- Vi måste våga söka stortävlingar!

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det är bra att vår kultur- och idrottsminister äntligen vill ha stora internationella evenemang även om vi fortfarande saknar en riktig hållning och strategi. Se nu också till att bilda en evenemangsgrupp med representanter för idrott, staten och näringslivet.

Det är dags att göra något konkret och inte bara prata om fördelarna. Alla är överens om att det vore bra med internationella mästerskap och evenemang.

Men de måste betraktas som näringspolitik och inte enbart idrottspolitik från offentligt håll. Det innebär att även finansministern, näringsministern och ledande kommun- och regionpolitiker borde intressera sig mer och förstå betydelsen av ett viktigt näringspolitiskt område.

Stora evenemang, nationella såväl som internationella, genererar enorma intäkter till stat, kommun och det lokala och regionala näringslivet. Lägg till nyttan av PR- och marknadsvärden som skulle kosta enorma summor i motsvarande marknadsföringsinsatser.

Hur många gånger ska det behöva upprepas och hur många ledande personer ska säga samma sak?

Att Sverige förtjänar och klarar de allra största evenemangen vet vi mycket väl. Vi hävdar oss på den högsta sportsliga nivån inom en lång rad idrotter, vi har god representation inom styrelser och kommittéer och vi har funktionärer och domare på internationell nivå.

Det finns också en erkänt god organisationsförmåga och årligen arrangeras en rad deltävlingar inom de största sporterna. Alla med bra betyg från tävlande och åskådare.

Den svenska idrottsrörelsen har ett grundmurat folkligt stöd och skulle självklart utgöra ryggraden i en nationellt samordnad satsning på stora internationella mästerskap.

Men arbetsinsatserna inför och under själva tävlingarna räcker inte i den stenhårda internationella konkurrens där många länder, regioner och städer – ibland med väsentligt annorlunda politiska och idrottsliga system än våra – positionerar sig på evenemangskartan med hjälp av i många fall obegränsade offentliga resurser för kampanjer, arenor och annan infrastruktur.

Självklart ska inte Sverige gå den vägen men vi måste inse att vår konkurrenskraft är tillräcklig om alla parter (staten, kommuner, regioner, idrotten och näringslivet) samverkar för att regelbundet och strukturerat söka internationella evenemang inom olika idrotter. Vi måste våga och ska inte dra oss för att syna förutsättningarna för vare sig Vinter-OS, Fotbolls-EM eller Friidrotts-VM/EM.

En evenemangsgrupp med de här parterna borde således bildas och de skulle ha arbetsuppgiften att samordna kartläggningen av tänkbara evenemang och vad som krävs inför varje ansökan. Då skulle kunskaper och erfarenheter från olika processer kunna återanvändas och vi skulle slippa uppfinna hjulet för varje nytt projekt.

Här krävs också pengar av format. Vid genomförandet av evenemangen måste varje part gå in med en särskild ekonomisk insats inom olika områden (kampanj, volontärer, marknadsföring, arenor, infrastruktur). Det skulle vara modern näringspolitik för 2010-talet.

Anders Tallgren

Idrottsarrangör

Kristof (inte verifierad)

tors, 2010-12-16 14:03

1. De ekonomsika effekterna i

De ekonomsika effekterna i samband med mega events för staten är kraftigt överdrivna. Om nu näringslivet tjänar så mkt på det, så borde det rimligtvis gå att finna finansiering där.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.