Första nya golfbanan på sex år

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Hur designar man en lönsam golfbana? Det var frågan när jag satte mig med Henrik Stenson och arkitekten Christan Lundin inför invigningen av nya banan ”Öster By Stenson”, Jo den heter faktiskt så och är golfstjärnans första projekt som bandesigner.

Redan efter smygpremiären rankas Öster by Stenson som en av de bästa banorna i Stockholmsområdet. Den beskrivs som en utmanande park- och skogsbana.

Österåkers GK har genom kloka avtal kunnat sälja mark för bostäder och handel och den vägen finansiera en ny bana som förväntas hamna topp tre i vårt land.

Det är faktiskt första gången sedan 2013 som Sverige har fått en helt nybyggd golfbana.

En halv miljon golfspelare i dag

Ett golf-Sverige som består av cirka 484 373 aktiva medlemskap. Golf är faktiskt Sveriges största individuella idrott.

Själv är jag en medioker golfspelare med 14 i hcp. Min stora kärlek till golfen i stor utsträckning obesvarad. Det finns heller ingen korrelation mellan kvantitet och kvalitet i mitt fall. Min höga ålder gör också att förhoppningen om ett väsentligt lägre handicap blir mindre och mindre för varje år.

Dock har jag god erfarenhet av golfbanor. Har passerat 500 i knappa 30 länder och lagt mycket tid på att läsa in mig på i området arkitektur.

Då blir det lönsamt

Min enkla lekmanna-syn är att en golfbana för att bli lönsam måste vara kul att spela. Glädje är det nyckelord som skapar intäkter från medlemmar, greenfeegäster, företagskunder och sponsorer som täcker god skötsel och avskrivningar såväl som ständiga förbättringar.

Vi kan bortse från den absoluta elitens åsikter om banan, de spelarna är dels väldigt få och dels betalar de ofta ingenting för sitt spel. 

Det jag hade läst om Österåker by Stenson (inte säker på att jag gillar blandningen av svenska och engelska i namnet och East meadow by Stenson känns lika fel) indikerar en vilja att skapa en bana som upplevs som kul av medlemmarna.

Då medlemmarna på Österåker består av hela gruppen golfare från nybörjare, äldre damer och herrar, unga långtslående låghandicappare och så vidare till varje del av golffamiljen så är det inte helt enkelt att lösa den uppgiften.

Alla vill slippa att vänta

Vi vet från otaliga undersökningar att speltempo är viktigt för upplevelsen. Att vänta är alltid negativ tid. Här har man utgått från korta avstånd green till tee (med något undantag i vanligt ordning), ruffar där man hittar bollen, inte för långt över vatten även för kortslående äldre damer.

Det har funnits en tanke på hur driftkostnader kan hållas nere genom att designa banan rätt. Sandcap (topplagret under gräset) ger en dränering som gör att banan bör vara färdig för spel tidigt på våren och hålla länge på hösten, att ha en längre säsong vilket har stor betydelse för lönsamheten.

Golfen befinner sig som alla andra i upplevelseindustrin i en mördande konkurrens om människors fritid. En konkurrens som ökar hela tiden. Vi väljer bort otaliga golfrundor per år på grund av arbete, familjehögtider och andra sociala sammanhang, restid, trädgårdsarbete med mera. Vi har liksom alla andra obegränsat med alternativ sysselsättning digitalt såväl som fysiskt.

Det enda vi vet är att konkurrensen om vår fritid kommer att öka. Dvs varje golfbana måste varje år bli duktigare på att locka kunderna till sig och leverera en bättre totalupplevelse bara för att ligga kvar på par. 

Kan bli ett föredöme

Det är i det här perspektivet som Öster by Stenson skall värderas i framtiden. Det är när vi ser att Österåker har fler medlemmar, fler greenfee-gäster, fler sponsorer och företagsgolf och en ökad lönsamhet som det slutliga svaret på om Henrik Stenson och Christian Lundin har skapat ett föredöme för framtidens golfbanor.

Jag är dock säker på vad som inte kommer överleva framtiden är ur-göteborgaren Christians idé att mitt i det som får ses som AIK-land göra Öster by Stenson’s profilkläder blåvita. Dock tyckte jag det var kul.

Nu kom också nyheten att Henrik Stenson i tre år är värd för Scandinavian Mixed som nästa år går på Bro Hof. Jag blir inte förvånad om den tävlingen något av de kommande åren spelas på Öster by Stenson.

Men Öster by Stenson har utifrån det jag förstått byggts utifrån tesen att den produkt man säljer är Glädje. Det bådar gott.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen. 

AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga. 

20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Nu har det hänt igen.  En bedragare har slagit till och lurat till sig pengar – den här gången mot en liten idrottsklubb. 226 000 kronor försvann från Häggenås Sportklubbs kassa.

– Det känns overkligt. Att en liten ideell förening ska drabbas så här. Det är pengar som vi har slitit för i åratal, säger Ida ordförande, Ida Lindman, till Östersunds-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.