Elitloppet har en unik karaktär

Fullsatta läktare, knäpptyst vid starten, 16 ekipage, en segrare, ett jättejubel. Nog är Elitloppet speciellt. Sport och spel, entusiaster och nyfikna, vinnare och förlorare – det är en härlig mix. Ett arrangemang som lyckats förena en stark folklig förankring med att utveckla sitt koncept och följa sin tids publik.
Segerstunden, inför alla åskådare. Här Christophe Martens med hästen Commander Crowe som vann Elitloppet 2012 på Solvalla. Foto: Maja Suslin, Scanpix
Annons

 
En blandning av människors glädje och entusiasm tillsammans med spelets nerv och sportens popularitet har byggt Elitloppet till det största årligen återkommande sommaridrottsevenemanget i Sverige.

Den så viktiga historien

Men vad är det som egentligen ligger bakom framgången?

Det första Elitloppet avgjordes på hösten 1952 under namnet Solvallas Jubileumslopp. Det kom till för att fira Solvallas 25-årsjubileum och blev startpunkten till ett årligt återkommande travlopp som sedan bytte namn till Elitloppet.

Stjärnhästarna har sedan dess kontinuerligt gästat Solvallas internationella travbana. Eller vad sägs om segrare som Frances Bulwark (1953), Ego Boy (1973), Ideal du Gazeau (1980 och 1982), Mack Lobell (1988 och 1990), Copiad (1994 och 1995) eller Victory Tilly (2000). 

Det är hästar som toppat sin framgångsrika karriär med en seger i Elitloppet. Under årens lopp har också världens ledande kuskar och mest framgångsrika tränare funnits på plats i vinnarcirkeln.

Våra svenska stjärnor som Sören Nordin, Stig H Johansson och Åke Svanstedt och de franska storkuskarna Joseph Verbeeck och Jean Michel Bazire.

Sport och spel, kryddat med nerv

Samtidigt måste varje evenemang följa sin tid och sin publik. Elitloppet är mer än en tävling för hästar. Det är en kombination av sport och spel. Spelet skapar nerv, spänning och ruljans.

Förra årets omsättning under Elitloppshelgen uppgick till 360 miljoner kronor. Och vid sidan om spelet har sporten fortfarande en minst sagt framträdande roll.

Än idag attraheras världens bästa kuskar och hästar. Elitloppet nämns ofta direkt efter Prix d´Amérique i Frankrike och Hambletonian i USA och räknas som världens förnämsta löpning för äldre hästar över sprinterdistans. Det internationella erkännande har förstås bidragit till arrangemangets attraktionskraft.

Folkfesten!

Statusen bygger på den sportsliga prestationen men utan den folkliga förankringen i grunden och kärleken till sporten vore Elitloppet ingenting.

Förutom sporten och spelet har förstås inramningen och den festliga stämningen en synnerligen viktig förklaring till populariteten. Det är folkfest på Solvalla.

Publiken har förvisso olika förhållande till trav. På E-läktaren trängs många av de stora traventusiasterna. De som kan allt om såväl spelet som sporten och som är ute i god tid för att komma åt de bästa platserna. Och så den kategori som vill ta del av den festliga stämningen.

Det mest omskrivna

Solvalla blir mötesplatsen för en social samhörighet och gemenskap. Tillsammans skapar besökarna en ljudkuliss som endast kan jämföras med en fullsatt fotbollsstadion med derbystämning. Supporterkulturen under Elitloppshelgen är godhjärtad och generös där segraren applåderas och hyllas.

Som event har Elitloppet utvecklats under de senaste åren. Marknadsföringen och den grafiska profilen har förstärkts, paketeringen förbättrats och sponsorerna ser ett stort värde i plattformen. Medias intresse att skriva om evenemanget är stort.

Under de senaste fem åren har Elitloppet varit landets mest omskrivna sommaridrottsevenemang.

93 miljoner i turistekonomi

Intresset av att besöka Elitloppet är rekordstort. I fjol kom 55 000 människor under elitloppshelgen, vilket var en ökning med 3 000 från året dessförinnan.

Den stora massan utgörs naturligtvis av besökare från olika delar av Sverige. Men en betydande del av besökarna kommer också från våra grannländer.
Att evenemangets besökare är en viktig intäktskälla för samhället är lätt att förstå.

En undersökning från 2007 konstaterade att Elitloppet hade 93 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.

En siffra som ger klirr i kassan för Stockholm som stad. Effekterna och betydelsen av detta evenemang för travsporten som helhet är förstås också betydande. Inget annat ger så mycket PR för sporten.

Maria Guggenberger

Chef vid ATG:s konceptavdelning

Hans G (inte verifierad)

tors, 2013-06-20 20:10

1. Elitloppet

Hade missat Maria Guggenbergers välskrivna krönika om Elitloppet. Visserligen lite sent att kommentera, men den var så annorlunda och bra. Thx!

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.