Vägen till framgångsrika städer

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Vissa städer återkommer ideligen i sportsammanhang, andra börjar inse värdet, här finns mycket att tjäna och konkurrensen ökar mellan kommunerna. I dag inleder Idrottens Affärer en ny artikelserie, Idrottsstäder, med Björn Anders Larsson som ciceron.
På många håll i Sverige har idrotten och politiker upptäckt att möjligheterna med en stark samverkan kan kan ge starka effekter på turismekonomin. Foto: TT

 

Små kommuner med begränsade möjligheter. Stora städer utsatta för knivskarp konkurrens inte bara nationellt utan även globalt. Var och en har sina problem – och möjligheter.

Många frågor och svar

Alla har sina frågor.

Det gäller i lika hög grad ekonomi som näringsliv som vakna kommunalråd. Och idrottens förmåga och vilja att framhålla egna fördelar och kunna presentera en bättre morgondag.

Vad karaktäriserar en typisk sportstad? Jag vill kalla dem kunskapsstäder och det bygger på kultur och sport, det som attraherar människor och företag. 

Möjligheter i punkter

Här är mina observationer från flera års forskning och praktik: 

- Många idrotter och sporter och arenor för olika livsstilar.

- Stark elit och samtidigt en breddidrott för alla nivåer av utövande.

- Framträdande idrottsklubbar med några som uppnår internationell elitnivå.

- Stadsutformning för uthållig god miljö, hälsa och friskvård.

- Ett rikt kulturliv som attraherar inflyttning, inpendling från omvärlden och företagsetableringar.

- Starka evenemang inom sport och annan kultur som uppmärksammas.

- Utbildning som skapar forskning, kunskapsnäringar och innovationer.

- Kultur- och sportkonsumerande medborgare som är unga och arbetar i kunskapsnäringar.

- En företagskultur som ger etableringar via nya och inflyttande företag.

- Infrastruktur som underlättar resor, transporter, upplevelser och möten.

- En folkhälsa med låg sjuklighet och lång genomsnittlig livslängd.

- Stadens identitet bygger på sport, kultur och utomhusaktiviteter. 

- Stadens naturförhållanden med vattendrag, kust, berg, natur stimulerar sådana sporter.

Egentligen en lista över en rad önskemål där bara stora metropoler kan uppfylla alla kriterier.

Skala ned och se klart

Mindre städer och kommuner ska skala ned frågor och svar. De ska se till egna tillgångar och framför allt syna utbudet på hemmaplan – vad och vilket kan växa med uppmuntran och om nya resurser tillförs.

Många ska alltså göra hemläxan. 

Här ligger en stor del av svaret. Inventera vad som sker, i vilken form och omfång, vad som saknas, vad som har en potential i människor, anläggningar, naturen, läget etc.

Svaren kan dölja upptäckter av sällan skådat slag.

Syna egna fördelar 

Till just det arbetet ska vi återkomma och djupborra. En sak är säker, det finns så många svenska städer som inte har insett vilka möjligheter de faktiskt förfogar över.

Om man tittar globalt får städer med väl genomförda olympiska spel långvariga eftermälen som naturliga sportstäder och några tycks behålla denna värdeskapande process. Det gäller t ex Stockholm alltsedan 1912 och senare Barcelona, Oslo, Melbourne, Sydney och Vancouver.  

De ekonomiska effekterna av de största evenemangen skapar synergier först när de genererar event regelbundet över decennier.

Tradition och identitet

Faktorerna på listan här ovanför visar hur de olika processerna bör samverka i en tradition som skapar en äkta identitet och kraft i staden.

Ekonomisk sett mäter vi sportstaden i termer av sportens produktion (inklusive export av tjänster dvs event och utövare), konsumtion, sysselsättning och investeringar . 

Andelen sport av stadens eller regionens BNP bör vara högre än sportnationernas 2-3 procent och nå upp till 4-5 procent.   

I stort - och smått

En stor andel av BNP kommer att inverka på framtida rangordningen av sportstäder i deras attraktivitet för inflyttning av ny kompetent arbetskraft och framtidens företag.  

Sådana städer som når 3-4 procent finner vi i Skandinavien (i Sverige Åre, Östersund, Båstad men troligen också expansiva kunskapsstäder som Uppsala, Umeå och snart Lund), i övriga norra Europa, USA (Denver, Boston), Canada (Vancouver, Toronto), Australien (Melbourne och Sydney) och Nya  Zeeland ( Auckland). 

Allt tyder på att framtidens mest högproduktiva kunskapsstäder också kommer att vara utpräglade sportstäder i stort men även smått. 

Björn Anders Larsson

Vågar jag? (inte verifierad)

mån, 2014-12-29 15:32

1. intressant, tvivels utan;

intressant, tvivels utan; speciellt efter vilken forskning, erfarenhet som framhålls; min enda invändning är; inte staden utan det mindre samhället ; högst tre tusen innevånare ! som har den bästa uppväxtmiljön/ tillväxtmiljön för såväl idrott som kultur; detta väl dokumenterat genom bl a lokalekonomiska analyser ...

Nu har Svenska Fotbollsförbundet beslutet om hur regeringens stödpaket för perioden januari till april ska fördelas.

32,5 miljoner kronor ut går till de allsvenska klubbarna. Superettan-lagen ska dela  på5 090 410 kronor och de damallsvenska lagen tilldelas 2 539 708 kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.