Elitfotbollen – en aktör som ger mycket till samhället

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Idag kom revisionsfirmans E&Ys rapport över Allsvenskans och Superettans ekonomi. Nytt för i år är också en sammanställning över elitklubbarnas bidrag till samhällsnytta. Den omfattar initialt bara tre parametrar och skall på intet sätt ses som en fullständig beskrivning. Ändå landar summan på imponerande knappa 800 miljoner.

Foto: EY, SEF
Till inlägget har Karin Book replikerat i "Bra med samhällsnytta, men..."

Kan vara något att ha som referens om man lyssnar på radiosportens infantila försök att rapportera om kommunernas ekonomiska stöd till arenor där man bara tagit med kostnaderna om ca 200 miljonermen, glömt hela intäktssidan. Vi får hoppas att man inte överför den här metodiken till matchreferaten och bara rapporterar insläppta mål men inte gjorda.

Ett värde av 775 miljoner

E&Y har mätt samhällsnytta på områden som hälsa och välbefinnande, inkludering genom sysselsättning och ideella insatser och då landat på 775 miljoner.

För att ge en bild av det man inte mätt är följande exkluderats i årets sammanställning

Källskatter och arbetsgivaravgifter på lönekostnader om 53 procent av drygt 1,5 miljard. Bara det rör sig om +350 miljoner

Energiskatter, reklamskatter och andra punktskatter. Bara föräldrars skjutsande till och från träning torde ge drivmedelsskatter på mångmiljonbelopp

Skatter och sysselsättning inom besöksnäringen från hundratals fotbollscuper

Skatter från de +60 procent av matchbesökarna som äter utanför hemmet innan match.

Skapar tillhörighet och gemenskap

Sen kommer de mjuka faktorerna där exempelvis elitklubbarnas roll att utanför Stockholm skapa en tillhörighet och gemenskap, dvs se till att vi håller ihop samhället har en direkt påverkan på demokratin. Något vars betydelse växer när lokaltidningar saknar läsare under 40 och när partierna blivit sektliknande organisationer utan aktiva medlemmar.

När vi har fått den regionala BNP utvecklingen är jag rätt övertygad om att Jämtland har en ökning där en del inte går att förklara på annat sätt än genom ÖFKs enorma framgångar där man gett en stad och ett län en stolthet, positivism och gemenskap samt varumärkesreklam för kommunen värt hundratals miljoner.

Går vi in på Allsvenskans omsättning så får jag återkomma när jag fått mera tid att sätta siffror i ett sammanhang. Allsvenskan mår ekonomiskt rätt bra, det jag efter någon timmes läsning noterar i rapporten är bland annat följande.

  • MFF gör ett bra arbete med att lyfta REVPAS, dvs intäkter per matchstol.
  • Vi har för första gången 2 klubbar med omsättning över 200 miljoner(MFF & AIK). Jag vill ha 4-5 på den här nivån för att säkra stora årliga europaintäkter genom en högre ranking men dit är det långt.
  • Jag har bytt åsikt när det gäller frågan om spelarförsäljningar skall ses som del av kärnaffären eller ses som extraordinära intäkter som E&Y förespråkar. Med den plats i näringskedjan som Allsvenskan har bör arbetet med att utveckla spelare ses som en viktig del av huvudaffären.
  • Beläggningen har gått upp till 60% från 49 procent 2013. 60 procent är en magisk siffra i de här sammanhangen. Det är den nivå som behövs för att arbeta med dynamisk prissättning.
  • IFK Göteborg är i nuläget ett sorgebarn. Vi behöver ett starkt, lönsamt och sportsligt framgångsrikt IFK Göteborg. Att Häcken går som tåget är kul, men de är inte ett publiklag som kan nå en hel befolkning.
  • Publiksiffrorna är fantastiska. Trots en mördande konkurrens om människors fritid ligger man över 2 miljoner besökare.
  • Genom SEF:s nya tv-avtal och tillkommande sponsorintäkter och de kommande ökningarna bidrag till klubbarna det ger så finns det väldigt mycket trygghet för de kommande åren.

Det som gläder mig mest är att SEF börjat mäta värdet av samhällsnyttan. Något alla ligor och förbund borde ta efter. Den är omfattande kan öka ordentligt bara våra politiker låter bli att lägga sig i.

Det som bekymrar mig mest är två saker. Först det egna kapitalet i många av klubbarna. Jag tycker förbund/liga bör sträva efter ett EK på 15% av omsättning. Något alldeles för få klarar.

Sedan är det rädslan att ökade intäkter från nya tv och sponsoravtal bara leder till rikare spelare när det vi behöver för att klara sig i framtiden är rikare klubbar.

Till inlägget har Karin Book replikerat i "Bra med samhällsnytta, men..."

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

”VM, vad då..? Vi har fullt upp med annat. 

Nånting liknande skulle man kunna höra i dagarna från Rambergsvallen i Göteborg, där Häcken har sin boning. Där spelar klubben fotboll – och räknar pengarna.

Klubben har fullt upp med att tjäna pengar i rekordformat. De ansvariga kan skissa på dryga 200 miljoner till pluskontot.

Stockholm får nya arena enligt gammalt vallöfte I  Stockholm har politiker för vana att lova, speciellt valår, att 71 år gamla Johanneshovs Isstadion ska rivas och att en ny hockeyarena ska byggas. Nu är det dags igen.

Stadens nuvarande rödgröna majoritet berättade om ”Nya Hovet” vid en presskonferens. Emilia Bjuggren (s) finansborgarrådskandidat lovade en arena med kapacitet för cirka 10 000 åskådare, men frågor om finansiering och byggstart lämnades obesvarade.

På lördag, den 6 jun,i lämnar galoppsporten Bro Park i Upplands-Bro för en dag och flyttar in till centrala Stockholm. Under Nationaldagsgaloppen förvandlas Gärdet till galoppbana och nationaldagsfest med fullblodslopp, SM i ponnygalopp, livemusik och folkfest inför över 50 000 besökare.

Under dagen avgörs kapplöpningar för engelska och arabiska fullblod, samtidigt som området fylls av musik, hattparad, familjeaktiviteter och picknickfirande. Årets stora sportsliga nyhet är att även SM i ponnygalopp avgörs under Nationaldagsgaloppen för första gången. Några av Sveriges främsta unga ryttare och snabbaste ponnyer gör då upp om SM-titlarna inför publiken på Gärdet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Hela havet stormar inför Svenska Tennisförbundets årsmöte den 26 april. 

 Valberedningens ordförande Petra Tedroff har avgått i protest mot miljardären Christer Gardells krav att få bestämma sammansättningen av den styrelse som ska väljas.

Gardell meddelade redan i höstas att han var beredd att stödja svensk tennis med 100 miljoner kronor under en fem-årsperiod – mot att den nuvarande styrelse lämnar och att hans finanskompis, Ulf Rosberg, Djursholms Tennisklubb, väljs till ordförande.

Mminst sex bolag misstänks ha brutit mot förbudet, uppger DN. Nu framkommer att spel på minderåriga ökar., har  Spelinspektionen upptäckt 

Minst sex spelbolag med svensk licens kan ha brutit mot reglerna och erbjudit spel på allsvenska fotbollsspelare under 18 år.

Håll med om att 11 juni inte känns så avlägset. Då inleds fotboll-VM,  Väntan blir inte så lång.

Och innnan dess blr det spekulationer, mycket snack hit och dit, uppgifter om det ena med det andra – så temperaturen stiger sakta. Förväntan ökar.

Herman Johansson stod för s sju mål och åtta målgivande pass från sin wingback-position och dessutom fick han i år göra landslagsdebut och därför flyttar han  till USA och den den amerikanska MLS-klubben FC Dallas.. Samtidigt står det klart att Mjällbyhar värvar sex spelare, Och det är lika med 10 miljoner in för Herman och 10 miljoner ut för nye daansken, Max Nielsen