"OS handlar mer om pengar än idrott"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
De olympiska spelen har vuxit sig så stora, i makt och omfång, att de nu är hotande nära den gräns där de möter sig själva som den störste fienden. Den stad som tilldelas det olympiska arrangörskapet säljer sin egen frihet. Eller köper sin ofrihet. Det beror på hur man ser det.
"Förre stjärnlöparen Sebastian Coe, OS-generalen i London, ville stoppa besökare på de olympiska arenorna ifall de bar Pepsi-reklam. Det säger oroväckande mycket om den affärsmiljö som Internationella Olympiska Kommittén odlat fram. Pepsi skulle förbjudas för att skydda Coca-cola, spelens trognaste huvudsponsor i snart hundra år", skriver Åke Stolt. Foto: Ulf Palm, Scanpix


Det är svårt att mäta, men det kommer säkert att göras allvarliga försök att utvärdera London 2012 för att avgöra om det verkligen är lönsamt och inte enormt kostsamt att arrangera olympiska spel.

Staden överlåter den ekonomiska makten

IOK:s allt tydligare maktfullkomlighet kan få till följd att allt färre, inte flera, stora städer i en framtid vågar sig på arrangörskapet. I London är det många som kvider, många som trodde att de olympiska spelen skulle bli en lysande marknad finner, att arrangörsstaden i själva verket är ockuperad av IOK, det är de legitimerade sponsorerna som styr och bestämmer, medborgare som stängs ute och näringsidkare får inte tillgång till sin egen stad.

Den stad som tilldelas det olympiska arrangörskapet säljer sin egen frihet. Eller köper sin ofrihet. Det beror på hur man ser det.

När en stad skriver kontrakt med Internationella Olympiska Kommittén överlåter man den ekonomiska makten över staden till den olympiska rörelsen.

Får inte använda "guld" eller "sommar"

Att de olympiska ringarna är ett skyddat varumärke säger sig självt men ingen näringsidkare i London – såvida man inte är OS-sponsor – får använda ord som ”guld” eller ”sommar” i sin reklam.

Förre stjärnlöparen Sebastian Coe, OS-generalen i London, ville stoppa besökare på de olympiska arenorna ifall de bar Pepsi-reklam.

Det säger oroväckande mycket om den affärsmiljö som Internationella Olympiska Kommittén odlat fram. Pepsi skulle förbjudas för att skydda Coca-cola, spelens trognaste huvudsponsor i snart hundra år.

IOK vill kväsa konkurrenterna

IOK vill inte bara dra till sig de stora, utan också kväsa konkurrenterna.

Det är en osmaklig metod. Jag har själv stött på det i olympiska städer där man gjort ett kontokortsföretag till det officiella olympiska och därefter gjort allt för att bojkotta konkurrenterna.

I den fria värld som IOK säger sig arbeta för är det snuskiga metoder.

IOK är förblindat!

Jag minns från Atlanta 1996 en amerikansk krönikör som ironiserade över just de här metoderna. Han föreslog att IOK, som så intensivt jagade alla dopade, borde stänga ute alla som hade förbjudna substanser i sig – Pepsi, t ex. Det var naturligtvis ett skämt med speciell slagkraft i en stad som hyser Coca-Colas huvudkontor.

IOK har i en allt intensivare jakt på miljardinkomster förblindats och använder nu metoder som i det långa loppet kan besudla det starka varumärket – de fem ringarna.

I London klagar näringsidkare över att de inte minst geografiskt stängs ute från de stora köpstråken – jag känner igen i det också; i just Atlanta var det lokala näringslivet utlovat stort ekonomiskt utfall men stängdes ute när säkerheten fick styra och de olympiskt skyddade trafikrutterna lades ut. IOK ockuperar sina värdstäder.

Den olympiska charmen är borta

Den olympiska charmen finns inte. Rapporterna från London talar mera om ett totalövervakat slagfält, missiler apterade på hustak, starka militariserade zoner.

Taxichaufförerna tar sig inte dit de vill och förlorar pengar, kioskägare och gatukök hamnar i den olympiska skuggan, inkomsterna går ner eftersom turismen minskar och de olympiska besökarna förser sig i de femringat legitimerade butikerna.

Granskare talar om fallande industriproduktion, en minskning av byggandet, de tror inte på någon skjuts för landets ekonomi. De fattiga har inte fått det bättre, snarare sämre under de sju åren sedan London tilldelades spelen och vad värre är; löftet om att den olympiska byn – byggd för 5,9 miljarder - efter spelen skulle kunna erbjuda billiga bostäder till de sämre bemedlade är nog bara ett tomt löfte. Det känns också igen från tidigare OS-städer.

Nära undantagstillstånd

Riktigt ruskiga känns larmen från socialt rensade zoner där det råder så gott som undantagstillstånd med förbud att cykla, åka skateboard, fotografera, demonstrera etc.

Det verkar som om IOK nogsamt bör reflektera över vad ordet demokrati betyder innan man alltför slarvigt använder det för att sminka sin egen självbild.

Det finns en enorm kraft och potential i den olympiska rörelsen. I år tillåter alla nationer kvinnor i sina trupper.

Man kan se det som en framgång men det är ju tragiskt att det inte sedan många år är en självklarhet.

Här kunde IOK göra åtskilligt mycket mera

När det gäller kvinnors ställning och villkor i manliga förtryckarländer borde IOK gjort mycket mera, ställt högre krav, hotat, bojkottat, i yttersta fall uteslutit för att driva fram en ändring.

När det gäller mänskliga rättigheter är IOK en tafatt och blek aktör.

Medlemsantalet, världsherraväldet, makten och kontrollen är viktigare.

Åke Stolt

Författare och föreläsare, f d sportchef och krönikör på Sydsvenska Dagbladet.

Fakta

Krönikan publiceras också på www.skaneidrotten.se

Magnus (inte verifierad)

ons, 2012-08-01 13:02

1. Angående lönsamt eller ej

"Det är svårt att mäta, men det kommer säkert att göras allvarliga försök att utvärdera London 2012 för att avgöra om det verkligen är lönsamt och inte enormt kostsamt att arrangera olympiska spel." Den stora frågan här är på hur lång tid man ska räkna "lönsamheten". Är det under 2012 så förstår vem som helst att det blir röda siffror, men är det fram till 2022, 2032 eller 2052 så blir det genast mer intressant. Bland annat gäller det så klart turismen men kanske framförallt tunga investeringar i infrastruktur och byggnationer som sträcker sig över generationer. Att arrangera ett OS kan absolut vara lönsamt, men precis som i idrottens värld handlar det om tålamod för att kunna räkna hem resultat - om det är en guldmedalj eller klirr i kassan spelar mindre roll. Bra skrivet.

Kristof (inte verifierad)

ons, 2012-08-01 18:56

2. Det enda lönsamma OS:et var

Det enda lönsamma OS:et var Los Angeles 1984. De byggde i stort sätt inga nya anläggningar. Man var i slutändan den enda staden som sökte och behövde inte locka IOK med hybris-investeringar. Saken är den att alla mega-events går med mega-förlust. Framför allt är det anläggningarna som inte utnyttjas efter spelen som står kvar med höga kapitalkostnader och kostar att driva. Och hade övrig infrastruktur verkligen behövts så hade den naturligtvis byggts ändå. Det behövs ju inget mega-event för att bygga det. Vad gäller turismen så kanske det kan ge en mindre effekt, men det är en väldigt dyr marknadsföring. Å andra sidan, ett världsmetropol som London, behöver ingen marknadsföring. Hela världen känner redan till staden. Naturligtvis kommer det att komma undersökningar från konsultbyråer som hävdar motsatsen. Men de är beställda av de som tar skattebetalarnas pengar och behöver kunna motivera detta enorma slöseri. I stort sett all oberoende ekonomisk forskning är dock överens om att mega events kostar mer än det smakar.

Bocaj (inte verifierad)

tis, 2012-08-07 16:44

3. Pengar luktar inte

I Corren läser jag att Saudiarabiens ryttare tog brons i lagtävlingen. En av ryttarna var Abdullah Al Sharbatly som i april dömdes för dopning till åtta månaders avstängning. Han överklagade till Idrottens skiljedomstol och samtidigt meddelades att Saudi skulle sponsra ridsportens nationstävling med 80 miljoner kr. Kort därefter kom beskedet att AlSharbatly fick straffet sänkt och att han kunde delta i OS. Pengar luktar inte?

Han bygger ett egentligen osannolikt idrottscentrum mitt i de småländska skogarna.  Torsten Jansson är en levande önskedröm för idrotten. Tänk om det fanns fler sådana...

En kvarts miljard tar han ur egen plånbok för att bygga ett hotell, en multihall och en kommande friidrotts- och fotbollsarena - i ett samhälle med 900 invånare och en pizzeria.

Allt sker med privata pengar, förtjänade via hans 70 bolag.

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

Landets största privata idrottsmuséum, där idrottsredskap blandas med annonser, autografer, programblad och personliga idrottsgrejer, finns i Växjö och har nu blivit synnerligen aktuellt igen. Öster är tillbaka i Allsvenskan och Hasse Rydéns skapelse har blivit synnerligen intressant.

Ett möte med denne Hasse i hans egensnickrade muséum i den gamla ICA-lokalens källare på stadsdelen Öster i Växjö är att svepas med i en idrottshistorisk virvelvind, men häör tittar bl a pingisstjärnan Truls Märegård in då och då.. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.