Karin är Percys bästa värvning

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Malmö Arena är Percy Nilssons bygge och hans livsverk. Han har skapat en av Europas bästa evenemangsarena med 100 arrangemang årligen.
Karin Mårtensson hämtades i Göteborg av Percy Nilsson och många bedömare anser att det är han bästa värvning, alla stjärnspelare inkluderade.

 

Malmöborna är mäkta stolta över en skapelse ursprungligen på en åker utanför stan.

Byggstarten skedde  den 10 januari 2007 och då såg det inte allt för inbjudande ut när spaden sattes i marken mitt ute i Hyllie. 

Men redan idag är Hyllie en ny stadsdel. Moderna köpcentrat Emporia, två hotell, kontor, mässa, restauranger, skolor, järnvägsstation m m. Och expansionen bara fortsätter. Men pärlan och loket bland alla nya arkitekturer är Percys skapelse, Malmö Arena.

Invigdes 2008

Officiell invigning av arenan var den 6 november 2008 med musik, pompa och ståt. Champagne och ostron till speciellt inbjudna gäster. Percy Nilsson hyllades. Kallades under kvällen för ”vår Obama.”

Kvällen var lite av triumfens ögonblick för Percy. Som i många andra större byggprojekt hade det blivit ifrågasatt. Bl a gällde det Percys upphandling av marken med Malmö kommun. 

Allmänheten retade sig på att Percy kom över den för billigt. Efter det kom en del överklaganden enligt demokratisk process. Men denna kväll var bygget nyckelfärdigt. Premiären var ett faktum.

NHL-stuk

Mitt första besök på arenan var veckan därefter. Den 12 november 2008 spelades första hockeymatchen i arenan. Malmö Redhawks mötte Leksand i Allsvenskan och vann inför knökfullt hus, över 13 000. 

Jag har besökt 20-talet NHL-arenor. Plus de nyaste och ”bästa” hockeyarenorna i Europa. Men jag upptäckte snabbt att Percys monument platsar i ”första-kedjan.” Det luktade klass. Plus att man klokt nog hade placerat första bänkrad kloss mot sargen som ger en intim känsla.

Det enda som skiljer denna arena från de nyare i NHL är deras större publikkapacitet. Welcome to the big world of Arenas, Malmö!

Percys bästa värvning

Många påstår att Karin Mårtensson är Percy Nilsson bästa värvning någonsin – hockeyspelare och tränare inberäknad. 2006 värvade Percy henne som VD från Scandinavium i Göteborg. Där hade hon varit i 17 år. 

Karin som är bördig från Simrishamn i Skåne föll för Percys locktoner. Hon har med sitt kontaktnät och kunskap om evenemangsbranschen bidragit till att sätta Malmö Arena på världskartan.

Jag tog en lunch med Karin för att få mera inblick i Malmö Arena.

”Jag har inte ångrat ett ögonblick att jag tog jobbet. Jag har fått vara med hela resan. Arenan har bidragit mycket till att Malmö numera är en upplevelsestad. Vi var först på plats i regionen med en modern multi-arena”, säger hon.

Stor betydelse för Malmö stad

Att Malmö Arena betytt mycket för Malmö stad är lätt att räkna ut. Sedan starten i slutet av 2008 har det genomförts cirka 100 evenemang årligen. Av dessa cirka 30 hockeymatcher. 

De övriga 70 är inga loppisförsäljningar direkt. Nej, oftast världsartister i olika härader – Elton John, Lady Gaga, Rod Stewart, Disney on Ice, handbolls-VM, finalen i Eurovision etc. Kvalité ideligen!

Enda konkurrenter till dessa årliga evenemangssiffror i Sverige är Scandinavium och Globen. Övriga nya moderna hockeyarenor i Linköping, Växjö, Övik m m har inte årligen mera än fem-tio evenemang förutom hockey.

Vinstsiffror

”Vi har haft positivt resultat i vårt Arenabolag sedan 2011. Grundbulten är naturligtvis många publikdragande evenemang. 

Vi börjar få respekt även utanför Sverige. Med god logistik, bra akustik för musiker och förhoppningsvis uppskattad service. Basverksamheten är Malmö Redhawks hemmamatcher och utmaningen är ett jämnt flöde av evenemang mellan matcherna.

Naturligtvis var det oerhört viktigt och positivt att Redhawks avancerade till SHL förra våren. Deras publiksnitt landar förmodligen i slutändan på cirka 8 000 åskådare. I Allsvenskan förra säsongen var siffran knappt 6 000”, berättar Karin Mårtensson.

Som ett familjeföretag

Vad är er affärsmässiga styrka?

”Att hela projektet med Malmö Arena drivs som ett familjeföretag. Styrkan i det är att inga långbänkar råder. Istället entreprenörsanda! Vi driver allt själva. Vi är i och för sig uppdelade i olika bolag med Parkfast AB högst upp. Sedan underliggande bolag, typ arenabolaget, fastighetsbolaget, träningshallen etc. Men snabba beslut råder”.

Antal anställda?

"Cirka 40 fast plus säsongs- och timanställda vid evenemangen".

Redhawks chans till intäkter

Ekonomisk fördelning mellan er och Malmö Redhawks?

"Redhawks är hyresgäster i Malmö Arena och har alla kommersiella rättigheter kring biljetter, loger och reklam i förbindelse med sina hemmamatcher. Malmö Arena äger och driver all verksamhet kring mat och dryck i arenan och på hotellet".

I stort, avtalsutseendet för en annan kund än Redhawks?

"Oftast rörlig hyra. Vid fullt hus tjänar båda parter mera".

Hur mycket omsätter ni i arenabolaget?

"Runt 100 miljoner"

Samarbetet med Malmö kommun?

"Mycket bra!  Det är en framgångsfaktor för både oss och kommunen att vi samverkar. Vilket bidrar till Malmös framgångar".

Entreprenörsanda

Percy Nilsson nöjer sig inte bara med Arenan. I mars förra året invigde han Malmö Arena Hotell. Vägg i vägg med Arenan. Hotellet ingår i Best and Western koncernen. 295 rum, restaurang, skybar och konferensfaciliteter. 

Redan under första året har hotellet en beläggning på drygt 60 procent. 

Nästa projekt för Percy är att bygga ut hotellet samt en konferensfastigheter på området. Byggstart förväntas inom fem-sex månader. 

Karin Mårtensson har örat vid rälsen för en ansökan om hockey-VM och handbolls-VM i olika format. Junior-VM i hockey för drygt två år sedan var en succé och gav mersmak. Småkronornas matcher drog drygt 11 000 i snitt och innebar publikrekord för juniorhockey i Sverige.

Konkurrensen ökar 

Avslutningsvis, Malmö Arena blir mera konkurrensutsatt inom knappt ett år. Då invigs en ny multiarena i Köpenhamn med liknande faciliteter och publikkapacitet som i Malmö. Därtill granne med Copenhagen Airport. Alltså bara 15-20 minuters bilfärd från Malmö Arena. Bl a ska det spelas hockey-VM i den arenan 2018. 

Konkurrent till Malmö Arena? Svar ja. Men konkurrens är bra. Man skärper sig extra. Sedan bor det runt 4 miljoner människor i Skåne och stor-Köpenhamn. En fördel för båda arenorna. 

Dessutom gillar Percy Nilsson en fight...

Gunnar Svensson

Fakta

Faktaruta Malmö Arena

Publikkapacitet: 12 800 för hockey. 15 000 för evenemang, beroende på dess inriktning.

Handikapp-platser: 53.

Antal loger: 72.

Total bruttoyta: 52 000 kvadratmeter.

Restaurang/barplatser: 3 250.

Snabbmat/kiosker: 20.

Antal toaletter: 320.

Byggkostnad: cirka 1 miljard kronor.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.