är i stort sett den vanliga mixen med publikintäkt på arenor (30-50 procent ), sponsorer/reklam (20-30 %) och mediaintäkter (20-30 procent). 

Skickligare spelare och spektakulära matcher ökar dessa olika intäkter. Uppåtgående spelare som säljs till de största klubbarna i Europa ger därtill alltmer intäkter till mindre elitklubbar i respektive lägre rankad nationell liga. De monetära värdena för herrhandboll är många gånger större än för damhandboll. Denna skillnad ökar i kronor, men minskar relativt sett i procent.

Handbollen växer internationellt genom att flera ekonomiska och geografiska områden utvecklas parallellt och på olika sätt. Vi kan urskilja det nordeuropeiska klustret, norra Tyskland, Nederländerna, Danmark, Norge samt södra och mellersta Sverige. Dessutom mellan- och östeuropeiska med mycket stark handboll i t ex Visegrad och Balkan.

Därefter en snabbt växande stark handboll i latinspråkiga kulturer som Frankrike och Spanien och via påverkan från dessa Nordafrika. Numera finns också en tillväxt i Sydamerika. Därtill en växande handboll i Ostasien. Där det finns herrhandboll är också damhandboll stark med små variationer. Data saknas om världshandbollen men IEC gör här kontinuerliga försök att beräkna dess storlek i olika avseenden.

IEC bedömer andelen kvinnor till ca 15-20 procent av antal aktiva i världen medan andelen av inkomster till kvinnliga spelare, ledare och tränare kan bedömas vara 5-10 procent (IEC och stiftelsen FairPay). Handbollen kommer att öka marknadsvärdena hos alltfler av de ledande stora (fotbolls)klubbarna i Europa. I sin tur växer marknadsvärdet för de klubbar som allt oftare bygger flera sektioner på hög elitnivå i flera sporter. Då kan inkomsterna för kvinnor som proffsspelare i Europa öka. 

Hallarna styr utvecklingen

En reflektion här om handbollens ekonomi är att dess logik styrs av de alltmer resurskrävande arenorna/hallarna (ofta multiarenor eller kombihallar av olika slag). Det finns utomhusbanor i mindre utvecklade sportnationer men det som förklarar volym och tillväxt är främst inomhushallar.

Sporten är därmed kapitalkrävande och kräver då en relativt stor ekonomi för sin drift. Utomhusspel på andra underlag har obetydlig omfattning utom i vissa turneringar där nya format prövas som beachhandboll. En stor kostnadsfördel än så länge för Sverige är enligt IEC att kommunalt finansierade sporthallar håller uppe ungdomshandbollen.

Vi får en världshandboll på ca 25-35 miljarder skr BNP. Handbollens andel av svensk sport-BNP är ca 1400 miljoner kr av de totala 100 miljarder (2016,IEC) dvs 1,4 procent.

Konkurrensen på världsmarknaden och i globala media respektive mellan olika sporter är allt intensivare. En oligopolstruktur utvecklas där de stora reklamköpande konsumentmärkena samspelar med de stora mediekoncernerna och de stora idrottsförbunden vilket gör att stora sporter växer mer än de små. 

Fotboll, cykel, rugby, tennis, friidrott, golf, hästsporter etc tar allt större del av inkomsterna och påverkar konsumenternas köp av media, utrustning och kläder i dessa sporter men de påverkar också alla varumärken genom sin attribution. 

Bedömningen är att handbollen minskar sin andel av alla inkomster i sport i världen men att detta mönster kan ändras i de starka handbollsnationerna i Europa genom professionell utveckling av handbollens klubbar, event och upplevelser och därmed attrahera mer reklam, media, publik och breddkonsumtion (barn och ungdom).

Klubbar som PSG och Barcelona

Det innebär större resurser till fler storklubbar/sektioner med stora intäkter på nivån 100 miljoner skr eller mer hos kanske hundra klubbar i Europa – det är vad som kan driva handbollssporten framåt. Detta kan behöva ske genom att de stora allroundklubbarna (drivna genom fotbollsintäkter på mer än fem miljarder skr per år per klubb) kan addera marknadsvärde i egna hallar kopplade till de egna stora arenorna, dess resurser och den egna affärsprocessen (se Barcelona, PSG m fl). 

Därmed är det nödvändigt att det i Sverige utvecklas tre-fem internationella och resursstarka klubbar för att bibehålla en stark svensk närvaro i internationell handboll (jämför t ex med svensk fotboll som måste utvecklas och ishockey där Sverige redan har elitklubbar på Europanivå ). 

Elitserierna i handboll måste skapa sin utveckling grundad inom svensk sportmarknad och därmed nå en allt högre handbollskvalitet i Sverige. En komplementär och växande strategi är den sociala inriktning genom arbete för mer ungdomshälsa, inkludering och integration som handbollen bedriver lokalt (exempel är #vi ställer upp). Kanske kan de mest sociala idrotterna dit handboll bör räknas skapa nya resurser , folkhälsoresurser från stat, regioner och kommuner ? 

 

Björn Anders Larsson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Vad som i höstas beskrevs som ett starkt hot ett mot Supertettan-klubben Östersunds FK och kunde gå till konkurs är nu avfärdat. ÖFK har kvittat sin skatteskuld och lugnet har infunnit sig i Jämtland.  Klubben har betalat 2,5 miljoner kronor och i ÖFK stiger optimismen inför framtiden. 

Sportsligt råder också en medvind. Laget återfinns på åttonde plats i Superettan efter elva omgångar

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Spelaragenter trängs på läktaren. Det är som färdigserverat buffébord. Här går det att göra fynd. Det är villkoren vid  den tredje upplagan av Malmö Trophy, ungdomsturneringen som lockar många av de mest talangfulla 15-åriga fotbollsspelarna i Europa och världen. 

Den 6-8 juni avgörs matcherna på Stadionområdet och bland flera namnkunniga klubbar märks Real Madrid, Hajduk Split, Sporting CP och Olympique Lyon. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.