Allsvenskans märkliga sanning

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Allsvenskan har en något märklig sanning när det gäller ekonomin, konstaterar Kristof Vogel som har synat villkoren.
"AIK som har sportsliga toppambitioner behöver med andra ord kompensera sina relativt små sponsorintäkter i relation till andra toppkonkurrenter genom andra intäktskällor, skriver Kristof Vogel. Foto: Stefan Jerrevång / TT

 

Under väldigt många år har det pratats oerhört mycket om de allsvenska klubbarnas behov av att sälja spelare för att finansiera den dagliga verksamheten. Supportrar, journalister och exporter är mer eller mindre eniga: Det är inte alls bra. 

Tveksam teori från Deloitte

Revisionsfirman Deloitte har som rekommendation att klubbarna bör se intäkterna från spelarförsäljningar som “grädde på moset”.

Men är det verkligen så enkelt? 

Jag har använt mig av data från 27 svenska elitklubbar under tioårsperioden 2004 till 2013. I illustrationen kan vi se förhållandet mellan klubbarnas intäkter exklusive spelarförsäljningar (rörelseintäkter) och storleken på spelarförsäljningarna. 

När Gerndt såldes

Båda nyckeltalen är i relation till kollektivets genomsnitt. Det vi kan se är ett tydligt linjärt samband - ju högre relativa rörelseintäkter desto större relativa intäkter från spelarförsäljningar.

Detta samband är vad man bör förvänta sig vara. Gefle tyckte att man gjorde en bra affär när man sålde Alexander Gerndt till Helsingborg för ca 5 miljoner kronor. 

För Gefle var han inte mer värd än så eftersom klubben inte omsätter mer än 25 miljoner kronor årligen. För Helsingborg var Gerndt värd betydligt mer. 

Bekräftas av affären

Det här bekräftas dels av affären med Gefle plus det personliga kontraktet som gav Gerndt en betydligt högre lön i Helsingborg, och dels genom att det krävdes mer än 20 miljoner kronor för att köpa loss Gerndts kontrakt från Helsingborg. 

Helsingborgs rörelseintäkter är cirka tre gånger så stora som Gefle. Värdet av Gerndts produkt i Helsingborg var med andra ord åtminstone tre gånger så stort än produktvärdet var i Gefle.

En annan förklaring till det linjära förhållandet är att klubbar med små rörelseintäkter och därmed små relativa budgetar är att man har mindre utrymme till att skriva längre kontrakt vilket är avgörande för att kunna tjäna pengar på transfermarknaden.

Så skilda sponsorförsäljningar

Men det linjära förhållandet ger också en annan insikt i det svenska konkurrenslandskapet. Malmö FF säljer sponsorpaket för 60 miljoner kronor. Elfsborg för 38 miljoner, IFK Göteborg för 34, AIK 30 och så vidare. 

Det är intäkter som bidrar till klubbarnas förmåga att maximera sina budgetar för den sportsliga verksamheten. Precis som alla andra intäktskällor gör. 

AIK som har sportsliga toppambitioner behöver med andra ord kompensera sina relativt små sponsorintäkter i relation till andra toppkonkurrenter genom andra intäktskällor. 

Precis som Elfsborg behöver göra gentemot Malmö och som mindre klubbar som till exempel Djurgården behöver göra gentemot AIK, och så vidare. Men saken är den att transfermarknaden är tillgänglig också för den största klubben - Malmö FF som själva kan använda sig av den för att bibehålla gapet gentemot de bakomliggande konkurrenterna. 

Större risktagande

Detta leder paradoxalt nog till att det finansiella styrkeförhållandet mellan klubbarna snarare ökar genom transfersystemet istället för att minska. Något som medför en drivkraft för de jagande klubbarna att ta större risker och budgetera med framtida transferintäkter. 

Hur väl hållbart det är beror i första hand på hur stora förluster man kan bära under enskilda år, det vill säga hur solid balansräkning man har. 

Det finns naturligtvis ett sätt för klubbar att använda sig av transfermarknaden på ett framgångsrikt sätt med syfte att minska det finansiella gapet till - i rörelseintäkter mätt- större lag. Det är genom att specialisera sig och bli bättre på spelaraffärer. Porto är ett bra internationellt exempel på detta. 

Kanske bör klubbarna bli bättre på att förklara för omvärlden att man har det som en viktig del i sin affärsmodell och att spelarförsäljningar därmed är en del av driftresultatet. Eller så låter man bli och förklara och låter alla andra fortsätta att raljera över stora “driftunderskott”.

Kristof Vogel

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.