Allsvenskans märkliga sanning

Under väldigt många år har det pratats oerhört mycket om de allsvenska klubbarnas behov av att sälja spelare för att finansiera den dagliga verksamheten. Supportrar, journalister och exporter är mer eller mindre eniga: Det är inte alls bra.
Tveksam teori från Deloitte
Revisionsfirman Deloitte har som rekommendation att klubbarna bör se intäkterna från spelarförsäljningar som “grädde på moset”.
Men är det verkligen så enkelt?
Jag har använt mig av data från 27 svenska elitklubbar under tioårsperioden 2004 till 2013. I illustrationen kan vi se förhållandet mellan klubbarnas intäkter exklusive spelarförsäljningar (rörelseintäkter) och storleken på spelarförsäljningarna.
När Gerndt såldes
Båda nyckeltalen är i relation till kollektivets genomsnitt. Det vi kan se är ett tydligt linjärt samband - ju högre relativa rörelseintäkter desto större relativa intäkter från spelarförsäljningar.
Detta samband är vad man bör förvänta sig vara. Gefle tyckte att man gjorde en bra affär när man sålde Alexander Gerndt till Helsingborg för ca 5 miljoner kronor.
För Gefle var han inte mer värd än så eftersom klubben inte omsätter mer än 25 miljoner kronor årligen. För Helsingborg var Gerndt värd betydligt mer.
Bekräftas av affären
Det här bekräftas dels av affären med Gefle plus det personliga kontraktet som gav Gerndt en betydligt högre lön i Helsingborg, och dels genom att det krävdes mer än 20 miljoner kronor för att köpa loss Gerndts kontrakt från Helsingborg.
Helsingborgs rörelseintäkter är cirka tre gånger så stora som Gefle. Värdet av Gerndts produkt i Helsingborg var med andra ord åtminstone tre gånger så stort än produktvärdet var i Gefle.
En annan förklaring till det linjära förhållandet är att klubbar med små rörelseintäkter och därmed små relativa budgetar är att man har mindre utrymme till att skriva längre kontrakt vilket är avgörande för att kunna tjäna pengar på transfermarknaden.
Så skilda sponsorförsäljningar
Men det linjära förhållandet ger också en annan insikt i det svenska konkurrenslandskapet. Malmö FF säljer sponsorpaket för 60 miljoner kronor. Elfsborg för 38 miljoner, IFK Göteborg för 34, AIK 30 och så vidare.
Det är intäkter som bidrar till klubbarnas förmåga att maximera sina budgetar för den sportsliga verksamheten. Precis som alla andra intäktskällor gör.
AIK som har sportsliga toppambitioner behöver med andra ord kompensera sina relativt små sponsorintäkter i relation till andra toppkonkurrenter genom andra intäktskällor.
Precis som Elfsborg behöver göra gentemot Malmö och som mindre klubbar som till exempel Djurgården behöver göra gentemot AIK, och så vidare. Men saken är den att transfermarknaden är tillgänglig också för den största klubben - Malmö FF som själva kan använda sig av den för att bibehålla gapet gentemot de bakomliggande konkurrenterna.
Större risktagande
Detta leder paradoxalt nog till att det finansiella styrkeförhållandet mellan klubbarna snarare ökar genom transfersystemet istället för att minska. Något som medför en drivkraft för de jagande klubbarna att ta större risker och budgetera med framtida transferintäkter.
Hur väl hållbart det är beror i första hand på hur stora förluster man kan bära under enskilda år, det vill säga hur solid balansräkning man har.
Det finns naturligtvis ett sätt för klubbar att använda sig av transfermarknaden på ett framgångsrikt sätt med syfte att minska det finansiella gapet till - i rörelseintäkter mätt- större lag. Det är genom att specialisera sig och bli bättre på spelaraffärer. Porto är ett bra internationellt exempel på detta.
Kanske bör klubbarna bli bättre på att förklara för omvärlden att man har det som en viktig del i sin affärsmodell och att spelarförsäljningar därmed är en del av driftresultatet. Eller så låter man bli och förklara och låter alla andra fortsätta att raljera över stora “driftunderskott”.
Mest lästa just nu
Fotbollens globala förändring och ekonomiska tillväxt återspeglas även i allsvenska Hammarby IF:s bokslut för 2024. Under året växte koncernens eget kapital till 146,6 miljoner, jämfört med 103 miljoner för 2023.
Under 2024 uppgick Hammarbys intäkter till 384 miljoner, en ökning med närmare 45 procent jämfört med 2023.
Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .
Det var dagen då Therese Johaug skulle v isa att det går att komma tillbaka efter ett upehåll. Så kunde hon motivera all träning inför återkomsten. Genom att erövra segern bevisade hon sin särklassiga förmåga. Så gick hennes tankar.
Det var också dagen då Frida Karlsson skulle visa att hon kunde mycket mera. Hon var färdig för de stora uppgifterna. Hon skulle besegra Therese Solhag. De tankarna rörde síg ständigt och jämnt i hennes huvud under alla träningspass med sikte på Trondheim.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
I november, då föreningen fyllde 15 år, kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.
– Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.