Åke Stolt: Oanständigt av IOK
Internationaliseringen, kommersialiseringen, politiseringen, medicineringen, televiseringen; de Olympiska Spelen har tvingat fram både det goda och det onda. Dess kraft och styrka är oomtvistad, dess uthållighet imponerande.”
Man skall kanske inte citera sig själv men så där skrev jag i inledningen av min första OS-bok (Ingen lek utan eld, Bonniers 2004). Därför att jag tycker så.
Ingenting har betytt så mycket för den moderna idrottens utveckling, åt alla de spännande och tveksamma håll, som de Olympiska spelens tillblivelse och tillväxt.
Tack vare televiseringen
Mycket har, självklart, med den totala spridningen att göra. Att evenemanget blivit folkets egendom genom televisering i de rikstäckande kanalerna världen över.
Denna tillgång till världens största internationella meeting är nu hotad.
Ett företag som heter Sportfive har tillägnat sig rättigheterna för de två spelen efter London nästa år – Sotji 2014, Rio 2016 – och därmed har OS blivit en handelsvara, tävlingsprogrammet en idrottens lyxbutik med massor av varor som en och en kan säljas ut till högstbjudande kanal.
Internationella Olympiska Kommittén och dess president, Jacques Rogge bör kritiseras för detta. Olympiska spelen skall inte vara ett överklassnöje, tillgängligt endast för dem, som har råd att köpa sig en massa kanaler. OS tillhör alla. Det är ju så IOK säger sig arbeta. Idrotten tillgänglig för alla, både i dess aktiva form och som underhållning att betrakta.
Det är en fråga om demokrati.
Oanständigt av IOK
Internationella Olympiska Kommittén vill sprida den olympiska tanken, vill att alla skall kunna ta del. IOK brukar framhäva sina lite storvulna paragrafer som bygger på att fattiga, underutvecklade länder, krigande folk, människor från alla religioner och politiska system skall ha tillgång till denna världsarena.
Därför är det oanständigt av IOK att vända de breda folklagren, de fattiga länderna och de svaga människorna ryggen och bara erbjuda sina spel till dem som har råd med hela paletten av kommersiella kanaler.
Fram till och med 2009 ägde EBU – de europeiska public servicebolagens huvudorganisation – rättigheterna. Det har garanterat heltäckning.
SVT hamnar på efterkälken
Sveriges Television har hamnat på efterkälken i förhandlingarna. Priserna har trissats upp. Men visst har SvT också ett ansvar.
Det finns anledning för Eva Hamilton – och även för idrottsminister Lena Adelsohn-Liljeroth – att fundera över om det fortsättningsvis skall bli så, att SvT alltid får vika ner sig i förhandlingarna om de stora evenemang som de flesta tittarna vill se för att sedan ”kompensera” genom att tillgodose mängder av små särintressen. Tendensen börjar bli tydlig.
Staten måste ge SvT resurser att kunna konkurrera. Det bästa åt alla – är det inte det som är public service?
"En tanklös girighet i IOK"
Men likväl bär IOK det stora ansvaret för den olympiska huggsexan. Stefan Lindeberg, ordförande i Sveriges Olympiska Kommitté har kritiserat IOK för dess tanklösa girighet. Det räcker förstås inte långt.
Men på hans kontor sitter också Gunilla Lindberg.
Hon är inte bara en aktad medlem med tunga uppgifter i Internationella Olympiska Kommittén utan också generalsekreterare för alla de nationella olympiska kommittéerna i hela världen, ca 200.
Hon borde vara en nyckelperson i denna fråga.
Ska förträda ”the small people”
Hon kan samla alla de olympiska ländernas röster i hela världen till ett uppror, en protest mot IOK (här kan det vara en fördel att sitta på två stolar) för att få Jacques Rogge och de övriga i exekutiva kommittén på andra tankar. Så att de inte slår sönder hela OS-programmet och sprider ut det till kanaldjungelns hänsynslösa krigare.
IOK är ett företag med miljardinkomster och mycket hög svansföring. Parallella kampanjer tillsammans med FN visar på kommitténs ambition att företräda ”the small people”, som Carl Henrik Svanberg skulle sagt. Och nog verkar det motsägelsefullt att denna världsorganisation, som förbjuder reklam på sin tävlingsarena, nu är beredd att paketera sitt evenemang och sina idrottare i de kommersiella kanalernas brokiga, säljande omslagspapper.
Ett motsägelsefullt hyckleri.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
2. OS & TV
Hej Åke, som du säkert vet så har OS-rättigheterna för TV ägts av den amerikanska TV-kanalen NBC ända sedan 1990-talet som sen i sin tur sålde rättigheterna till bl.a. EBU. I avtalet med IOK fanns det med en klausul som skulle säkerställa att sändningarna skulle erbjudas i de breda public service kanalerna i syfte att säkerställa att de breda folklagren världen över skulle kunna följa OS. Har du kollat att det inte finns liknande klausuler i det nya avtalet? Kan det vara så att huvuddelen av OS-tävlingarna kommer även i fortsättningen att dyka upp i de breda kanalerna i varje land och att det kommer att erbjudas special program, vissa tävlingar etc i betalkanalerna? Skulle det vara så illa som din artikel antyder så varför inte ställa frågan direkt till Gunilla Lindberg, hon är ju en av Jaques Rogges longtime supporters och kollega från både EOC(European Olympic Assoc) och IOK:s Executive Committee, och de är nära personliga vänner sedan snart tjugo år? Om det du skriver stämmer och att IOK sålt ut spelen enbart till betalkanalerna så tror jag att det kommer att innebära en början på nedgången för de Olympiska spelen och dess popularitet. Deras non-commercial image har varit och är tror jag viktig för dess framtida populäritet!3. OS
Ifall IOK önskar sänka sitt varumärke genom att låta sälja rättigheter till kommersiella kanaler före public service låt dom göra det. I långa loppet så kommer varumärket OS att urholkas och IOK kommer att förlora makt.Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.
Ludvig Åberg är den ende svensken som spelar The Masters. På torsdagen går han ut klockan 19.12, och på fredag slår han ut 15.58.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Anonymous (inte verifierad)
tors, 2011-05-26 10:58
1. Tack Åke Stolt
Äntligen någon som reagerar. De komersiella kanalerna har säkert sin plats i mediavärlden men låt de inte förstöre viktiga idrottsevenemang. DE drivs inte av publsistiska skäl, de vill ha något som de kan "kleta ner2 med reklam och öka intäckterna till sina ägare.