När Catella och Nordea samarbetar…

Ännu är det inte bekräftat att Swedish Open köper Nordic Light Open som nu har inletts på Stockholms Stadion. 2009 ska herr- och damturneringen spelas i Båstad och då ska huvudsponsorerna Catella och Nordea samarbeta, är tanken.

Ännu är det inte bekräftat att Swedish Open köper Nordic Light Open som nu har inletts på Stockholms Stadion. 2009 ska herr- och damturneringen spelas i Båstad och då ska huvudsponsorerna Catella och Nordea samarbeta, är tanken.

Två juliveckor med optimalt intresse kring tennis och sommarfester i Båstad – det är konceptet.

Franska mediejätten Lagardère köpte Swedish Open till i år. I köpet ingick Pr Event Båstad , Pr Event i Göteborg och Pr Event Sverige.

Från skrot till lyx

Ägarna Christer Hult och Thomas Wallén hade på fyra år förvandlat en rivningsfärdig turnering till ett skrytbygge. Spelarna kommer mer än gärna, publiken likaså, hela tennis- och hotellanläggningen är om- och tillbyggd, näringsidkarna och kommunen älskar herrarna.

Hults och Walléns ursprungliga idé om vad som gick att göra med tennisveckan övertygade dem när de för 6 miljoner kronor köpte Swedish Open. Nu sålde de rättigheterna för betydligt mera, njöt av en lyckad affär och behåller jobbet som ansvariga.

Trots nära 40 miljoner i omsättning önskar de göra mera. Enda vägen är expansion. Det är där damerna kommer in i bilden och därför är det tänkt att Nordea Nordic Light Open nu spelas på Stadion för sista gången. Nästa år gör tjejerna och killarna gemensam sak och spelar i Båstad.

Tre starka i Stockholm

Mikael Larsson är ytterst ansvarig för turneringen i Stockholm. Framträdande varumärken är Nordea, Mastercard, Sony Ericsson, Stockholms Stad, Cadillac, Wilson och Whirlpool.
I Båstad exponeras i synnerhet Catella, men där finns ytterligare sju företag som bidrar med runt 25 miljoner kronor. Mikael Larsson vill inte uppge hur stora sponsorintäkterna är i Stockholm, enligt Dagens Media där han säger:

- Vi har valt att liera oss med ett antal starka varumärken, med Nordea, Mastercard och Sony Ericsson i spetsen.
Enligt sajten Realtid.se köper Nordea exklusiva rättigheter för cirka 3,5-5 miljoner kronor per år.
- Vi har samarbetat med Nordea sedan starten för sju år sedan. Det har varit en stor bidragande faktor till att vi har kunnat göra den här resan för damtennisen.

Logisk utveckling

Han och sponsorerna tycker att responsen från media och publik har varit svag om än bättre de senaste åren. Ett samgående med Swedish Open framstår som logiskt.

- I vintras tog vi ett beslut internt att vi ville se över hur Nordea Nordic Light Open ska utvecklas vidare, främst för att vi ville titta på arenafrågan, säger Mikael Larsson och tillägger:

- Jag tror att det vore otroligt bra för svensk tennis att damer och herrar gör gemensam sak i Båstad.

Catella satsar maximalt

Catella är svensk tennis största sponsor. Finansgruppen har tagit beslutat att satsa hela medie- och reklambudget om nära 15 miljoner kronor per år på flera insatser, främst Swedish Open.
Tennisförbundets tacksamhet torde vara oändlig med tanke på de svaga finanserna. Allt har blivit möjligt tack vare en man, Gunnar Rylander som grundade Catella 1987. Han och hans intresse för sporten har varit vägledande

- Det här är inget företagsjippo och vi tycker att vi får en väldigt bra avkastning på pengarna, säger Catellas nye vd Christer Löfdahl i en intervju med Dagens Media.

Catella står bakom förbundet, Båstadsveckan, elitsatsningen Team Catella och Team Catella On Tour – och ansvarig för Magnus Norman, som om någon kan sin sporten.

Stockholms Golfklubb samarbetar med Danderyds kommun om att rena  Edsviken. Klubben vattnar banan med kommunens dagvatten och minskar därmed utsläppen till den närliggande viken till Värtan. En sorts win-win-situation för båda parter.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Sveriges Olympiska Kommitté utökar OS-truppen med tio nya namn. På fredagen fick en cyklist, en boxare, en kanotist, två skyttar och fem friidrottare klartecken.

- Med sex veckor kvar till spelen består en växande OS-trupp av nära 100 idrottare, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.