"En idrottsvardag i Stockholm..."

Ren glädje. På plan en massa tjejer som skriker och tjoar när det egna laget gjort mål i slutminuten mot största konkurrenten. Första segern för säsongen är säkrad. Senare på kvällen mindre glädje med mail från Stockholms Idrottsförvaltning...
"Vi skulle i alla fall kunna göra administrationen på förvaltningen mer effektiv, sju kuvert med planhyror dyker upp samtidigt i min brevlåda istället för ett…", skriver Caroline Silverudd Lundbom.
Annons

 

Än en gång är träningstiderna flyttade. Får väl vara glad att ”informationen” kom innan träningen denna gång.

Var ska de träna i dag då?

Som ordförande i en medelstor idrottsförening i Stockholm är vardagen väldigt blandad. Ena stunden handlar det om var våra knattelag i fotbollen ska träna någonstans. Anledningen är att man från Idrottsförvaltningen lagt snö från Zinken på Pålsundsvallens grusplan i hopp om att den ska hinna smälta innan utomhusträningarna startar.

Får även kunskap om att vår ”hemmahall” Liljeholmshallen ska konkurrensutsättas och man undrar om vi som förening intresserade av att ta över driften. Redan idag städar vi på lördags och söndagsmorgnar mot att vi får ha ett litet Cafe öppet i hallen på helgerna.

Vad mer tror de att vi som en ideell förening mäktar med?

Sju kuvert i stället för ett...

Vi skulle i alla fall kunna göra administrationen på förvaltningen mer effektiv, sju kuvert med planhyror dyker upp samtidigt i min brevlåda istället för ett…

Stockholms stad har nolltaxa för barn och unga, vilket vi som förening är djupt tacksamma för men varför har länets kanske rikaste kommun de absolut högsta hyrorna för seniorverksamhet?

Utöver det självklara att här finns så oerhört få hallar. Det känns som att det staden ”förlorar” på barn och ungdomslagen genom nolltaxan tar man igen med stora mått på seniorverksamheten.

Men vi får inte sätta upp reklamskyltar!

Idrottsborgarrådet Regina Kevius sa i en intervju ungefär att det bara är att dra in lite fler sponsorer så kan föreningarna få in mera pengar. Detta uttalande visar på så stor okunskap om hur verkligheten i en idrottsförening i Stockholm ser ut.

Vi i Högalids IF är lyckligt lottade för vi har en sponsor, Hemköp Hornstull.

Problemet är att vi får inte sätta upp några reklamskyltar i exempelvis Liljeholmshallen så hur ska vi kunna exponera våra sponsor mer än på våra kläder och hemsidan och varför skulle någon mer vilja sponsra oss?

Fyra "hemmaplanshallar"

Dessutom ska ju som sagt Liljeholmshallen konkurrensutsättas så vi lär ju knappast få ha kvar caféet eller få sätta upp några sponsorskyltar i fortsättningen heller!

Att vi därtill tvingas ha fyra ”hemmaplanshallar” för flera lag istället för en gör ju inte saken lättare.

Det enda som vi vill som förening är att ha så bra verksamhet som möjligt för alla de barn och ungdomar som finns i närområdet, med vuxenverksamheten som en förlängning av barn- och ungdomsverksamheten.

Så mycket annat...

Med bra utbildade ledare, engagerade föräldrar och en verksamhet som alla får plats i oavsett om man är bra eller är under utveckling. En verksamhet som alla kan ha råd att vara med i. En verksamhet som alla är välkomna till.

Men vi får hålla på med så mycket annat än det som vi egentligen vill och som vi brinner för.

Det är glädjen på plan vi är ute efter!

Caroline Silverudd Lundbom

Ordförande i Högalids IF. Här berättar om den de markant annorlunda villkoren för en liten förening att bedriva idrott i huvudstan - och därmed också skillnaden mot landsorten.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.