Åke Stolt: Priset på guld rekordhögt

Det är ingen nyhet att guldpriset skjuter i höjden och når rekordnivåer. Men den dramatiska, ekonomiska larmrapporten från Malmö FF, att ett SM-guld kostar 30 miljoner, måste ändå kommit som en chock för medlemmarna och en präktig överraskning för resten av Fotbolls-Sverige.
Annons

Så sent som i november, när det 16:e SM-guldet bärgats och klubben firat färdigt sin 100:e födelsedag, skrev vd Pelle Svensson i en krönika i nättidningen Idrottens Affärer, att förlusten pekade mot 5 miljoner, att försöken med event och konferenser på Swedbank Stadion visserligen inte gått hem som tänkt men att ”vi har hållit hårt i pengarna” och ”2011 kan bli ännu roligare.” Jojo!

Andraplats hade varit bättre?

2011 började med en stjärnsmäll och MFF-styrelsens förklaringar på en snabbt inkallad presskonferens, då vd:n Pelle Svensson fått ta konsekvenserna och gått, är minst sagt märkliga.

Ett totalt okontrollerat ras i ekonomin förklaras helt enkelt med Pelle Svensson ögonproblem – han har bara femtio procents syn efter tolv ögonoperationen, ett alldeles oavsett brakförlusten tragiskt och beklagansvärt faktum – och med alltför vidlyftiga utsvävningar till höger och vänster.

Sponsorerna blev för dyra (mat, biljetter och sprit), firandet för yvigt och utan kontroll (och utan bokföring), segerpremierna för höga och vd:n såg uppenbarligen inte vad som skedde.

Oanmäld inställer sig frågan: hade en fullt seende direktör och en mindre kostsam andraplats räddat ekonomin?

Nej, så enkel är nog inte förklaringen.

Ett resultat av skendemokrati

Omvandlingen i den svenska arenaidrotten av underhållningskaraktär sker stegvis. Just nu ett sorts mellanläge där många trevar sig fram. Bolagisering, utomstående investerare, holdingbolag, arenabolag; ingen vet hur den slutliga formateringen kommer att se ut.

MFF:s medlemmar har godkänt en icke operativ styrelse, d v s en maktförskjutning från de valbara till de anställda tjänstemännen. En icke okomplicerad förändring i en förening med så starkt stöd och stabil förankring hos Malmöborna, medlemmar och sympatisörer. Skendemokratin visar ett nytt ansikte.

Och frågan man kan ställa sig; varför leta kompetenta företagsledare till styrelseposterna när de frivilligt avstår makten och ansvaret och nöjer sig med glansen?  Oförmögna att ingripa.

Allt var illa förberett

Malmö FF har det kanske starkaste varumärket av alla arenaklubbar i Sverige. En fantastisk arena, fina faciliteter i övrigt, ”ensamrätt” på marknaden i Sveriges mest spännande tillväxtområde.Men alldeles uppenbart; stora administrativa brister och en oförmåga att växla in sitt varumärkes värde och arenans möjligheter till inkomster.

MFF hade ingen plan för hur ägande och företagande i Swedbank Arena skulle se ut – det var illa förberett – och den nu uppkomna situationen borde vara ett problem också för den bank som får ståta med sitt namn.

För en alldeles för billig penning.

Innovationerna saknas i elitfotbollen

MFF exemplifierar det jag skrev för mer än tjugo år sedan; det är skralt med initiativkraften och innovationerna i svensk elitfotboll.

När Anders Olshov, chefsanalytiker på Öresundsinstitutet, tror på en skandinavisk liga som lösningen på de ekonomiska problemen menar han att MFF:s brakförlust styrker hans tes.

Precis som om lag i en skandinavisk liga inte skulle behöva skapa företagsamhet runtomkring sig för att överleva.

MFF är ju beviset för att inte ens sportslig succé hjälper. Inte ens hans favoritexempel FC Köpenhamn gör lysande affärer men klarar sig nödtorftigt tack vare sportsliga resultat.

Då saknas folkets kärlek

Nu vill han utvidga ligan till Norra Europa men idén blir lika omöjlig för det. Den kommer aldrig att genomföras.

Europa största klubbar gjorde ett liknande försök för ett antal år sedan men rättade in sig i ledet när de, bl a tack vare ett starkt jobb av UEFA-presidenten Lennart Johansson, insåg att sammanhangen var viktiga, att det stora hänger ihop med det lilla, att det är oklokt att inte förstå vilka nationella och känslomässiga samband som skapar fotbollens kraftfält. Utbrytarligor hamnar i tomma intet, förlorar sin sportsliga förankring.

Den liga Olshov vill ha måste bryta sig loss från allt, kommer att sakna förbundstillhörighet och sammanhang, därmed också sportsligt värde. Det krävs stark ekonomi för att lyckas – men utan sportsliga kvalificeringsgrunder förlorar idrotten sin själ.

Ligor som bara bygger på ekonomiskt tänkande får aldrig folkets kärlek.

Åke Stolt

Författare och föreläsare, f d sportchef och krönikör på Sydsvenska Dagbladet. Du når honom på akegstolt@gmail.com

Fakta

Denna text publiceras också på www.skaneidrotten.se

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.