Går det att räkna hem dyra TV-sändningar?
Går det att långsiktigt räkna hem stora tv-sända idrottsevenemang om man inte har dagliga sportsändningar? Räcker det att engagera stjärnor för att succén ska vara given, eller kräver tv-publiken mer? Det ska bli spännande att se i år när Discovery utan dagliga sportsändningar ska sända vinter-OS och SVT/TV4-gruppen med dagliga sportsändningar sänder fotbolls-VM i sommar.
Discovery har satsat hårt, med Jessica Almenäs som ankare under vinterns OS tävlingar, och där bland andra Anja Pärson och "Foppa" Forsberg kommer finnas med som experter. Det är en satsning som kostar, och sannolikt en satsning Discovery räknar med ska betala sig även på sikt, i form av abonnemang och annonsintäkter.
Omfattande, dyra projekt
Men räcker det? Blir man lojal mot en kanal som visar OS, men som i en vanlig tablå visar allt från bikiniklädda frestare till biljard. Och som bara kan ses av drygt halva svenska folket.
Eller betyder det att man som tittare tycker att vinter-OS blir en ganska ointressant historia, som bara förgylls av eventuella svenska framgångar.
Kanske är handbolls-EM mer intressant?
Är tittarna lika intresserade?
Att SVT och TV4 delar på fotbolls-VM i sommar betyder att hela svenska folket åtminstone kan se en del av alla matcher. Men väljer tv4gruppen att lägga den mesta fotbollen i egenägda C More betyder även det en begränsad publik.
Självklart hoppas C More, med alla andra sportsändningar att fotbolls-VM ska locka publik och därmed annonsintäkter, men säker kan man inte vara.
Kanske är stora idrottsevenemang på väg att tappa publik generellt? Kanske orkar vi tittare inte med allt längre, eftersom vi är uppkopplade och matas med nyheter dygnet runt.
Har vårt beteende förändrats?
Känslan av ett OS-guld kanske drunknar i allt annat, när nya rekord plingar till lika snabbt som Charlotte Kalla stakar uppför backen.
Att bygga sändningar på uteblivna framgångar är inte en lätt match. Det gäller att skapa egna nyheter och egna vinklar.
Det ska bli spännande att se resultaten. Både i tävlingarna, matcherna och i antal tittare. Facit får vi senare i år.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Halmstad gör vad många andra kommuner har svårt med - att profilera stan via en idrott. I isex år har Högskolan i Halmstad, som riksidrottsuniversitet, i samarbete med Svenska bordtennisförbundet och Halmstad bordtennisklubb, attraherat duktiga bordtennisspelare att söka sig till till Halmstad. Det sker tack vare möjligheten för elitspelare att kombinera sin idrottskarriär med högskolestudier. Nu utökas samarbetet ytterligare när spelare från Sannarpsgymnasiet och Högskolan samlas i en gemensam miljö.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar