SKF har längsta svenska traditionen i F1

Det finns ingen svensk förare i Formel 1, men det hindrar inte svenska företag från att satsa och utnyttja sportens globala synlighet. I år finns fem svenska företag bland de officiella sponsorerna. Amerikanska företag fortsätter att dominera. Nytt är kryptoföretag och Shark Tank profilen Robert Herjavec. Det visar en analys sammanställd av Spomotion Analytics. 

Formel 1 lockar en mängd företag. Även svenska intressenter.

Det svenska företag som varit längst med i Formel 1 är SKF, faktiskt ett av de företag som har den längsta historien i sporten. SKF har ett nära samarbete med det legendariska Formel 1 stallet Scuderia Ferrari. 

Huski via hammarby och McLaren

Det svenska företag som väckt kanske mest uppmärksamhet under de senaste två säsongerna är Huski Chocolate, som bland annat lanserat en proteinförstärkt chokladdryck. Huski, som satsar stort på sponsring och sport, genom avtal med Hammarby fotboll och Millwall FC, har ett samarbetsavtal med McLaren i Formel 1. I fjol var Huski, ett varumärke som lanserats med stöd av fastighetsmiljardären Mikael Andersson, knutet till två stall, nämligen Alfa Romeo och McLaren.

I McLaren återfinns också Volvo, genom ett avtal med Volvo Trucks. 

I nygrundade Aston Martin, som ännu i fjol hette Racing Point, finns mjukvaruföretaget och ERP-utvecklaren IFS, med bland annat EQT:s fonder som ägare. Stallets huvudsponsor är amerikanska it-jätten Cognizant, vid sidan av Aston Martin. Stallet ägs av affärsmannen och miljardären Lawrence Stroll, vars son Lance kör en av stallets bilar. Stroll är delägare också i bilfabriken Aston Martin. 

Schörlings Hexagon

I Red Bull, som startat säsongen fint, återfinns affärsmannen Melker Schörlings Hexagon. I Red Bull finns också det enda finländska företaget i serien. Det är Oura Health, som utvecklat en ring som samtliga Red Bull anställda bär under tävlingshelger. Ringen berättar vilken fysisk belastning de anställda har i samband med bland annat depåstopp. 

Det finns ännu ett företag med svenskkoppling, nämligen österrikiska B&R Industrial Automation. Företaget, som ägs av ABB, är ny sponsor av Williams, stallet som numera ägs av amerikanska kapitalplaceringsbolaget Dorilton Capital. 

Ett svenskt företag som inte återfinns bland sponsorer och partners i årets serie är datasäkerhetsbolaget Cyber 1. Företaget skrev ett femårigt avtal med serien 2019, men finns inte bland de officiella sponsorerna och partners längre. Däremot har amerikanska Herjavec Group, med Shark Tank stjärnan Robert Herjavec, skrivit på som partner för serien.  

Ett nytt fenomen för i år är kryptoföretag. Socios, ett krypto- och blockkedjeföretag från Malta, finns i såväl Alfa Romeos som Aston Martins partnernätverk. Aston Martin har dessutom Hong Kong baserade Crypto.com, som upprätthåller en handelsplattform för kryptovalutor, som sponsor. Dessutom är turkiska blockkedjeföretaget Bitchi Technology McLarens sponsor. 

Amerikanska bolag dominerar fortfarande i Formel 1, som traditionellt betraktas som en europeisk serie. Faktum är att av de nya partners som anslutit sig till Formel 1 i år är över 30 procent USA-baserade.

Det finns redan cirka 70 amerikanska företag i F1, vilket är närmare 30 procent av samtliga officiella partners. Det är en stor dominans. 

Amerikanska företag dominerar

Tvåan Storbritannien har cirka 40 företag och trean Italien 20. Även Tyskland har cirka 20 företag i Formel 1. Fyra är Schweiz med 16 företag och femma Japan med 15. 

Fortfarande saknas till exempel Ryska och Kinesiska företag nästan helt. 

IT-säkerhetsföretaget Kaspersky är Ferraris partner medan Uralkali, som tillverkar gödsel, har gjort det möjligt att ryska föraren Nikita Mazepi kör i Formel 1. Det är nämligen Mazepins familj som äger företaget. 

Förutom Mazepin har också Aston Martin föraren Lance Stroll stor uppbackning av familjen, eftersom pappa Lawrence äger stallet. Williams Nicholas Latifi har också han stor uppbackning av familjen. Williams sponsor kanadensiska Sofina Foods ägs av familjen Latifi. 

script async defer type="text/javascript"

Fakta

Underlaget och analysen är sammanställd av Björn Stenbacka vid Spomotion Analytics

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.