Fotboll – den ultimata underhållningen

En final som här ute i det gröna, alltmedan sommarkantarellerna stack upp hattarna bland löven och smultronen lyste röda bredvid gäststugan, nu upphöjdes till ”artisteri”, ”yppersta konst”, ”fascinerande underhållning”. Xavi, Iniesta, Torres fick sina högst relevanta recensioner.
Fotbollen har en rekordpublik
Ett och annat utseende, en och annan kropp kommenterades i förbifarten, men två vuxna kvinnor, ursprungligen inte alls särskilt fotbollsintresserade, hade dagen efter finalen ännu känslan och upplevelsen kvar i kroppen.
Denna till fulländning utövade konstart som kallas fotboll. Detta Spanien som spelar en fotboll som aldrig varit vackrare.
Fotbollen har, som världens största drama, fått en rekordpublik av delvis helt nya betraktare, den når in i nya skikt och har blivit någonting betydligt större än det där lite gruvhuggna som bara män höll på med förr i tiden.
Har allt av dramaturgi
Fotbollen numera kommer till oss serverad av de bästa bollkonstnärer som funnits, i föreställningar som når galaspektaklets alla höjder och med referenser från kultur och politik, med känslor, personligheter, hjältesagor, tragedier, sanslösa övergångsbelopp och löner, med extravaganta tränarprofiler, nya ägarkonstruktioner, med souvenirer, symboler, gränslösa, internationella nätverk. Fotboll förstås numera också av oss häruppe i norr som någonting mycket större än 22 spelare på en grön plan.
Fotbollen har idag en större kvinnlig (kunnig) publik än den någonsin haft och det är därför alldeles särskilt härligt att just en kvinna, SvT:s Johanna Frändén, kommit att symbolisera detta.
Därför är det också hon som talar till oss med den fördjupade kunskap, inhämtad med ögon och övriga sinnen, som sträcker sig långt utanför kritlinjerna. Detaljer, skeenden, händelser, sociala mönster, strukturer och bakomliggande fenomen som också påverkar showen.
Deras trista sifferlek
Allt som sker utanför den taktiktavla där de flesta av etermediernas s k expertkommentatorer fastnat i sin trista sifferlek.
De är alltför många – jag måste tyvärr också inräkna en av mina gamla favoriter, Jens Fjellström – som fastnar i sifferkombinationer, taktiska grubblerier, omställningar, ytor – bortre, hitre och den mittemellan.
Man kommer att tänka på de där tröttsamma vinexperterna som blir så krångliga, överinformativa och nästan komiska i sina smakförnimmelser, att man helt tappar lusten att dricka och beställer ett bubbelvatten istället.
Låter som föredragshållare på en tränarkurs
Spanien - och ett antal andra länder, men allra mest Spanien - har tagit fotbollen till en artistisk och konstnärlig nivå så att landets främsta kulturbärare, kvinnorna, nu också tagit den till sig.
Något för expertkommentatorerna att tänka på.
Även vi fotbollsmissbrukare önskar oss färre men bredare kommentatorskunskap. Bort med alla som låter som föredragshållare på en tränarkurs i Halmstad!
Och vad taktiska system beträffar; enligt min uppfattning spelar Spanien enligt sifferkoden 1-10. En målvakt, alla övriga i försvar när det behövs, i anfall när bollen är vunnen. Så enkelt och så svårt är det.
Tröttnar inte annonsörerna själva?
Ytterligare några reflexioner kring etermediakommentatorer:
- Miro Zalar är tätt knuten till bl a Angelica Bengtsson, stavtalangen. Hur bra är det att han kommenterar i Sportradion? Zalar är en av alltför många som är alltför involverade och därmed saknar distans och mod att kritiskt granska.
- SvT-sportens Marie Lehman kramar sina intervjuobjekt och kallade Angelica Bengtsson för ”lilla gumman”. Vad hade hänt om en manliga intervjuare sagt det? Hudflängning av Åsa Lindeborg antagligen. Vi vill inte ha intervjuare som uppträder som kuratorer som tröstar misslyckade idrottsmän. Vi vill ha modiga, oberoende journalister som inte ser sändningsrätten som ett beroendeförhållande utan fria och starka också vågar ställa de svåra frågorna. Det är alltför slätkammat, alltför lite av tuff och avslöjande journalistik i både radio- och TV-sporten.
- I TV4 är annonsörerna alltid viktigare än tittarna. Fotbolls-EM var beklämmande. Men jag undrar om inte också annonsörerna tappar intresset när produktionen bli så torftig och ”mallad”, att alla inkallade s k experter endast hinner med några platta, korta meningar.
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Svensk ishockeys reformivrare möts av ringa förståelse inför lördagens årsmöte med förbundet.
Stockholm, landets största distrikt, har tillsammans med Uppland och Gotlands-distriktet samt elitklubbarna Djurgården, AIK, Almtuna och SDE Hockey (damer), lämnat in fyra motioner med krav om nytänkande inom svensk ishockey.
Av handlingar till årsmötet framgår att förbundets styrelse yrkar på avslag av samtliga motioner. Styrelsen sade bland annat nej till att två lag ska flyttas upp och ned mellan SHL/HA och HA/HE och en gemensam ligaorganisation för SHL och HA.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.
Bengt (inte verifierad)
fre, 2012-07-06 12:17
1. Senaste krönikan
Så på pricken Åke! Är bara lie avundsjuk över att jag inte formulerade det med egna ord... Hur stor fotbollsslukare jag än är orkar jag inte med djupanalyser, siffror hit och dit. Senast i nya Fotbollskväll var det ny teknik som dominerade och inte kloka ord. Att journalsiter - även sportskrivare - skulle vara oberoende och opartiska var något vi lärde oss på 60-talet då det fortfarande var ok för sportjournalister att skriva i hemmalagets programblad, åka med laget till bortamatcher och festa tillsammans när tillfälle gavs. 2012 trodde jag vi hade kommit längre än t ex låta en tränare vara expertkommentar i sportradion. Hörde sändningen från Sollentuna igår där Miro var tränare en stund, expert nästa.