Går det att räkna hem dyra TV-sändningar?
Går det att långsiktigt räkna hem stora tv-sända idrottsevenemang om man inte har dagliga sportsändningar? Räcker det att engagera stjärnor för att succén ska vara given, eller kräver tv-publiken mer? Det ska bli spännande att se i år när Discovery utan dagliga sportsändningar ska sända vinter-OS och SVT/TV4-gruppen med dagliga sportsändningar sänder fotbolls-VM i sommar.

Discovery har satsat hårt, med Jessica Almenäs som ankare under vinterns OS tävlingar, och där bland andra Anja Pärson och "Foppa" Forsberg kommer finnas med som experter. Det är en satsning som kostar, och sannolikt en satsning Discovery räknar med ska betala sig även på sikt, i form av abonnemang och annonsintäkter.
Omfattande, dyra projekt
Men räcker det? Blir man lojal mot en kanal som visar OS, men som i en vanlig tablå visar allt från bikiniklädda frestare till biljard. Och som bara kan ses av drygt halva svenska folket.
Eller betyder det att man som tittare tycker att vinter-OS blir en ganska ointressant historia, som bara förgylls av eventuella svenska framgångar.
Kanske är handbolls-EM mer intressant?
Är tittarna lika intresserade?
Att SVT och TV4 delar på fotbolls-VM i sommar betyder att hela svenska folket åtminstone kan se en del av alla matcher. Men väljer tv4gruppen att lägga den mesta fotbollen i egenägda C More betyder även det en begränsad publik.
Självklart hoppas C More, med alla andra sportsändningar att fotbolls-VM ska locka publik och därmed annonsintäkter, men säker kan man inte vara.
Kanske är stora idrottsevenemang på väg att tappa publik generellt? Kanske orkar vi tittare inte med allt längre, eftersom vi är uppkopplade och matas med nyheter dygnet runt.
Har vårt beteende förändrats?
Känslan av ett OS-guld kanske drunknar i allt annat, när nya rekord plingar till lika snabbt som Charlotte Kalla stakar uppför backen.
Att bygga sändningar på uteblivna framgångar är inte en lätt match. Det gäller att skapa egna nyheter och egna vinklar.
Det ska bli spännande att se resultaten. Både i tävlingarna, matcherna och i antal tittare. Facit får vi senare i år.
Mest lästa just nu
Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).
- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.
Med en begränsad budget på 18 miljoner kr har Stockholms Golfklubb lyckats ta hem priset för världens bästa banrestaurering 2022 på Golf Inc Summit i Kalifornien.
Klubbchefen Jonas Widegren och banarkitekten Christian Lundin fick varma applåder när de gick upp på scenen inför 300 beslutsfattare i golfvärlden häromdagen. Många förvånades över klubbens begränsade budget för restaureringen.
I Sverige finns det närmare en halv miljon golfspelare.En majoritet av dem lär ha gjort samma sak i helgen - tillbringat timmar framför tv:n trots stundtals härligt väder. SVT serverade direktbilder från södra Spanien och uppgörelsen mellan Europa och USA i Solheim Cup.Tre dagar med ca sju timmar varje dag innebar att det inte var lätt att slita sig. Det blev också en riktig kamp mellan världens bästa damer på den soldränkta banan några mil från Gibraltar - med fem svenskor i huvudroller.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.
Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.
Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.
Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos 27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.
Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar.
– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen
Skriv kommentar