Kampanja för fler medlemmar!

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

I ett läge där en ekonomisk depression skadar samhället, näringslivet, sponsorer och gör föräldrarna/kunderna arbetslösa eller rädda för arbetslöshet finns det anledning för våra knappa 20000 föreningar att aktivera sig.

Ut och värva medlemmar med er!

Varje unge i träning har normalt två föräldrar, fyra mor och farföräldrar, syskon till föräldrar med flera. Får man de nya medlemmarna att stanna i fyra år och har 200 i årsavgift så är det 800*8=6400 kronor i potentiellt värde per barn i träning. Har man som vår breddförening Boo FF 3000 barn i träning så finns en potential på 19,2 miljoner. 

Behövs bara ett enkelt budskap

Budskapet är enkelt: 

”Visst vill ni ge Lennart /Ingalill en kvalitativ fritid, bättre möjlighet att klara skolan, lära sig förlora som är så viktig kunskap i livet, minskad risk för barnfetma, senare drogdebut. Det är vad vi som hens idrottsförening ger era barn och barnbarn utöver glädjen i idrotten, social träning och förmågan att vara en del av ett lag. Nu i Coronakrisen behöver vi ert stöd för att överleva, slippa höja träningsavgifter och så vidare. (Namnen på barnet valda från tidigt 60-otal för att inte peka ut någon i strid med GDPR)”.

Väl formulerat brev/mail med påminnelse ett par veckor senare. Ni måste göra det extremt enkelt att betala avgiften med flera alternativa val för den nya medlemmen, swish med personnummer, betala på nätet, via e-bank etc). 

Andra grupper att bearbeta är alla villaägare i närområdet. I just Boo FF:s fall finns det tre grannar man kan hoppa över då de försöker stänga anläggningen. 

De som bor i närheten av en breddförening består till största delen av tre grupper, de som har barn i föreningen, de som kommer att ha barn i föreningen och de som haft barn i föreningen. Sponsorer och deras anställda samt företag i närområdet är lika viktiga att bearbeta. 

Sådana här budskap ger resultat

Jag tror stenhårt på kampanjer av den här typen på mycket goda faktabaserade skäl.

Idrottens bidrag till samhällsnyttan är enorm och den har de senaste åren blivit mer känd bland allmänheten.

Att ideellt ta hand om andras barn är själva definitionen på goda människor och god verksamhet, sådant som man gärna stödjer. 

Vi är mer givmilda i vår närhet och här är det en viktig lokal aktör man stödjer. 

Sen får ni inte ta pengarna och lämna dem. Löpande kommunikation där ni berättar om verksamheten är verktyget för att få in nästa års medlemsavgift, bildekaler/brevlådedekaler med ”jag stödjer Boo FF” med flera aktiviteter. Ni skall göra alla nya medlemmar stolta över att få vara med och stödja er förening. 

Utöver det ekonomiska stödet som hjälper föreningen så stärker vi idrotten som del av samhället, vi förstärker påverkan på politiker. 

Ut och värva medlemmar, krisen är här och ni måste agera för att skydda föreningen.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen. 

AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga. 

20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Nu har det hänt igen.  En bedragare har slagit till och lurat till sig pengar – den här gången mot en liten idrottsklubb. 226 000 kronor försvann från Häggenås Sportklubbs kassa.

– Det känns overkligt. Att en liten ideell förening ska drabbas så här. Det är pengar som vi har slitit för i åratal, säger Ida ordförande, Ida Lindman, till Östersunds-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.