"Finns det tittare till all TV-sport?"

Är det någon mer än jag som tycker att det börjar bli väldigt rörigt när man ska försöka se på sport på TV? Utbudet är gigantiskt, men frågan är var?
Internationell basket, skidskytte, cykel, mästerskapstävling i golf, NHL-hockey, Europaligan i fotboll i en annan kanal och ytterligare två europaligamatcher – ett utbud en vanlig kväll. Är ni så många TV-tittare? Foto: Scanpix
Annons

 

Under åren har sporten i TV förändrats dramatiskt. Från Putte Kock till ”lyxen” att få se en engelsk match i veckan på TV i Tipsextra, till dagens utbud där man i princip kan se allt. Från snooker, till gamla matcher från afrikanska ungdomsmästerskapen i fotboll eller varför inte den australiska varianten av rugby.

Räcker tittarna och intresset till?

Men finns det verkligen tittare till allt detta. Och en ännu viktigare fråga; hittar tittarna det de vill ha?

En snabbt titt i TV-tablåerna en ytterst vanlig torsdag visar på skidskytte, Europaligan ”superlive” (finns det mer live än live alltså?), cykel, Europaligan i basket, mästerskapstävling i golf, NHL-hockey, lite mer Europaligan i fotboll i en annan kanal och ytterligare två europaligamatcher i fotboll i en tredje kanal. Ovanpå detta läggs också sportnyheterna i kanalerna på kvällen. Ibland varvas sporten med reklam, ibland betalar man den i abonnemangsform.

Men vet man som tittare egentligen var? Kanaler säljer rättigheter till varandra, ena dagen får man se Champions League i en kanal, nästa dag var det dags att köpa ett nytt tv-paket för då var rättigheterna sålda.

Och alla vi som köper ett kanalpaket för att vi vill se handboll, kanske måste köpa ett till för att handbollen nu är köpt av konkurrenten.

Då är det preskriberat

Allt detta skapar frustration, sannolikt inte bara hos mig utan också hos många andra tittare. Jag tror ärligt talat, att ingen tjänar på detta. Utom de allra största, och då pratar vi inte allsvenskan i fotboll utan champions League och Premier League.

I veckan var det Uppdrag Granskning som tycks hittat ett nytt specialområde, nämligen sport.

Nu var det Leksands dubiösa affärer med Leksands IF som var i fokus, förra gången var det eventuella bloddopade skidåkare på 90 (!)-talet. Jag tycker det är jättebra att idrottsrörelsen granskas, det finns mycket svarta pengar och doping, orättvisor och ojämlikhet också inom idrotten.

Men då bör det helst beröra modern tid. 90-talet - det är länge sen och OM någon svensk var bloddopad då är det sen länge preskriberat.

Från Leksand till Mästarnas mästare

Leksand är ett sådant aktuellt problem; hur tänker kommunen?!

Att lägga ner en skola för att ishockeyklubben ska få ännu mer pengar, små femåringar ska vandra långa vägar till mat i äldreboende för att killarna i hockeyklubben kanske ska tillbaka till elitserien. Hade varit kul att veta vilka som satt i styrelsen för LIF och vilka kontakter de hade med kommunstyrelsen. Jäv verkade ingen veta vad det var för något, varken kristdemokrater eller centerpartister. 

Mästarnas mästare gör comeback. Åt detta gläds jag något enormt. De varken sjunger eller svarar på löjligt enkla frågor i krystade fredagsprogram, men oj vad de är starka personer, både till kropp och själ.

Cecilia Giertta

Med ett förflutet som både sportjournalist och ekonomijournalist på bl a Dagens Nyheter har hon en stor erfarenhet av ämnet idrott och finanser.

Citat

"Finns det verkligen tittare till allt detta. Och en ännu viktigare fråga; hittar tittarna det de vill ha?"

lasse b (inte verifierad)

fre, 2013-03-08 13:00

1. intressant och okunnigt !

hur koppla ihop skolnedläggningar mot en satsning på näringsinriktad idrott ? självklart inbringar den idrottsliga verksamheten kommunalt skattekapital som förbättrar möjligheten driva såväl skolor som äldreomsorg !

Magnus (inte verifierad)

fre, 2013-03-08 13:22

2. Nu har ju dock inte Leksands

Nu har ju dock inte Leksands kommun lagt ned någon skola för femåringar, utan en högstadieskola i Insjön på grund av elevbrist. Samma sak som händer hela tiden i andra kommuner. Men ni behöver väl kanske inte kolla upp fakta innan ni skriver? Bara du får med ordet Leksands IF som drar folk till ditt svammel som du säkert kallar krönika. Trevlig helg!

Gromyko (inte verifierad)

tis, 2013-03-12 09:36

3. Större utbud i TV

Visst vore det skönt om vi vred tillbaka klockan till 1986 då den goda, reklamfria "gratis-TV:n" (oj då skall jag betala min TV-licens...) visade mängder av direktsänd sport. Livet var underbart innan Sverige och Albanien som de två sista länderna i Europa införde reklam i televisionen. Jag är övertgad om att skribenten av denna tidsenliga krönika anno 2013 skulle trivas utmärkt med en eller två TV-kanaler. Ungefär som att det är jobbigt att leta i hyllan i en välsorterad tidningsbutik när det finns för många publikationer av ett intressant ämne att välja på. Den stillsamma frågan är bara: Vem betalar de priser som TV-rättigheterna för den bästa och populäraste sporten kostar? Någon statlig rundradiofond, överblivna löntagarfonder eller ren luft...

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.