"Här är den nya tidens sponsring"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
9 av 10 av Sveriges annonsörer använder sociala medier i sin kommunikation, 8 av 10 använder sponsring och event och 7 av 10 använder båda samtidigt. Sociala medier förlänger och förstärker annonsörernas insatser i sponsring och event.
Skyltar och en stjärna är det traditionella vid uppvisandet av en stjärna, som här en showande Usain Bolt poserande framför varumärket till skenet från åtskilliga fotoblixtar. Fakta i dag är att nio av tio sponsorkontrakt inkluderar sociala medier. Foto: Shizuo Kambayashi, AP Photo/Scanpix

 

Samtidigt är mobilen som uppkopplad enhet på väg att passera datorns browser i antal.

Nu kan både kunder, anställda och partners agera i realtid med text och bild. Det påverkar och kommer att påverka stora delar av media och hur vi kommunicerar med kunder.

Nya beteenden, nytt tänkande

Företagen kommer att behöva omorganisera sig för att klara av den interaktivitet med kunder och anställda som redan håller på att överbemanna vissa företag.

Medierna är redan mitt uppe i allt och sliter med att anpassa sig. Många pratar om traditionella mediers omedelbara död och förintelse, andra är mindre oroliga medan sanningen förmodligen är någonstans mittemellan.

De som förmår att anpassa sig till kundernas behov kommer att överleva, allt kommer inte att vara digitalt.

Blir helt avgörande

Men hur påverkar allt det här våra sporträttigheter och deras partner, är rättigheterna också på väg att ställa om till nya förutsättningar?

Om vi nöjer oss med att se på saken ur en sponsors synvinkel och lämnar det sportsliga tittande och utövandet åt sidan, så är sociala medier och mobila kanaler avgörande för att få räckvidd och bättre kontaktkostnader.

Eftersom rättigheten oftast är länken till den tilltänkta målgruppen, den part som möjliggör trovärdig och engagerande kommunikation från annonsörer, så är en väl utvecklad strategi för sociala medier och mobila kanaler avgörande.

När skyltar och vip-platser betyder mindre

Ett evenemang med 30 000 besökare kan, rätt hanterat vara content som når ut till 1,5 miljoner människor. 

Annonsörer kan verka som möjliggörare, vara avsändare eller vara en del av content.

Organisatoriskt ligger det här dock ganska långt från att erbjuda arenaskyltar och VIP- platser.

Samtidigt som möjligheterna är enorma så är acceptansen för reklam och varumärken nästintill obefintlig i sociala medier. Istället gillar vi att bestämma själva, bli respekterade men också att bli underhållna, få möjlighet att ta del av unik information och tycka till.  

Helt nya krav på båda parter

Koncept och unikt innehåll blir lösningen och det ställer krav på kompetens, närmare samarbete, nya typer av rättighetsavtal och högt mått av transparens.

OK men vad ska man då göra för att snabbt komma i form och överraska sina samarbetspartner? Utöver att sätta frågan högt upp på agendan så är ordningen:

1. Anlita en kunnig byrå för att styra rätt från början

2. Sätt en strategi som är långsiktig och anpassar sig till framtidens trender

3. Anställ unga människor och ge dem ansvar

4. Se över samtliga sponsoravtal och utveckla punkten marknadsföring till att innehålla sociala medier

5. Ta själva ett tydligt ansvar för att på ett kreativt sätt inkorporera sponsorn så att det blir tydligt och acceptabelt för dem att synas gentemot målgruppen.

6. Kanske man inte kan ta betalt fullt ut för det här i avtalen utan snarare se det som en justering av befintligt. Det ni säljer är kontakten med målgruppen, har man varit mindre bra på det tidigare kanske det krävs väldigt hög leverans för att prislappen ska kunna öka.

7. Kör hårt, tiden är knapp!

Ricky Strandberg

Ricky Strandberg är engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. Till vardags jobbar han som Client Director på event- och sponsringsbyrån MEC Access

Bakgruunden till att Zlatan Ibrahimovic skänker bort fyra av sina padel- och fotbollshallar i Sverige framkommer successivt.

 Bara anläggningen i Örebro redovisade ett minus på 4,4 miljoner under förra året.

Bolaget Downtheline Holding AB, där Zlatans padelverksamhet är placerad, gjorde en förlust på 18,7 miljoner under 2024, enligt Expressen.

Det är bakgrunden till att megastjärnan nu vill göra sig av med anläggningarna i Örebro, Skövde, Uppsala och Jönköping.

Regeringen har gett Polismyndigheten ett nytt uppdrag med en stark betoning 

”Kriminella nätverk inom idrotten ska kartläggas”.

- Det är ett mycket allvarligt problem, säger socialminister Jakob Forssmed (KD) till DN.

Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar.  Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap 

Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är  att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades  nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa  kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .

Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög  flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.