Varför protesterar inte fotbolls-världen?

Om nu Qatar mutat sig till arrangörsskapet av fotbolls-VM 2022 är det obegripligt att FIFA inte ändrar sitt beslut att ge Qatar mästerskapet. Det är också obegripligt att fotbollsvärlden inte protesterar mer. Inte bara för korruptionen, utan också för värmen och inte minst tiden. Jul-VM?!

Här ska all världens fotbollsfans trängas vid fotbolls- VM 2022. En strandpromenad vid Persiska Viken. I Doha bor runt 1,5 miljoner invånare, varav 70 procent är män. Foto: AP Photo / Kamran Jebreili)
Annons

The Sunday Times har avslöjat många av de skandaler som briserat kring FIFA de senaste åren, och som också lett till stora förändringar. Storpampen Blatter fick gå, liksom många av hans medarbetare och andra lierade till gåvomentaliteten som styr den internationella fotbollen i alltför hög grad.

Men besluten att ge först Ryssland och så Qatar spelen har tidningen, och den omfattande kritiken, inte lyckats ändra på.

Snart är tiden ute

Fortfarande finns tid att ge andra länder VM 2022. Men sanden i timglaset har snart runnit igenom, då ett nytt beslut inte kan fattas. Då tiden för förberedelser och infrastruktur helt enkelt inte räcker för något annat land. Då fotbolls-VM 2022 därför måste genomföras i ett ökenland, där man byggt skrytarenor med hjälp av slavarbetare, och med en final bara ett par dagar före julafton. 

Om Sverige skulle lyckas kvalificera sig, skulle vi spela fotbollsmatcher mitt under hockeysäsongen, när de flesta av våra spelare snart ska inleda försäsongsträningen, och då fotbollssäsongen känns lika långt bort som beachvolley.

Finns det då något intresse?

Säsonger kan ändras, fotboll kan spelas på vintern, även i ett mycket hett land som saknar fotbollskultur. Men kommer intresset finnas? Och därmed de pengar som FIFA är beroende av, via tv-sändningar och sponsorer?

Jag är faktiskt inte helt övertygad om det. Visserligen var kritiken under VM i Ryssland väldigt mild, trots att även Ryssland köpte sig till sin nominering, och trots intensiv kritik inför turneringen. Mycket mer hade kunnat skrivas och berättas om de nya fotbollspamparnas lyxiga tillvaro under VM. 

Men kritik riktades mot Infantino när han skulle käcka sig och vara en av de vanliga anställda, och det hade inte skett för bara några år den. Och VM spelades under rätt säsong.

Vill marknaden verkligen?

Jag är tveksam till om världens fotbollsälskare och alla sponsorerna verkligen vill satsa miljarder på att synas och höras från Qatar, eller resa dit.  Inte minst med tanke på mänskliga rättigheter och hållbarhet. Och demokrati.

Cecilia Giertta

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.