Går det att räkna hem dyra TV-sändningar?
Går det att långsiktigt räkna hem stora tv-sända idrottsevenemang om man inte har dagliga sportsändningar? Räcker det att engagera stjärnor för att succén ska vara given, eller kräver tv-publiken mer? Det ska bli spännande att se i år när Discovery utan dagliga sportsändningar ska sända vinter-OS och SVT/TV4-gruppen med dagliga sportsändningar sänder fotbolls-VM i sommar.

Discovery har satsat hårt, med Jessica Almenäs som ankare under vinterns OS tävlingar, och där bland andra Anja Pärson och "Foppa" Forsberg kommer finnas med som experter. Det är en satsning som kostar, och sannolikt en satsning Discovery räknar med ska betala sig även på sikt, i form av abonnemang och annonsintäkter.
Omfattande, dyra projekt
Men räcker det? Blir man lojal mot en kanal som visar OS, men som i en vanlig tablå visar allt från bikiniklädda frestare till biljard. Och som bara kan ses av drygt halva svenska folket.
Eller betyder det att man som tittare tycker att vinter-OS blir en ganska ointressant historia, som bara förgylls av eventuella svenska framgångar.
Kanske är handbolls-EM mer intressant?
Är tittarna lika intresserade?
Att SVT och TV4 delar på fotbolls-VM i sommar betyder att hela svenska folket åtminstone kan se en del av alla matcher. Men väljer tv4gruppen att lägga den mesta fotbollen i egenägda C More betyder även det en begränsad publik.
Självklart hoppas C More, med alla andra sportsändningar att fotbolls-VM ska locka publik och därmed annonsintäkter, men säker kan man inte vara.
Kanske är stora idrottsevenemang på väg att tappa publik generellt? Kanske orkar vi tittare inte med allt längre, eftersom vi är uppkopplade och matas med nyheter dygnet runt.
Har vårt beteende förändrats?
Känslan av ett OS-guld kanske drunknar i allt annat, när nya rekord plingar till lika snabbt som Charlotte Kalla stakar uppför backen.
Att bygga sändningar på uteblivna framgångar är inte en lätt match. Det gäller att skapa egna nyheter och egna vinklar.
Det ska bli spännande att se resultaten. Både i tävlingarna, matcherna och i antal tittare. Facit får vi senare i år.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.
Ludvig Åberg är den ende svensken som spelar The Masters. På torsdagen går han ut klockan 19.12, och på fredag slår han ut 15.58.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.