En skatt som idrotten kan tjäna på

Den 1 maj 2020 införs en skatt på 3 kronor per plastkasse. Med moms och marginal för handeln så kommer en vanlig konsumkasse/Icakasse att kosta 6-7 kronor från maj. Här uppstår en affärsmöjlighet för idrotten

Annons

Någon miljöeffekt kommer inte att uppstå då plastkassar i Sverige inte hamnar i vare sig Ganges eller Amazonfloden, två av de nio floder som står för 90 procent av de föroreningar av plast i haven som finns.

Det gynnar föreningarna 

Svenska plastkassar bärs hem och används som soppåsar, dvs de kommer att förbrännas och bli till el eller värmeenergi som del av det kretslopp som vi behöver.  De kassar vi bär hem från Coop och ICA är sedan åratal miljövänliga gjorda på sockerrör eller av återvunnen plast och inte på olja. 

Här uppstår en affärsmöjlighet. Plastkassar av samma modell som de vi köper i livsmedelsbutiken och använder som soppåse går med idrottsföreningens tryck kan i lite volym köpa för under 1 krona styck. Har man några ungdomar som säljer dem för säg 4 kronor styck så tjänar föreningen 3 kronor per kasse och kunden 3 kronor per kasse. En s.k. Win Win Situation som jänkarna skulle säga. 

Det är bara köpa in ett så stort lager som föreningskassan har råd med och skicka iväg ungdomarna torsdag eftermiddag och lördag förmiddag till närmaste stormarknad. För Boo FF i vårt område kan Coop, Hemköp och Willys nog ge ett par tusen sålda kassar på några timmar.

Dubbelt utbyte

MFF med ett par hundra miljoner i kassan skulle vid den volymen få ner priset till under 50 öre, dvs man kan köpa 400 miljoner kassar som ger en vinst på 1 miljard kronor. Dvs Man får tillbaka sina satsade 200 miljoner varje år i fem år. Det tar en stund att bli av med ett sådant jättelager.  

Det viktiga här är självfallet att idrotten på intet sätt agerar negativt för miljön. Snarare tvärtom, plastkassar som inte är fossilbaserade som används både för att bära hem maten och sedan som soppåse är ett miljövänligt agerande. Till och med bättre än pappkassar och definitivt bättre än tygkassar som hinner slitas ut långt innan de ger en positiv miljöeffekt.

Marknaden uppstår till en knapp miljard kassar per år så här finns en lysande affär för idrottsrörelsen.

Det viktiga är att inköpen sker i god tid innan skatten börjar gälla. Med nollräntor så blir kapitalbindningen liten även om lagerhållningen kommer påverka.

Miljöpartiet har helt enkelt gett svensk idrott en ”once in a life time opportunity” som det heter på näringslivs mumbojumbo. Har man idrottsföreningens logga på ena sidan av kassen kan det finnas anledning att trycka texten ”Tack Miljöpartiet för idrottsstödet på den andra. 

Vän av ordning kan uppfatta texten som politiskt ironisk. Så kan det vara, men fakta kvarstår, en miljon svenskar kommer att utanför sin stormarknad varje helg kunna ha valet mellan goda idrottskassar för fyra kronor och 7 kronors kassar inne i butiken. 

Skulle idrottsrörelsen missa den här möjligheten, det är trots allt inte kärnaffären även om det är lönsammare än Bingolotto, så har jag hittat soppåsar i rätt storlek på en tysk webbsida för under en krona styck. Fossilbaserade tyvärr, men väsentligt billigare.

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.