"Här är den nya tidens sponsring"

Samtidigt är mobilen som uppkopplad enhet på väg att passera datorns browser i antal.
Nu kan både kunder, anställda och partners agera i realtid med text och bild. Det påverkar och kommer att påverka stora delar av media och hur vi kommunicerar med kunder.
Nya beteenden, nytt tänkande
Företagen kommer att behöva omorganisera sig för att klara av den interaktivitet med kunder och anställda som redan håller på att överbemanna vissa företag.
Medierna är redan mitt uppe i allt och sliter med att anpassa sig. Många pratar om traditionella mediers omedelbara död och förintelse, andra är mindre oroliga medan sanningen förmodligen är någonstans mittemellan.
De som förmår att anpassa sig till kundernas behov kommer att överleva, allt kommer inte att vara digitalt.
Blir helt avgörande
Men hur påverkar allt det här våra sporträttigheter och deras partner, är rättigheterna också på väg att ställa om till nya förutsättningar?
Om vi nöjer oss med att se på saken ur en sponsors synvinkel och lämnar det sportsliga tittande och utövandet åt sidan, så är sociala medier och mobila kanaler avgörande för att få räckvidd och bättre kontaktkostnader.
Eftersom rättigheten oftast är länken till den tilltänkta målgruppen, den part som möjliggör trovärdig och engagerande kommunikation från annonsörer, så är en väl utvecklad strategi för sociala medier och mobila kanaler avgörande.
När skyltar och vip-platser betyder mindre
Ett evenemang med 30 000 besökare kan, rätt hanterat vara content som når ut till 1,5 miljoner människor.
Annonsörer kan verka som möjliggörare, vara avsändare eller vara en del av content.
Organisatoriskt ligger det här dock ganska långt från att erbjuda arenaskyltar och VIP- platser.
Samtidigt som möjligheterna är enorma så är acceptansen för reklam och varumärken nästintill obefintlig i sociala medier. Istället gillar vi att bestämma själva, bli respekterade men också att bli underhållna, få möjlighet att ta del av unik information och tycka till.
Helt nya krav på båda parter
Koncept och unikt innehåll blir lösningen och det ställer krav på kompetens, närmare samarbete, nya typer av rättighetsavtal och högt mått av transparens.
OK men vad ska man då göra för att snabbt komma i form och överraska sina samarbetspartner? Utöver att sätta frågan högt upp på agendan så är ordningen:
1. Anlita en kunnig byrå för att styra rätt från början
2. Sätt en strategi som är långsiktig och anpassar sig till framtidens trender
3. Anställ unga människor och ge dem ansvar
4. Se över samtliga sponsoravtal och utveckla punkten marknadsföring till att innehålla sociala medier
5. Ta själva ett tydligt ansvar för att på ett kreativt sätt inkorporera sponsorn så att det blir tydligt och acceptabelt för dem att synas gentemot målgruppen.
6. Kanske man inte kan ta betalt fullt ut för det här i avtalen utan snarare se det som en justering av befintligt. Det ni säljer är kontakten med målgruppen, har man varit mindre bra på det tidigare kanske det krävs väldigt hög leverans för att prislappen ska kunna öka.
7. Kör hårt, tiden är knapp!
Mest lästa just nu
Svenska Bandyförbundet drabbas av en rekordstor ekonomisk smäll. Nu avslöjas att underskottet är på nästan 5 miljoner kronor för 2022/2023. En av anledningarna är att Ryssland exkluderats och att det internationella utbytet inte blev som det var tänkt.
Idrotten kan vara en riskmiljö för mäns våld mot kvinnor. Samtidigt är idrottsrörelsen en viktig aktör för att minska detta allvarliga samhällsproblem. Det visar en regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning.
– Ideella ledare, volontärer och frivilliga föräldrar har motivationen, viljan och energin finns stora möjligheter, fortsätter Susanne Strand
PGA-touren och Europatouren går ihop med LIV-toren. Det skulle kunna vara en första öppning mellan Svenska Golfförbundet och Henrik Stenson. Men icke.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Norge och skidsport.Då finns det pengar om nån gång, kan vi tro.Men det stämmer inte alls. .På onsdagen fick landslagsåkarna beskedet att det blir nedskärningar till kommande säsong på grund av ekonomin.
Intresset för Obos Damallsvenskan fortsätter att stiga; det mediala intresset ökar liksom publiksiffrorna. Också intresset från spelmarknaden ökar. Generellt spelas det för 20 miljoner kronor på varje damallsvensk match, en tredubbling jämfört med för tre år sen. Med den ökade omsättningen ökar också risken för matchfixning. Något som Elitfotboll Dam (EFD) och huvudsponsorn Svenska Spel aktivt informerat samtliga lag i damallsvenskan och Elitettan om under våren.
Expressen har tagit ett nytt, kreativt grepp. Med början på onsdagen inleds den nya podden: "Läget". Varje vardag släpps en nytt avsnitt med mix av nyheter. Där finns Sport men också nöje, krim, politik och längre fördjupningar.
– Vi vill fånga lyssnaren som är i farten och snabbt vill få en uppdatering på väg hem från jobbet eller skola, när de handlar, lagar mat eller tränar, säger programledaren Sally Sjöberg.
SHL-ishockeyn köpkarusell snurrar vidare, trots alla kristecken i svensk ekonomi. På torsdagen offentliggjordes att Linus Omark, 36 år, bryter sitt kontrakt med schweiziska Servette Geneve och flyttar hem till Luleå.
En affär som knappast varit möjlig om inte it-miljardären och Luleå-supportern Gustav Porser agerat i bakgrunden. Omark har en succésäsong bakom sig, han bidrog i hög grad till Servettes ligaguld med 56 poäng plus 12 poäng i slutspelet.