Det är nu som villkoren bestäms

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Vår/sommar är uppbyggnadsperioden inom hockeyn. Arbetet är direkt avgörande för vinterns resultat. Nu formas trupperna som ett resultatet av biljett- och sponsorförsäljningen.
Malmö Redhawks försöker förhandla till sig delar av försäljningsintäkterna på Malmö Arena. Foto:Drago Prvulovic, TT

 

Det man missar på försäsongen får man lida av under vintern.

Det är nu som förutsättningarna formas ute i hockey-Sverige. Några klubbar spelar fortfarande, men även där och framför allt hos de som har spelat klart har förberedelser inletts inför den för kommande säsongen.

Budgetens storlek

Överlag är svensk hockey duktig på sponsorsförsäljning och mäter sig mycket bra i jämförelse med andra lagsporter i Sverige och även andra hockeyländer som t. ex. Finland, Tyskland och Schweiz. Kreativiteten med olika sponsorspaket, riktat mot olika nätverk etc är hög. 

Det är pengarna som avgör. Intäkterna ger möjligheterna eller begränsar de samma.

I sin tur påverkas spelarersättningarna. Det är alltid en dikussion om hur högt har varje klubb råd att sikta och hur mycket måste man reservera för nya värvningar under säsongen. 

40 miljoner är snittsiffran för SHL-klubbarnas lönebudget. Då gäller det att arbetet på intäktssidan fungerar.

Så skilda villkor

Om vi håller oss inom SHL har klubbarna numera en marknadsavdelning på vardera fem-sex personer. Av klubbens totala omsättning på 130 miljoner (snitt) drar man in cirka 40 miljoner via TV-pengar (25 miljoner) och dräkt- och arenareklam. Sedan tillkommer loge- och restaurangförsäljning. 

Intäkterna varierar beroende på utformningen av klubbens arenaavtal. Som exempel har Malmö Redhawks i Allsvenskan inga intäkter alls från kiosker, pubar och restauranger i Percy Nilssons Malmö Arena medan klubbar som 

Färjestad och Växjö har betydligt fördelaktigare villkor.

Det här bestämmer ju till stor del föreningarnas möjligheter. Plånboken växer eller minskar. 

Olika möjigheter i arenorna 

Det har byggts och renoverats rikligt i Arena-Sverige de senaste tio-tolv åren och förutsättningarna har blivit större. I dag gäller en helt annan prioritering för restauranger och loger än förr i tiden med ”korv med bröd” i en kylig ishall. 

Inte minst har omtanke och bättre komfort inneburit att flera kvinnor går på hockey, publiken har breddats, ja, allt detta kan ni.

De nya arenorna bjuder på flera möjligheter till intäkter. Men också större kostnader till kommun, banker, investerare etc.

20 miljoner dyrare för MoDo

När MoDo Hockey flyttade in i Fjällräven Center i centrala Övik för åtta år såg deras förutsättningar ut så här:

  • I gamla Kempehallen betalade de Öviks Kommun 1,5 miljoner kronor per säsong totalt för ishyra, reklamrättigheter och även kanslihyra. Det var allt.
  • I nya Arenan blev den summan 21 miljoner. MoDo behövde alltså öka intäkterna med nästan 20 miljoner för att nå break-even.

Så det finns en bister ekonomisk verklighet med nya dyra arenor. MoDo Hockey är bara ett exempel, men visar tydligt hur det krävs mycket gott sportsligt resultat för att publiken ska komma och hinna med äta och drick i mängd...

Globen är kanske det bästa exemplet. Den tillkom under pompa och ståt för 25 år sedan, hyllades reserverades, men i dag har ingen av Stockholmsklubbarna råd att spela där.

När Blue Saints fick nobben

Som avslutning. Lite kring detta med huliganer och oroligheterna runt arenorna. Ett ofog som pågått i 30-talet år. Men varje gång en ”händelse” äger rum (senast nu i Helsingborg) hör man ”hur kunde detta hända” eller ”jag är chockad”. 

Historien upprepar sig. Alla skyller på alla. Men i slutändan har det inte hänt speciellt mycket sedan 80-talet för att på allvar stävja eländet. Trots idogt arbete från många parter. Men pöbeln bara hånskrattar alla i ansiktet och får fortsätta att älska uppmärksamheten.

Vad jag vet är det bara en klubb som tagit ordentligt avstånd från sin supporterklubb. Det var 1989 när Globen invigdes. Djurgården Hockey nobbade då Blue Saints krav om ståplats.

Dåvarande vd:n Åke Bergdahl och sportchefen Ingvar ”Putte” Carlsson som tillsammans med Globens ledning prioriterade i stället säkerhet. Det blev ett jäkla liv. Bergdahl, Putte och deras familjer mordhotades. Men de stod på sig. Följden blev en skilsmässa i ”äktenskapet” DIF-Blue Saints. 

Klubben tappade en del publik och stämning. Men det var lugnt på läktarna. Men problemen försvann inte utan skiftade till fotbollen. Och där finns de kvar…

Gunnar Svensson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.