Det gäller att först göra hemläxan

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

 Allt fler kommuner upptäcker nyttan och utbytet, besökarna blir fler, föreningar och anläggningar gynnas, handeln får fler kunder, restauranger och hotell fler gäster Plus att egenvärdet i kommunen förstoras. 

Det finns mycket att tjäna här. Idrottsturismen växer.

Att arrangera, att locka åskådare, att hitta synenergier, det är vad Idrottsturism handlar om. En kraftigt växande del av idrotts-Sverige!

Det är bekant och uppvaknandet sker lite varstans i Sverige. 

Det är inte fråga om miljoninvesteringar. Inledningsvis handlar det om dagens natur-resurser och konsten att Ta tillvara på det befintliga, men att förstärka och uppmuntra. Förädla och koordinera, helt enkelt! 

Allt fler mobiliserar

Det här upptäcker allt fler kommuner som mobiliserar. 

Vad är vi bra på i X-stad? Vad har vi på plussidan redan i dag? Vad kan behöva förstärkas? Vilka insatser krävs? Och tänk om vi koordinerar aktiviteterna…

En strategi är nödvändig och ska ligga till grund. 

De handlar inte bara eller nödvändigtvis om stora mästerskap eller tävlingar med internationell lyskraft. I lika hög grad är det en fråga om egen kraft och att utreda, utveckla och uppmuntra befintliga event och föreningar.

Förstärk, och eller kombinera. Samarbeta över gränser, mellan idrotter, mellan kommun och idrotten, ta hjälp, involvera näringslivet.

En strategi måste är nödvändig och ska ligga till grund. 

Det här är möjligt överallt, Det handlar om att göra hemläxan och att använd fantasin. 

Maximal uppslutning via RF

Gensvaret blev också maximalt inresse när Riksidrottsförbundet utlyste mötesplatsen ”Idrott och destination” i oktober och det här med synenergier från arrangemang väcker numera ett generellt jätteintresse.

Fler vill veta mer, det finns ett väldigt stort begär efter större kunskap. Ett 20-tal destinationsbolag/regioner, lika många specialförbund och därtill ett stort antal distriktsförbund träffades i Östersund, diskuterade, tog intryck och hämtades idéer under ett intensivt dygn.

Även om fokus just vid de här träffarna har ett fokus runt nationella och internationella evenemang så är idrottsturism det som berör allt och vad alla vill åstadkomma.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.