Den (o)hållbara idrottspolitiken?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Svensk idrottspolitik har alltmer handlat om kommersiell elitidrott, arenabyggande och stora mästerskapstävlingar. I var och varannan kommun anläggs nya och påkostade idrottsanläggningar – särskilt populära är s.k. multiarenor med möjlighet att varva olika idrottstävlingar med konserter och andra nöjestillställningar.
Starten för både nya byggen och ett stort arrangemang är efterlängtad. Men nu visar undersökningar att konsekvensen är dyster. Foto: Scanpix


I storstäderna är målet dessutom att kunna locka till sig prestigefyllda internationella idrottsevenemang med följden att anläggningarna ofta får mycket stora proportioner. Även idrottsrörelsen är aktiv i frågan.

Efterlyst samordnad strategi

Riksidrottsförbundet har sedan länge efterlyst insatser för en samordnad nationell strategi i syfte att få fler internationella tävlingar på svensk mark.

I årets Almedalsvecka anordnade Riksidrottsförbundet och Svensk Turism dessutom ett välbesökt seminarium med budskapet att internationella mästerskap är en nationell angelägenhet som inte bara stärker idrottslivet utan även främjar näringslivet, stat och kommuner.

Mötet kryddades med att handelsminister Eva Björling frankt meddelade att hon gärna tar över ansvaret för idrottsfrågor i regeringen.

Två tankeställare

Den bild som framträder är följaktligen att idrott är liktydigt med näringspolitik samt att stora idrottsarenor och internationella mästerskap ger en hel uppsjö av samhällsnyttiga och ekonomiska effekter: från ett vitaliserat idrottsliv och förbättrad folkhälsa till ett tillflöde av turister, nya arbetstillfällen och ökade skatteintäkter.

Men stämmer det? För egen del har den senaste sommaren gett mig åtminstone två tankeställare.

Den första kom i samband med London-OS. Jag hamnade nämligen framför ett nyhetsinslag på TV om spelens effekter för den lokala s.k. besöksnäringen. Föga förvånande hade många pubägare, restauranger och andra lokala nöjesarrangörer räknat med att sommarens stora idrottsbegivenhet skulle ge ett ordentligt tillskott av nya kunder.

Men resultat är ett helt annat

Resultatet hade emellertid blivit det rakt motsatta: tomma lokaler och minskade intäkter.

Och den förklaring som gavs var mycket enkel: de potentiella kunderna var av allt att döma allt för uppslukade av OS för att få tid över till shopping och andra nöjen. Nu bör man visserligen inte lägga allt för mycket tyngd vid ett enskilt TV-inslag, men kanske är de näringspolitiska effekterna av internationella idrottsevenemang långt mer komplicerade och outredda än vi ibland vill tro?

Här skulle åtminstone jag gärna se att dagens debatt kompletterades med ny forskning om internationella idrottstävlingars reella nationalekonomiska effekter.

Ett dystert resultat

En andra tankeställare gav rapporten World Stadium Index, författad av Jens Alm, analytiker vid det danska Idraettens analyseinstitut. Studien är en kartläggning av 75 större idrottsarenor världen över vilka byggts eller genomgått betydande renoveringar i syfte att kunna husera större internationella mästerskap som olympiska spel eller fotbolls-VM.

Inledningsvis kartläggs kostnaderna för att anlägga/renovera arenorna i fråga. Därefter studeras antalet faktiska besökare i relation till arenornas kapacitet efter mästerskapet.

Resultatet blir dystert. Det visar sig nämligen att anläggningsinvesteringarna är enorma – men att en majoritet av arenorna uppvisar låg lönsamhet och alltför tomma läktare efter att mästerskapet väl genomförts.

Byggnaderna är helt enkelt överdimensionerade i förhållande till det regionala idrottslivets behov – och de blir därmed inte heller särskilt lönsamma över tid.

Måste bättre bedöma fakta

Alm konstaterar följaktligen att länder/städer måste bli bättre på att bedöma de faktiska vinsterna och kostnader av att stå värd för internationella idrottstävlingar.

Därtill rekommenderar han att idrottsanläggningar byggs utifrån det vardagliga behovet i regionen snarare än utifrån förhoppningar om framtida internationella evenemang. Förslaget låter måhända inte särskilt glamoröst – men kanske är det en idrottspolitisk strategi som är hållbar i längden?

Rapporten World Stadium Index. Stadiums built for major sporting events – bright future och future burden kan laddas ned här

Johan R Norberg

Idrottspolitisk forskare vid Malmö högskola och utredare av statens stöd till idrotten

Pharmc260 (inte verifierad)

lör, 2014-04-19 05:26

1. Today, while I was at work,

Today, while I was at work, my sister stole my apple ipad and tested to see if it can survive a 30 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone! gkdeakc

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.