USA, fotbollens viktigaste marknad?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Mycket tyder på att USA inte blir utan redan är fotbollens viktigaste marknad. I takt med att fotbollen etablerats blir sporten och utövarna väldigt intressanta för marknadsförare och företag som vill ha ut sitt budskap till en stor målgrupp.
Bayern München är liksom många andra europeiska lag på besök i USA. Här blev det dock lite dålig stämning vid möte med MSL All Stars. Portland Timbers mittfältare Will Johnson (75) sparkade ned Bastian Schweinsteiger som fick lämna planen. Foto: Ted S. Warren, AP Photo/TT

 

Stora europeiska lag lägger en del av sina försäsongsföreberedelser i USA. Arsenal kom till USA för första gången på 25 år och spelade en träningsmatch mot New York Red Bulls. Alla 25 000 biljetter var sålda på några dagar. Och Bayern München har spelat mot stjärnorna (Allstars) i Major Leauge Soccer (MLS) i Portland.  Chivas Guadalajara ifrån Mexiko möter AC Milan i Houston, Texas.

Flera europeiska klubbar på besök

Här i USA har vi också sett klubbar som Tottenham och Aston Villa i sommar. Det bidrar förstås att många lag har amerikanska ägarintressen och att det finns europeiska lag som har ägarintressen i MLS, men den stora drivkraften är pengar och global marknadsföring.

”Varfor träna hemma eller i Schweiz, och spela träningsmatcher mot lokala lag, när du kan få amerikanska supportrar att betala ett högt pris för att se ditt lag komma i form?”, som en krönikör uttryckte det.

 Det kom 109 318 åskådare och var utsålt i ”The Big House” * (Stora Huset) när Manchester United och Real Madrid möttes. Internationella Champions Cup är en försäsongsturnering i USA, som spelas för andra året.

Biljetter för över 3000 kr

Stora klubbar i ”Stora Huset” innebär stora pengar. Den dyraste biljetten kostade 3 395 kr ($485) medan den billigaste kostade 315 kr ($45). Dagen innan matchen spelades var människor tvungna att gå ut på svarta marknaden för att få tag i biljetter, från 1 134 kr ($162) och uppåt.  Det är legalt att sälja biljetter i andra hand i USA om säljaren redovisar inkomsterna och betalar skatt på dessa. 

The Big House där University of Michigan spelar ligger i Ann Arbor, 72 km från Detriot. Arenan byggdes 1927 med en publikkapacitet på 72 000 sittplatser, till en kostnad av 6.5 miljoner ($950,000).

Idag har arenan en officiell publikkapacitet på 109 501 åskådare, men man kan ta in över 115 000. Rekordet för collegefotboll (amerikanska versionen) är från 7 september i fjol, då Michigan och Notre Dame Fighting Irish hade 115 109 åskådare.

Arenan var också värd för NHL Winter Classic som spelades i januari i år mellan Detriot Red Wings och Toronto Maple Leafs och då noterades ett NHL-rekord om 105 491 sålda biljetter.  

Fler åskådare än i Europa

I Internationella Champions Cup 2013 deltog Real Madrid, Juventus, Chelsea, Inter, AC Milan, Valencia, Everton och LA Galaxy. Real Madrid vann över Chelsea med 3-1 i finalen som spelades I Miami inför nästan 70 000 åskådare.  Det var spel i sex amerikanska städer. 

I år medverkade Liverpool, Manchester City, Manchester United, AC Milan, Inter, Roma, Olympiacos och Real Madrid I turneringen. Finalen vann Manchester United över Liverpool med 3-1 en väldigt regnig dag i Miami, inför 51 104 åskådare.

Manchester United erövrade därmed pokalen och 7 miljoner kr ($1M) samt en massa nya supportrar i USA. Totalt sågs Manchester Uniteds fem matcher i USA av 362 209 personer vilket innebär ett snitt på över 71 441 per ”försäsongsmatch”.

Jämför det med Uniteds snitt på Old Trafford under 2013/2014 på 75 207 åskådare som ändå var näst högst i Europa efter Dortmunds 80 297 åskådare.

Lika mycket media som vid ett VM

Tittar vi på mediatäckningen (TV-sändningar) ser det ut som vid en stor turnering, precis som ett EM-eller VM-kval.

Inte mindre än 29 länder sänder bilder från International Champions Cup.

I spåren på allt detta är en fråga sjävklar - kommer vi att få Premier League-matcher i USA?  Det är nog inte omöjligt. Amerikanska fotbollsligan har spelat NFL matcher i London pa Wembley de senaste åren, så varför inte?

Det är högst troligt – inte minst av kommersiella skäl.

Mats Lundberg

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.