"Här är den nya tidens sponsring"
Samtidigt är mobilen som uppkopplad enhet på väg att passera datorns browser i antal.
Nu kan både kunder, anställda och partners agera i realtid med text och bild. Det påverkar och kommer att påverka stora delar av media och hur vi kommunicerar med kunder.
Nya beteenden, nytt tänkande
Företagen kommer att behöva omorganisera sig för att klara av den interaktivitet med kunder och anställda som redan håller på att överbemanna vissa företag.
Medierna är redan mitt uppe i allt och sliter med att anpassa sig. Många pratar om traditionella mediers omedelbara död och förintelse, andra är mindre oroliga medan sanningen förmodligen är någonstans mittemellan.
De som förmår att anpassa sig till kundernas behov kommer att överleva, allt kommer inte att vara digitalt.
Blir helt avgörande
Men hur påverkar allt det här våra sporträttigheter och deras partner, är rättigheterna också på väg att ställa om till nya förutsättningar?
Om vi nöjer oss med att se på saken ur en sponsors synvinkel och lämnar det sportsliga tittande och utövandet åt sidan, så är sociala medier och mobila kanaler avgörande för att få räckvidd och bättre kontaktkostnader.
Eftersom rättigheten oftast är länken till den tilltänkta målgruppen, den part som möjliggör trovärdig och engagerande kommunikation från annonsörer, så är en väl utvecklad strategi för sociala medier och mobila kanaler avgörande.
När skyltar och vip-platser betyder mindre
Ett evenemang med 30 000 besökare kan, rätt hanterat vara content som når ut till 1,5 miljoner människor.
Annonsörer kan verka som möjliggörare, vara avsändare eller vara en del av content.
Organisatoriskt ligger det här dock ganska långt från att erbjuda arenaskyltar och VIP- platser.
Samtidigt som möjligheterna är enorma så är acceptansen för reklam och varumärken nästintill obefintlig i sociala medier. Istället gillar vi att bestämma själva, bli respekterade men också att bli underhållna, få möjlighet att ta del av unik information och tycka till.
Helt nya krav på båda parter
Koncept och unikt innehåll blir lösningen och det ställer krav på kompetens, närmare samarbete, nya typer av rättighetsavtal och högt mått av transparens.
OK men vad ska man då göra för att snabbt komma i form och överraska sina samarbetspartner? Utöver att sätta frågan högt upp på agendan så är ordningen:
1. Anlita en kunnig byrå för att styra rätt från början
2. Sätt en strategi som är långsiktig och anpassar sig till framtidens trender
3. Anställ unga människor och ge dem ansvar
4. Se över samtliga sponsoravtal och utveckla punkten marknadsföring till att innehålla sociala medier
5. Ta själva ett tydligt ansvar för att på ett kreativt sätt inkorporera sponsorn så att det blir tydligt och acceptabelt för dem att synas gentemot målgruppen.
6. Kanske man inte kan ta betalt fullt ut för det här i avtalen utan snarare se det som en justering av befintligt. Det ni säljer är kontakten med målgruppen, har man varit mindre bra på det tidigare kanske det krävs väldigt hög leverans för att prislappen ska kunna öka.
7. Kör hårt, tiden är knapp!
Mest lästa just nu
AIK bandy var ett mål från SM-guld i 2021 års bandyfinal mot Villa Lidköping, förlust efter förlängning, 5-4. Tre år senare har AIK Bandy upphört att existera och på fredagen dömdes tidigare ordföranden och föreningens storsponsor Marco Engborg till tre års fängelse och fem års näringsförbud.
Stockholms tingsrätt finner honom skyldig till bokföringsbrott, skattebrott och försvårande av skattekontroll. Engborg var ordförande i AIK Bandy 2019-2021 och under den tiden värvades flera landslagsmän med målvakten Andreas Bergwall i spetsen. Under en period var Pelle Fosshaug med sex VM-guld tränare.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Efter Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..
Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes av Brynäs-klacken i Tegera Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
ATG:s ledning har ägnat mycket tid och ansträngningar till att bygga förtroende.
Nu kommer belöningen. Regeringen vill ge dagens ledning eget ansvar och det innebär att den statliga kontrollen upphör. Nyordningen ska gälla med start under 2025.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.