Första nya golfbanan på sex år

Hur designar man en lönsam golfbana? Det var frågan när jag satte mig med Henrik Stenson och arkitekten Christan Lundin inför invigningen av nya banan ”Öster By Stenson”, Jo den heter faktiskt så och är golfstjärnans första projekt som bandesigner.

Redan efter smygpremiären rankas Öster by Stenson som en av de bästa banorna i Stockholmsområdet. Den beskrivs som en utmanande park- och skogsbana.
Annons

Österåkers GK har genom kloka avtal kunnat sälja mark för bostäder och handel och den vägen finansiera en ny bana som förväntas hamna topp tre i vårt land.

Det är faktiskt första gången sedan 2013 som Sverige har fått en helt nybyggd golfbana.

En halv miljon golfspelare i dag

Ett golf-Sverige som består av cirka 484 373 aktiva medlemskap. Golf är faktiskt Sveriges största individuella idrott.

Själv är jag en medioker golfspelare med 14 i hcp. Min stora kärlek till golfen i stor utsträckning obesvarad. Det finns heller ingen korrelation mellan kvantitet och kvalitet i mitt fall. Min höga ålder gör också att förhoppningen om ett väsentligt lägre handicap blir mindre och mindre för varje år.

Dock har jag god erfarenhet av golfbanor. Har passerat 500 i knappa 30 länder och lagt mycket tid på att läsa in mig på i området arkitektur.

Då blir det lönsamt

Min enkla lekmanna-syn är att en golfbana för att bli lönsam måste vara kul att spela. Glädje är det nyckelord som skapar intäkter från medlemmar, greenfeegäster, företagskunder och sponsorer som täcker god skötsel och avskrivningar såväl som ständiga förbättringar.

Vi kan bortse från den absoluta elitens åsikter om banan, de spelarna är dels väldigt få och dels betalar de ofta ingenting för sitt spel. 

Det jag hade läst om Österåker by Stenson (inte säker på att jag gillar blandningen av svenska och engelska i namnet och East meadow by Stenson känns lika fel) indikerar en vilja att skapa en bana som upplevs som kul av medlemmarna.

Då medlemmarna på Österåker består av hela gruppen golfare från nybörjare, äldre damer och herrar, unga långtslående låghandicappare och så vidare till varje del av golffamiljen så är det inte helt enkelt att lösa den uppgiften.

Alla vill slippa att vänta

Vi vet från otaliga undersökningar att speltempo är viktigt för upplevelsen. Att vänta är alltid negativ tid. Här har man utgått från korta avstånd green till tee (med något undantag i vanligt ordning), ruffar där man hittar bollen, inte för långt över vatten även för kortslående äldre damer.

Det har funnits en tanke på hur driftkostnader kan hållas nere genom att designa banan rätt. Sandcap (topplagret under gräset) ger en dränering som gör att banan bör vara färdig för spel tidigt på våren och hålla länge på hösten, att ha en längre säsong vilket har stor betydelse för lönsamheten.

Golfen befinner sig som alla andra i upplevelseindustrin i en mördande konkurrens om människors fritid. En konkurrens som ökar hela tiden. Vi väljer bort otaliga golfrundor per år på grund av arbete, familjehögtider och andra sociala sammanhang, restid, trädgårdsarbete med mera. Vi har liksom alla andra obegränsat med alternativ sysselsättning digitalt såväl som fysiskt.

Det enda vi vet är att konkurrensen om vår fritid kommer att öka. Dvs varje golfbana måste varje år bli duktigare på att locka kunderna till sig och leverera en bättre totalupplevelse bara för att ligga kvar på par. 

Kan bli ett föredöme

Det är i det här perspektivet som Öster by Stenson skall värderas i framtiden. Det är när vi ser att Österåker har fler medlemmar, fler greenfee-gäster, fler sponsorer och företagsgolf och en ökad lönsamhet som det slutliga svaret på om Henrik Stenson och Christian Lundin har skapat ett föredöme för framtidens golfbanor.

Jag är dock säker på vad som inte kommer överleva framtiden är ur-göteborgaren Christians idé att mitt i det som får ses som AIK-land göra Öster by Stenson’s profilkläder blåvita. Dock tyckte jag det var kul.

Nu kom också nyheten att Henrik Stenson i tre år är värd för Scandinavian Mixed som nästa år går på Bro Hof. Jag blir inte förvånad om den tävlingen något av de kommande åren spelas på Öster by Stenson.

Men Öster by Stenson har utifrån det jag förstått byggts utifrån tesen att den produkt man säljer är Glädje. Det bådar gott.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Tre Kronors historiska misslyckande i VM-Riga, nionde plats och den sämsta placeringen sedan 1937 i London, diskuterades inte alls vid Svenska Ishockeyförbundets digitala årsmöte på fredagen.

Mats Larsson, avgående styrelseledamot bekräftar för Idrottens Affärer att det var locket på vad gäller VM-insatsen. Dagordningen gav inte utrymme för minsta diskussion,  frågestund eller förklaringar till haveriet i Riga.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Hela havet stormar i bandy-Sverige, men tävlingskommitténs avgående ordförande Christer Persson fruktar ändå att ordföranden  Per Anders Gustafsson, 65 år, får förnyat förtroende vid Bandyförbundets årsmöte under lördagen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

EM-experterna Daniel Nannskog, Therese Strömberg och Jonas Eriksson samt programledaren André Pops. Foto: Jan Danielsson/SVT

Dagen efter att Ola Toivonen fått beskedet att han tvingas till en knäoperation och inte kan spela mer i MFF i år, presenteras han av  SvT-sporten som ny expertkommentator vid EM-turneringen.

SVt:s stab består totalt av 16 personer. De 16 utgör den synliga staben - kommentatorer, experter och programledare.  

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.