Succé då, idag oanvändbara

De står där som gigantiska monument. Till ingen som helst nytta eftersom ingen använder dem. De kostade 175 miljoner kronor…
Vid VM var läktarna fyllda med åskådare, i dag är det förödande tomt. Backarna är nämligen omöjliga att använda. Foto: TT
Annons

 

Det är egentligen motsägelsefullt. Hoppbackarna i Falun utgör en tragisk del  av en succé. 

Skid-VM för ett år sedan blev ju ett evenemang som många minns med ett leende. 

Människor åkte långväga och publikresponsen överträffade till och med den mest optimistiska kalkylen. Det var täta åskådarled runt längdspåren och de svenska åkarna presterade på maximal nivå.

En mörk skugga 

Men det hjälps inte, de där backarna reser sig mot skyn och utgör en stor mörk skugga över Lugnet och VM för lång tid.

Backarna var förutsättningen för att Falun skulle få VM. ”Ni måste kunna göra ett komplett skid-VM, och då ingår godkända backar”, menade Internationella Skidförbundet.

På ansvarigt håll fanns inte andra kalkyler och inte heller tankar på att det inte skulle  behöva bli så dyrt. Men i takt med att man började rota i de gamla hoppbackarna uppstod behovet av att ändå göra det, och det, ja, när man ändå höll på var det lika bra att också åtgärda det. Utgifterna steg i takt med backarnas tillkomst.

Det stannade på 175 miljoner kronor. Det hade ingen räknat med.

Lugnet fick en högmodern hoppanläggningen. Och Falun fick VM. Och många besökare. Och kanske också en ovärderlig marknadsföring.

Det var till och med fullt på läktarna vid backhoppningen.

I dag oanvändbara

Sedan blev det tomt. Så tomt det bara kan bli.

Det går nämligen inte att hoppa. 

Även om det funnes  en backhoppare så är det omöjligt.

När kommun- och fritidsförvaltningen i Falun fick besked om att det skulle kosta 700 000 kronor att preparera backarna i vinter men att det inte fanns planer på varken träning eller tävling så var det inte mycket att fundera över – backarna placerades i malpåse.

Den verkliga kostnaden

175 miljoner. Det är ju den egentliga kostnaden för VM.

Att VM-bolaget gjorde en vinst på 41 miljoner och att kommunen faktiskt fick dryga 20 miljoner tillbaka, är ingen tröst.

Och det är klart att många tycker att det är oerhört provocerande att skidförbundet anser att backhoppningen i Sverige inte är så mycket att satsa på. 

Det innebär att det kanske eller troligen aldrig blir någon mer backhoppning. 

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.