Verkligheten är överskattad

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Är det dags att devalvera varumärket Tre Kronor? Nej, det tror jag faktiskt inte. 1,6 miljoner såg VM-premiären mot skit..förlåt, skidnationen Norge. Publikfiaskot på Globen är alltså inte mycket att bråka om. Det flesta av oss väljer numera bort verkligheten och ser idrott på TV.
Erik Karlsson klappas om efter 3-1-målet mot Tyskland. Proffsen har kommit hem för att få en oförglömlig upplevelse och har också tydligt uttryckt att folk ska kunna köpa VM-biljetter. Foto: Claudio Brescani, Scanpix

 

Man slipper resa, slipper stå i korvkö, slipper halvfulla män i fula hattar, slipper skrålet, skränet, ölmuggarna. Bekvämare hemma, tydligare, närgångnare. Verkligheten är överskattad.

Direktörspriser!

Men med detta sagt; vad rör sig i hjärnor på män som tror att en tvåbarnsfamilj skall betala 12.280 kronor för att se Sverige-Norge, plus en hög påtvingade skitmatcher? Som att när man köper ny bil man också måste betala för två begagnade som man inte vill ha, inte behöver.

Nu ändrade sig förbundet under galgen och sålde singelbiljetter men trots fiaskot i öppningsmatchen kostade en bra biljett till Sverige-Danmark 1 465 kronor.

Direktörspriser!

Kärnpublik eller slipsar?

Den legendariske hockeybasen Richard Fagerlund sa en gång, då när också hockeyn hade huliganbråk och säkerheten på arenan var hotad, att ”vi kommer att bygga bort problemet.” Klartext: i morgondagens lyxiga arenor kommer vi bara att ha en städad, köpkraftig publik som vet hur man uppför sig.

Vad är det för publik Svenska Ishockeyförbundet vill ha? Sin kärnpublik eller ”slipsarna” som kommer för snittarna och champagnen? Vilka umgås man med, vilka kan man relatera till? Vet de vad en liter mjölk kostar?

Hockeypamparna fick precis det smisk på fingrarna de förtjänar. Av folket – som inte gick dit. Av spelarna – som kände sig lurade på festen. Av recensenterna.

En överskattning av verkligeheten

Tretton NHL-proffs är hemma för att spela VM. Inte för att de är så sugna på hockey efter en lång säsong, men för att ett VM hemma, med rätt sammansatt lag, kan bli en oförglömlig upplevelse. De vill spela inför den publik som de en gång hade härhemma, en trogen, genuin sportpublik. Som möjligen kan vara beredd att betala 1500 kronor för en finalbiljett – men absolut inte för en gruppspelsmatch mot Danmark som är vunnen på förhand.

NHL-spelarna vill ge vanligt folk lite förgyllning av vardagen, inte vara gräddbakelser på de redan övergöddas bord.

Det finns en girighetsmentalitet i Svenska Hockeyförbundet som jag hört många klaga på genom åren. En övervärdering av varumärket hockey kan hända. Eller en överskattning av verkligheten?

Gör sportshower i arenorna!

Hur kommer framtidens idrottsupplevelser konsumeras? Finns det ett tredje alternativ till verkligheten och TV-soffan?

Ja, jag tror det. Och någonting för klubbar, kommuner, bolag – vilka det nu är som äger arenorna – att fundera över.

Jag jobbar i år som programledare på Casino Cosmopol i Malmö, där man i den gamla restaurang Kungsparkens festvåning gör sportshow med jättestorbild, suveränt ljud och dit folk kan köpa biljetter, mat och dryck och följa de stora matcherna.

Bl a Champions League och Sveriges EM-matcher i fotboll i sommar. Fullsatt, underbar stämning, ljud och bild av högsta klass. En fantastisk upplevelse. Bekvämt och njutbart och med alla detaljerna i repris. Gemytlig gemenskap. Bättre än verkligheten.

Vi mötte oro och osäkerhet

Vi var i Växjö, ”ekonomikrönikören” Dan Persson och jag och föreläste och debatterade arenor med ett antal kommuner i Jönköpings län. Där fanns oro för förbundskrav, osäkerhet om framtida ägande och drift, ett massa frågetecken uppradade mellan allmännyttan och bolagiseringen. Hur skall arenor bära sig?

Det grasserar ju en arenapandemi i Sverige. Betänk att en allsvensk fotbollsklubb har 15 matchtillfällen per år. Några busslaster drar iväg till bortamatcherna.

Men varför gör man inga publika events på sin arena när laget spelar borta?

Då blir förbundsstyrelsen ensam...

Med dagens fantastiska teknik finns alla möjligheter. Storbild på arenan, publiken i ena kurvan, restauranger och barer öppna. Alla arenor i landet är underutnyttjade. Och det finns en kraft, en gemenskap och en upplevelse som idrotten ännu inte tagit vara på; gör hemmamatch även av bortamatcherna, håll kvar publiken, skapa fest och underhållning och stärk klubbkänslan och varumärket ännu mera.

Mitt emellan TV-soffan och den levande arenan finns det optimala konceptet.

Kan det göras i varenda ishall också så blir kanske förbundsstyrelsen ensam i Globen nästa VM-premiär.

Åke Stolt

Författare och föreläsare, f d sportchef och krönikör på Sydsvenska Dagbladet.

Fakta

Krönikan publiceras också på www.skaneidrotten.se

Tommy (inte verifierad)

tors, 2012-05-10 11:03

1. verkligheten överskattad

Åke, du klagar på verklighetens upplevelse och beskriver den förutom att den är för dyr som att med hjälp av TV:n så "slipper man resa, slipper stå i korvkö, slipper halvfulla män i fula hattar, slipper skrålet, skränet, ölmuggarna" och du konstaterar att det är bekvämare hemma, tydligare, närgångnare. Verkligheten är alltså enligt dig överskattad. Med detta resonemang så borde vi sluta upp med att betala 750 kronor för parkett på operan, 1000 kronor för Madonna, 650 kronor för Ljust & Fräscht o s v och istället bänka oss framför TV:n och umgås via mobiltelefonen genom Twitter, Facebook och andra sk "sociala medier"! Hjärntvättade och lagom låttpåverkade kan vi sedan leva livets glada dagar i våra små kyffen med en känsla av att delta i allt som händer och sker runt omkring oss ute i den "obekväma, skräniga, köiga trista och dyra "verkligheten"! Missförstå mig rätt, jag anser att Ishockeyförbundet har valt totalt fel prisstrategi inför detta VM vilket dels beror på att dom inte vet hur man driver affärsverksamhet och hur man känner in sin marknad och sina kunder. Men det beror även på att Internationella Ishockeyförbundet och alla de samarbetspartners som finns med ska tjäna maximalt på varje arrangemang och med denna inställning så blir såklart biljettpriserna därefter! Om IIHF, Infront och SIF skulle ha bestämt sig tillsammans för att kalkylera en rimlig vinst på arrangemanget så hade biljettpriserna kunnat vara väsentligt mer humana men som sagt i maxprofittänkandets värld så blir det marknaden som får sätta priserna och den här gången tog det stopp! Trots det så säger jag fram för mer verkligehtsupplevelser och mindre av reklamavbrottsförstörd TV-underhållning! Vem har förresten en åsikt om dubbla reklamavbrott i varjke period samt en massa meningslösa reklaminslag mitt spelavbrotten och mitt i intervjuer både efter och före matcherna?!!

Åke Stolt (inte verifierad)

tors, 2012-05-10 12:59

2. tvhockey

Åke Stolt: Nu säljer de inte korv på Operan och vanligtvis saknas män i konstiga hattar bland publiken. Dessutom; det som ges på Operan, Dramaten och andra scener sänds inte samtidigt direkt i TV. Så din jämförelse haltar något.

Tommy (inte verifierad)

tors, 2012-05-10 14:37

3. Åke, som du säkert förstår

Åke, som du säkert förstår vände sig min jämförelse i första hand emot ditt resonemang att TV-soffan är en bättre upplevelse än verkligheten!Operan och Dramaten har desto fler män och kvinnor i allsköns fjantiga utstyrslar som för sig med ett fisförnämt fikonspråk, nibblandes på snittar och sippandes från små skumpaglas om det nu är så mycket bättre än män i konstiga hattar som käkar korv?Och vad är det som säger att inte Dramaten och Operan i fortsättningen, med ditt resonemang, inte skulle kunna sändas direkt i TV? Nej, Åke jag tycker att det är synd att du inte fokuserar ditt inlägg emot den krassa pengahetsen från alla parter som faktiskt är grundstenen i varför det är så höga priser på biljetterna, vilket i sin tur är den enda orsaken till att det varit tomt på läktarna. Med en lite rimligare & klokare prissättning och lite mindre profithunger så hade det varit fullsatt i arenorna och den stämning och den direkta upplevelse som det medför att vara närvarande vid stora idrottsevenemang kan en försoffad, lätt öldoftande, chipsfylld, reklambombad TV-produktion aldrig mäta sig med. Därtill så är jag av uppfattningen att vi människor inte behöver mer av jag, mig och mitt-mentalitet som oftast leder till ett solitärt och egenvärldsorienterat leverne* Läs TV-Dator-Ipad-Mobiltelefonfokusering. Nej mindre pacificerat dumburksgloende och fram för mänskliga möten ute i den riktiga verkligheten!

Lasse (inte verifierad)

fre, 2012-05-11 09:42

4. Åke som du säkert förstår

Tommy har uppenbarligen missat att teater och opera sänd direkt och visas på en del landsortsbiografer. Efterfrågan på biljetter är stor och evenemangen är mycket lyckade! Åke har uppenbarligen en point i sitt förslag.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.