Derbynerver piskas upp i Köpenhamn

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

När lottningen för gruppspelet i Europa League var över var det ett lag i gruppen som tilldrog sig intresset: Malmö FF. Dynamo Kiev beskrevs som osexigt, Lugano som intetsägande, men Malmö som ett ”fett” lag att möta, ett derby mot broderfolket, grannstaden och om vilken klubb som är bäst i Skandinavien

FCK:s karismatiske tränare, Ståle Solbakken, är beredd att ta emot grannen, MFF.

FC Köpenhamns spelare gav direkt uttryck för att de gärna hade mött Arsenal, Sevilla eller Manchester United från seedningsgrupp 1. Det hade varit roligare för supportrarna och hade varit bättre rent kommersiellt. Istället blir det kamperna mot Malmö FF som tilldrar sig mest intresse, inte bara i Köpenhamn utan i hela Danmark.

En historisk rivalitet

Det finns en dansk-svensk rivalitet som gör matcherna mellan FCK och MFF till en nationell angelägenhet. Denna späs på av att de kommer att ha derbykaraktär med fulla läktare i Malmö och möjligen också i Köpenhamn, av att fyra danskar från olika delar av Danmark spelar i Malmö (Anders Christiansen, Søren Rieks, Lasse Nielsen och Jonas Knudsen) och två svenskar i FCK (backen Pierre Bengtsson och målvakten  Karl-Johan Johnsson som värvades i juli). 

Klubbarna harflera gånger köpt och sålt spelare och tränare av varandra och det blir prestigemöten om vilket lag som är bäst i Skandinavien. I Malmös supporterled minns man även den danska polisens brutala behandling i Royal Leaguemötet 2005.

FC Köpenhamn gör sitt 13:e Europagruppspel de senaste 14 säsongerna, Malmö sitt femte sedan 2011. Av dessa har FCK spelat fyra gruppspel i Champions League, Malmö två. FCK, seedat som 48:a i Europa, är favorit mot MFF (seedat 77:a) och att ta sig vidare från gruppen. 

FCK är en större och något rikare klubb, men det är inte David mot Goliat. Det kommer sannolikt att bli två intensiva, jämna matcher där små marginaler blir avgörande.

FCK en del av en koncern

Malmö FF lyfts fram som den rikaste klubben i Sverige, men FCK är som en del av koncernen Parken Sport & Entertainment större och förvärvar och säljer ofta spelare för 20-30 procent högre summor än Malmö gör (och ännu mer nu när den svenska kronan är svag). De senaste två åren har t.ex. Robin Olsen och Robert Skov sålts för summor i 100-miljonersklassen och nyligen köptes spanjoren Pep Biel för 50 miljoner kronor.

Parken Sport & Entertainment hade 2018 en årsomsättning på 781 miljoner danska kronor (ca 1,1 miljarder svenska kronor), varav fotbollen utgjorde 34 procent och resterande delar bestod av äventyrs- och semesterbybolaget Lalandia (59 procent) samt kontorsuthyrning (7 procent). Koncernen gjorde en förlust på 145 miljoner danska kronor efter att gymkedjan Fitness DK sålts med en förlust på 242 miljoner danska kronor. 

Malmö FF:s årsomsättning låg på 343 miljoner kronor och vinsten på 40 miljoner. Skillnaderna varierar mycket beroende på om klubbarna deltar i Europagruppspel eller inte samt om de gör någon större transfer. 

Större ekonomiska risker

FCK tillåts som en del av ett aktiebolag i en stor koncern ta större ekonomiska risker och stora förluster kan accepteras enskilda år, men det är också kopplat till att sannolikheten för att FCK vinner ligan och får kvala till Europa är betydligt högre än för Malmö. FCK har under 2000-talet vunnit den danska ligan 12 gånger, tagit silver 5 gånger och brons 3 gånger. 

Bara en gång (2018) hamnade klubben utanför pallen och blev fyra. TV-intäkterna är högre än i Sverige och seriesegraren av ligan får en högre andel av potten än i Sverige. 

Därutöver finns en förmånlig expertskatt i Danmark som gör att utländska spelare bara behöver betala 32,84 procent i skatt under sju års tid (istället för 56 procent som är det vanliga i de lönenivåer som det handlar om).

"Möjligt att fylla Parken"

Medan Malmö FF är en medlemsförening är FC Köpenhamn til syvende og sidst inte bara en fotbollsklubb, utan en del av ett aktiebolag där aktieägarna ropar på ekonomisk avkastning och klubben drivs ytterst kommersiellt. 

Mittbacken Andreas Bjellands kommentar till lottningen till Europa League var på sitt sätt talande: 

- I allas öron låter Arsenal, Sevilla och Manchester United mer sexigt än Dynamo Kiev. Vi skulle nog haft bättre möjligheter att fylla Parken med de lagen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.