USA, fotbollens viktigaste marknad?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Mycket tyder på att USA inte blir utan redan är fotbollens viktigaste marknad. I takt med att fotbollen etablerats blir sporten och utövarna väldigt intressanta för marknadsförare och företag som vill ha ut sitt budskap till en stor målgrupp.
Bayern München är liksom många andra europeiska lag på besök i USA. Här blev det dock lite dålig stämning vid möte med MSL All Stars. Portland Timbers mittfältare Will Johnson (75) sparkade ned Bastian Schweinsteiger som fick lämna planen. Foto: Ted S. Warren, AP Photo/TT

 

Stora europeiska lag lägger en del av sina försäsongsföreberedelser i USA. Arsenal kom till USA för första gången på 25 år och spelade en träningsmatch mot New York Red Bulls. Alla 25 000 biljetter var sålda på några dagar. Och Bayern München har spelat mot stjärnorna (Allstars) i Major Leauge Soccer (MLS) i Portland.  Chivas Guadalajara ifrån Mexiko möter AC Milan i Houston, Texas.

Flera europeiska klubbar på besök

Här i USA har vi också sett klubbar som Tottenham och Aston Villa i sommar. Det bidrar förstås att många lag har amerikanska ägarintressen och att det finns europeiska lag som har ägarintressen i MLS, men den stora drivkraften är pengar och global marknadsföring.

”Varfor träna hemma eller i Schweiz, och spela träningsmatcher mot lokala lag, när du kan få amerikanska supportrar att betala ett högt pris för att se ditt lag komma i form?”, som en krönikör uttryckte det.

 Det kom 109 318 åskådare och var utsålt i ”The Big House” * (Stora Huset) när Manchester United och Real Madrid möttes. Internationella Champions Cup är en försäsongsturnering i USA, som spelas för andra året.

Biljetter för över 3000 kr

Stora klubbar i ”Stora Huset” innebär stora pengar. Den dyraste biljetten kostade 3 395 kr ($485) medan den billigaste kostade 315 kr ($45). Dagen innan matchen spelades var människor tvungna att gå ut på svarta marknaden för att få tag i biljetter, från 1 134 kr ($162) och uppåt.  Det är legalt att sälja biljetter i andra hand i USA om säljaren redovisar inkomsterna och betalar skatt på dessa. 

The Big House där University of Michigan spelar ligger i Ann Arbor, 72 km från Detriot. Arenan byggdes 1927 med en publikkapacitet på 72 000 sittplatser, till en kostnad av 6.5 miljoner ($950,000).

Idag har arenan en officiell publikkapacitet på 109 501 åskådare, men man kan ta in över 115 000. Rekordet för collegefotboll (amerikanska versionen) är från 7 september i fjol, då Michigan och Notre Dame Fighting Irish hade 115 109 åskådare.

Arenan var också värd för NHL Winter Classic som spelades i januari i år mellan Detriot Red Wings och Toronto Maple Leafs och då noterades ett NHL-rekord om 105 491 sålda biljetter.  

Fler åskådare än i Europa

I Internationella Champions Cup 2013 deltog Real Madrid, Juventus, Chelsea, Inter, AC Milan, Valencia, Everton och LA Galaxy. Real Madrid vann över Chelsea med 3-1 i finalen som spelades I Miami inför nästan 70 000 åskådare.  Det var spel i sex amerikanska städer. 

I år medverkade Liverpool, Manchester City, Manchester United, AC Milan, Inter, Roma, Olympiacos och Real Madrid I turneringen. Finalen vann Manchester United över Liverpool med 3-1 en väldigt regnig dag i Miami, inför 51 104 åskådare.

Manchester United erövrade därmed pokalen och 7 miljoner kr ($1M) samt en massa nya supportrar i USA. Totalt sågs Manchester Uniteds fem matcher i USA av 362 209 personer vilket innebär ett snitt på över 71 441 per ”försäsongsmatch”.

Jämför det med Uniteds snitt på Old Trafford under 2013/2014 på 75 207 åskådare som ändå var näst högst i Europa efter Dortmunds 80 297 åskådare.

Lika mycket media som vid ett VM

Tittar vi på mediatäckningen (TV-sändningar) ser det ut som vid en stor turnering, precis som ett EM-eller VM-kval.

Inte mindre än 29 länder sänder bilder från International Champions Cup.

I spåren på allt detta är en fråga sjävklar - kommer vi att få Premier League-matcher i USA?  Det är nog inte omöjligt. Amerikanska fotbollsligan har spelat NFL matcher i London pa Wembley de senaste åren, så varför inte?

Det är högst troligt – inte minst av kommersiella skäl.

Mats Lundberg

Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Orienteringens paradnummer O-ringen,  tidigare 5-dagars,  är i högsta grad en kommunal angelägenhet. Oskarshamns kommun, cirka 27 000 invånare  varav 19 000 i tätorten och de senaste åren uppmärksammat för sitt SHL-lag i ishockey,  satsar 7,5 miljoner kronor på nästa veckas jakt efter kontroller i skogarna längs Smålandskusten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

I Sverige finns det runt en halv miljon aktiva golfentusiaster. Vad de gör de närmaste fyra dagarna råder det inget tvivel om.  Tro inte att de är på golfbanan, nej, de  tillbringar ett stort antal timmar framför TV:n.

British Open pågår i fyra dagar, timme efter timme.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.