"Ni måste göra er hemläxa!"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Sponsring har länge handlat om magkänsla. ”Om pengarna och beslutskraften finns så kör, här är ett avtal, gör något bra av det!” Då var det lite lättare att vara rättighetsägare - med exponering av logotyp, räkmacka, ett glas vin, lite stjärnglans, sen lite ryggdunk och bläck på pappret, åtminstone enligt stereotypen.
Just att utveckla sponsringen är en återkommande punkt på dagordningen på Sponsrings&Eventföreningens dagordning. Senast vid Branschforum diskuterades möjligheter för att nå ännu bättre överenskomelser mellan sponsor och rättighetsägare. Foto: Johan Strindberg

 

Idag har scenen ändrats och kraven ökat på analys och kompetens. Avkastning på marknadsinvesteringar är den viktigaste trenden (55 procent) enligt Sveriges Annonsörers senaste trendundersökning bland 160 annonsörer.

Föreningar och förbund måste vara pålästa

I tider när jakten är tuffare och sponsorerna mer ifrågasättande än på länge så gäller det all slipa argumenten och kunna visa på verklig affärsnytta. För att lyckas att skapa affärsvärden för annonsörer måste föreningar och förbund börja från början och skapa djupare insikter.

Jag har genom åren stött på många rättighetsinnehavare som vet för lite om sin egen målgrupp och om utmaningarna hos den tilltänkta annonsören.

Ska man sälja något som ger tillgång till människors passioner och intressen så gäller det att ha koll på fakta, men framförallt förstå vilka insikter som är avgörande.

Skapar större förutsättningar

Här finns mycket jobb att göra för de föreningar och förbund som vill lyckas attrahera sponsorer framöver.

Insikter i en målgrupps intressen handlar övergripande om grad av intresse/engagemang, konsumtion – följer i media, utövar, besöker, i grupp eller enskilt etc. Om vi gräver lite djupare så finns insikter om varför målgruppen är intresserad, vilka värderingar och åsikter de har i livet, vad de tycker om olika varumärken, företeelser och branscher och vilka övriga intressen/prioriteringar som målgruppen har.

Listan kan göras lång, men insikter ger rättigheter underlag till potentiella sponsorer, koncept och idéer för att behålla/utveckla befintliga sponsorer och kanske även nya samarbetspartner för att öka attraktionen i den egna rättigheten.

Sök information

När målgruppen är kartlagd är det dags att på allvar sätta sig in i potentiella (och kanske befintliga) sponsorers verkliga utmaningar. Den säljare som börjar med att fråga “Vad kan vi hjälpa dig med? Vilka är dina problem och utmaningar framöver?” har betydligt större potential att lyckas.

Det gäller alltså att vara förberedd och påläst.

Mycket finns att läsa om i branschpress, ta gärna hjälp av kundens andra samarbetspartner som har insikt i utmaningar och förutsättningar.

Då blir allt desto lättare

När vi har förstått utmaningarna så är det betydligt enklare att med hjälp av kunskapen om målgruppen skapa en länk mellan sponsorns affär/varumärke och intressemålgruppen. Rättigheten är i många fall den länken och genom att konceptualisera och kommunicera till målgruppen stärker man sponsorns varumärke och utvecklar affären.

Nu finns det förstås inga Professor Balthazar-maskiner, tre magiska droppar från ett provrör och problemet är analyserat och klart. Det gäller att veta vad man söker och ställa rätt frågor.

Det är inte speciellt dyrt att göra den här typen av insatser om man vet vad man ska fråga efter, och har man inte kompetensen själv så finns några aktörer på marknaden som kan hjälpa till.

Sluta klia er i huvudet, ta reda på fakta och skapa insikter

Ricky Strandberg

Ricky Strandberg är engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. Till vardags jobbar han som Client Director på event- och sponsringsbyrån MEC Access

Den svenska hockeykartan blir allt mindre – det kan inte vara förbundsbasen Anders Larssons visioner om en ishockey för alla. Förbundets överklagandenämnd har avslagit fyra lags klagan sedan Licensnämnden inte beviljat spel i Hockeyettan säsongen 2024-2025.

Beslutet avser lagen Strömbro, Kristianstad, Bäcken och KRIF Hockey (Kallinge-Ronneby)  som samtliga degraderas till Hockeytvåan. Beskedet kan överklagas till Riksidrottsnämnden (RIN).

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

På fredagseftermiddagen kom utslaget från CAS som resultat av de svenska idrotternas protester sedan de inte hade blivit uttagna till OS  i Paris. 

Deras  yrkande att ändå få klartecken och kunna resa till OS nobbades, vilket var ganska väntat, enligt advokaten Karl Ole Möller som var de fem atleternas  talesman. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elite Hotels of Sweden är stolta att tillkännage att vår grundare, Bicky Chakraborty, har valts in i Swedish Tennis Hall of Fame. En av Svenska Tennisförbundets största sponsorer tar plats bredvid legendarer som Björn Borg, Stefan Edberg, Mats Wilander,s Magnus Norman, Thomas Enqvist och Kent Karlsson.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

Ingen kan undgå att OS är i antågande.  Det blir en och annan timme framför TV:n de närmaste veckorna. Inget slötittande utan vi är på helspänn hela tiden.  Man vill ju ha koll på allt. I klartext, det tar på krafterna att vara uppdaterad . Vi förbereder på skilda sätt. Vissa kan till och med strunta i evenemanget, andra sitter som klistrade vid tv:n.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.