OS med hållbarhet som hävstång

OS ska vara en symbol för respekt, vänskap och strävan efter excellens. OS ska inspirera och ge framtidstro. Då ska OS också vara ledande när det gäller långsiktig hållbarhet i alla dimensioner -etiskt, socialt, ekonomiskt och miljömässigt. IOK säger nu att man vill ta den rollen.
OS i ny tappning
För oss var det ledstjärnan för OS-projektet i Stockholm. Kritiken mot OS i Sotji gjorde det uppenbart att det är den enda vägen om OS ska kunna behålla sin attraktion och inspirationskraft. Med Stockholm ville vi gå längre än att kritisera vad andra gjorde. Vi ville sätta exemplet!
Ett OS ska vara en självklar symbol för allas lika värde. Icke-diskriminering är grunden i IOK:s egna regler och i sin pågående översyn konkretiserar IOK nu regeln till att nämna även sexuell läggning.
För idrottsrörelsen skulle ett OS ge en hävstång för att under åren mellan beslut och genomförande på bred front vitalisera idrotten. Med OS som samlande och gemensamt mål skulle olika projekt drivas för att nå nya unga, nå nya områden där idrotten traditionellt inte är så stark, öppna dörrarna till nya idrotter så fler hittar ”sin”.
En egen hållbarhetsstrategi
I projekt som förenar stad och land, städer och stadsdelar skulle ett OS engagera nya volontärer och slå nya bryggor inom landet.
Ett OS bjuder in hela världen och språk stärker broarna. Inför OS i Rio är det EF Education First som språktränar funktionärer och volontärer. Men de erbjuder också över en halv miljon unga brasilianare språkutbildning för att skapa ett positivt arv efter OS.
I Stockholmsprojektet kopplade vi från start in ÅF som är vår och flera andra olympiska kommittéers ”Green Advisor”. För fem år sedan hjälpte ÅF oss att ta fram en första hållbarhetsstrategi för vår egen verksamhet. Det är ett perspektiv som blir allt viktigare också i samspelet med våra partners.
Därför deltar företagen
Etik, produktionsvillkor och miljöaspekter är med som en viktig del i vårt samarbete med H&M om utrustningen till OS-trupperna. H&M arbetar hårt internationellt för att vara världsledande i sin bransch. Vi har också en pågående dialog med våra huvudsponsorer Nordea, Vattenfall och ATG både om vår egen verksamhet och om hur OS ska kunna bli den förebild vi vill.
En självklar utgångspunkt för ett svenskt OS-projekt är att förberedelser och genomförande sker på rätt sätt när det gäller hälsa, säkerhet och arbetsrätt. Vi gjorde därför tidigt ett avtal med LO om samarbete genom hela projektet. Det har fått efterföljare internationellt och finns nu med i IOK:s nya förslag till kontrakt med värdstäderna för OS.
I kontakterna med svenska företag om partnerskap i en ansökan, med sikte på sponsring under OS, var hållbarhet en given ingång. Internationellt rör sig näringslivet snabbt mot en ökad medvetenhet om hur det också skapar mervärden. Svenska företag är, eller strävar efter att bli, världsledande när det gäller hållbara lösningar.
Företagen såg i ett OS på hemmaplan chansen att internationellt exponera sin förmåga till innovativa tekniska och hållbara lösningar.
Annorlunda sponsring
Det är för övrigt också en indikation på att sponsring av ett OS är något helt annat än det mesta av den sponsring vi ser nationellt idag och att den är relevant särskilt för internationella storföretag.
Redan den koncentrerade lösningen med 95 procent av tävlingarna i Stockholmsområdet skulle innebära kortare transporter, lägre kostnader och mindre miljöpåverkan än något annat vinter OS. Nya lösningar för kollektivtrafiken skulle kunna sättas i drift och behållas efter OS. Frågan är hur behovet av en smidig förbindelse mellan Stockholm och Åre kan lösas på ett sätt som passar in i den bilden.
Genom att Stockholm har så mycket på plats begränsas behovet av nya investeringar för OS. Det som behövs handlar i hög grad om anläggningar som förutsätter betydande landskapsmodulering och masshantering. Samtidigt pågår enormt stora massförflyttningar i regionen. De stora infrastruktur- och bostadsprojekt som planeras kommer att ytterligare öka det trycket.
Honnörsord
Istället för att som idag transportera miljontals ton till deponier på stora avstånd ger byggandet av ”landskap” för idrott alternativ med kortare transporter, lägre kostnader och mindre miljöpåverkan! Skanska har visat hur mycket som finns att vinna både ekonomiskt och miljömässigt på en sådan samplanering. Samtidigt som helt nya möjligheter till vinteridrott också efter OS skulle skapas i stadslandskapet.
Hållbarhet har varit ett honnörsord under lång tid. Miljöfrågorna har fått en allt viktigare roll, men ett OS i Stockholm skulle bli ett nytt landmärke för hur idén om hållbarhet konkret kan forma spelen och sätta ett nytt exempel för framtiden, både för OS och för stadsutveckling.
Det måste varje OS klara framöver!
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
905 lag kom till start i årets Tiomila-orientering i Östgöta-skogarna utanför Finspång. Det är det högsta antalet sedan pandemin och ökar ersättningen till Tiomilaföreningen som äger tävlingen och SOFT, det svenska förbundet. Detta erhåller arrangörsersättning, baserat på antal lag, nu i storleksordningen 800 000 kronor.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.