Pengar i relation till intäkter

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Den kommersiella fotbollen är jämställd.

Men nu har ett antal före detta landslagsspelare i damlandslaget i fotboll skrivit ett öppet brev där de kräver samma ersättning vid spel i landslaget som herrarna får.

Redan idag får de en större andel av förbundets intäkter från landskamper och mästerskap än vad killarna får. 

Dagens spelare borde få mer betat tycker gårdagens spelare. Dan Persson redogör för spelreglerna

Dvs det blir mindre pengar över till det ideella förbundet att satsa på att få fler flickor och pojkar som spelar fotboll och blir duktiga i fotboll. 

Förbundets netto från mästerskap går ograverat till att utveckla den ideella fotbollen, primärt barn och ungdomar. Det är de pengarna som landslagsspelarna nu vill ha.

Deras värde är det som räknas

All kommersiell idrott är totalt jämställd. Idrottaren får ca 60 procent av det värde de skapar. För 99,3 procent av våra över 3 miljoner idrottare så får vi betala då vi inte skapar något värde. 

Nu vill fotbollstjejerna som undertecknat artikeln att Sarah Sjöström skall bli av med de pengar hon skapar som ges till undermåliga manliga simmare. Det är nämligen vad de skriver.

Precis som inom all underhållningsindustri är det så artisten/spelaren får en andel av det värde som skapas och det är enda sättet det kan fungera.

Vad vi betraktare betalar

Pengarna kommer till 100 procent från oss idrottskonsumenter. Det är vad vi betalar till tv-bolag, medier, köper tröjor för, köper utrustning för och köper biljetter för som tillsammans med sponsorers försäljning av sina produkter till oss konsumenter betalar för idrottarna. Vill man som elitidrottare i den kommersiella idrotten tjäna mer måste man vara med och bidra till att fler konsumenter betalar och betalar mer.

Ideell idrott är ännu inte helt jämställd. Flickorna får inte lika bra träningstider, inte samma tillgång till anläggningar, inte samma kvalitet på tränare som killarna. Här skall Fotbollförbundet och övriga förbund lägga alla resurser på att bli bättre och bli jämställda.

Damfotbollen är inne i en positiv spiral och här bör klubbarna lägga mer pengar på att öka attraktionskraften genom professionell organisation för att öka omsättning snarare än att betala spelarna mer. Då kan man över tid när klubbarna har en soliditet och en ökad omsättning också betala spelarna mer. Idag är klubbarna för fattiga och ofta med mycket dålig ekonomisk stabilitet.

Att öka spelarlönerna är direkt relaterat till att öka kundmassan och få dem att betala mer. Med 500 betalande åskådare på matcherna i damallsvenskan och mindre än halva biljettkostnaden mot ca 10.000 för herrarna så uppstår det av naturliga skäl löneskillnader.

Hockeyspelarna i SHL tjänar mer än killarna i Allsvenskan av det enkla skälet att ishockeyn har fler intäktsdagar (26 hemmamatcher + slutspel och kval mot 15 hemmamatcher).

Marknadens villkor styr

Vill man ha betalt för att idrotta, något som vi andra betalar för, så måste man förstå att man agerar på marknadens villkor. Det är inte SvFF som gör fel. Det är vi medborgare som väljer att inte lägga pengar på i det här fallet damfotbollen. Samma gäller för övrigt för +60 andra idrotter som tjänar mindre än damfotbollen.

I den mördande konkurrensen om människors fritid krävs det en hög professionalitet för att attrahera kunderna. Börja där så kan damfotbollen utvecklas och se till att SvFF kan behålla överskotten från mästerskap för att utveckla fotbollen så att tjejerna får lika bra förutsättningar som killarna. Det är där vi skall satsa på jämställdheten.

Den kommersiella idrotten får inte bli marxistisk om den skall kunna utvecklas.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Biljetterna till Swedish Opens inledning i Båstad på måndagen går åt som smör i solsken. Vid lottningen skapades mötet Leo Borg mot Rafael Nadal! Rrena drömmen för arrangörerna!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.