Karin är Percys bästa värvning

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Malmö Arena är Percy Nilssons bygge och hans livsverk. Han har skapat en av Europas bästa evenemangsarena med 100 arrangemang årligen.
Karin Mårtensson hämtades i Göteborg av Percy Nilsson och många bedömare anser att det är han bästa värvning, alla stjärnspelare inkluderade.

 

Malmöborna är mäkta stolta över en skapelse ursprungligen på en åker utanför stan.

Byggstarten skedde  den 10 januari 2007 och då såg det inte allt för inbjudande ut när spaden sattes i marken mitt ute i Hyllie. 

Men redan idag är Hyllie en ny stadsdel. Moderna köpcentrat Emporia, två hotell, kontor, mässa, restauranger, skolor, järnvägsstation m m. Och expansionen bara fortsätter. Men pärlan och loket bland alla nya arkitekturer är Percys skapelse, Malmö Arena.

Invigdes 2008

Officiell invigning av arenan var den 6 november 2008 med musik, pompa och ståt. Champagne och ostron till speciellt inbjudna gäster. Percy Nilsson hyllades. Kallades under kvällen för ”vår Obama.”

Kvällen var lite av triumfens ögonblick för Percy. Som i många andra större byggprojekt hade det blivit ifrågasatt. Bl a gällde det Percys upphandling av marken med Malmö kommun. 

Allmänheten retade sig på att Percy kom över den för billigt. Efter det kom en del överklaganden enligt demokratisk process. Men denna kväll var bygget nyckelfärdigt. Premiären var ett faktum.

NHL-stuk

Mitt första besök på arenan var veckan därefter. Den 12 november 2008 spelades första hockeymatchen i arenan. Malmö Redhawks mötte Leksand i Allsvenskan och vann inför knökfullt hus, över 13 000. 

Jag har besökt 20-talet NHL-arenor. Plus de nyaste och ”bästa” hockeyarenorna i Europa. Men jag upptäckte snabbt att Percys monument platsar i ”första-kedjan.” Det luktade klass. Plus att man klokt nog hade placerat första bänkrad kloss mot sargen som ger en intim känsla.

Det enda som skiljer denna arena från de nyare i NHL är deras större publikkapacitet. Welcome to the big world of Arenas, Malmö!

Percys bästa värvning

Många påstår att Karin Mårtensson är Percy Nilsson bästa värvning någonsin – hockeyspelare och tränare inberäknad. 2006 värvade Percy henne som VD från Scandinavium i Göteborg. Där hade hon varit i 17 år. 

Karin som är bördig från Simrishamn i Skåne föll för Percys locktoner. Hon har med sitt kontaktnät och kunskap om evenemangsbranschen bidragit till att sätta Malmö Arena på världskartan.

Jag tog en lunch med Karin för att få mera inblick i Malmö Arena.

”Jag har inte ångrat ett ögonblick att jag tog jobbet. Jag har fått vara med hela resan. Arenan har bidragit mycket till att Malmö numera är en upplevelsestad. Vi var först på plats i regionen med en modern multi-arena”, säger hon.

Stor betydelse för Malmö stad

Att Malmö Arena betytt mycket för Malmö stad är lätt att räkna ut. Sedan starten i slutet av 2008 har det genomförts cirka 100 evenemang årligen. Av dessa cirka 30 hockeymatcher. 

De övriga 70 är inga loppisförsäljningar direkt. Nej, oftast världsartister i olika härader – Elton John, Lady Gaga, Rod Stewart, Disney on Ice, handbolls-VM, finalen i Eurovision etc. Kvalité ideligen!

Enda konkurrenter till dessa årliga evenemangssiffror i Sverige är Scandinavium och Globen. Övriga nya moderna hockeyarenor i Linköping, Växjö, Övik m m har inte årligen mera än fem-tio evenemang förutom hockey.

Vinstsiffror

”Vi har haft positivt resultat i vårt Arenabolag sedan 2011. Grundbulten är naturligtvis många publikdragande evenemang. 

Vi börjar få respekt även utanför Sverige. Med god logistik, bra akustik för musiker och förhoppningsvis uppskattad service. Basverksamheten är Malmö Redhawks hemmamatcher och utmaningen är ett jämnt flöde av evenemang mellan matcherna.

Naturligtvis var det oerhört viktigt och positivt att Redhawks avancerade till SHL förra våren. Deras publiksnitt landar förmodligen i slutändan på cirka 8 000 åskådare. I Allsvenskan förra säsongen var siffran knappt 6 000”, berättar Karin Mårtensson.

Som ett familjeföretag

Vad är er affärsmässiga styrka?

”Att hela projektet med Malmö Arena drivs som ett familjeföretag. Styrkan i det är att inga långbänkar råder. Istället entreprenörsanda! Vi driver allt själva. Vi är i och för sig uppdelade i olika bolag med Parkfast AB högst upp. Sedan underliggande bolag, typ arenabolaget, fastighetsbolaget, träningshallen etc. Men snabba beslut råder”.

Antal anställda?

"Cirka 40 fast plus säsongs- och timanställda vid evenemangen".

Redhawks chans till intäkter

Ekonomisk fördelning mellan er och Malmö Redhawks?

"Redhawks är hyresgäster i Malmö Arena och har alla kommersiella rättigheter kring biljetter, loger och reklam i förbindelse med sina hemmamatcher. Malmö Arena äger och driver all verksamhet kring mat och dryck i arenan och på hotellet".

I stort, avtalsutseendet för en annan kund än Redhawks?

"Oftast rörlig hyra. Vid fullt hus tjänar båda parter mera".

Hur mycket omsätter ni i arenabolaget?

"Runt 100 miljoner"

Samarbetet med Malmö kommun?

"Mycket bra!  Det är en framgångsfaktor för både oss och kommunen att vi samverkar. Vilket bidrar till Malmös framgångar".

Entreprenörsanda

Percy Nilsson nöjer sig inte bara med Arenan. I mars förra året invigde han Malmö Arena Hotell. Vägg i vägg med Arenan. Hotellet ingår i Best and Western koncernen. 295 rum, restaurang, skybar och konferensfaciliteter. 

Redan under första året har hotellet en beläggning på drygt 60 procent. 

Nästa projekt för Percy är att bygga ut hotellet samt en konferensfastigheter på området. Byggstart förväntas inom fem-sex månader. 

Karin Mårtensson har örat vid rälsen för en ansökan om hockey-VM och handbolls-VM i olika format. Junior-VM i hockey för drygt två år sedan var en succé och gav mersmak. Småkronornas matcher drog drygt 11 000 i snitt och innebar publikrekord för juniorhockey i Sverige.

Konkurrensen ökar 

Avslutningsvis, Malmö Arena blir mera konkurrensutsatt inom knappt ett år. Då invigs en ny multiarena i Köpenhamn med liknande faciliteter och publikkapacitet som i Malmö. Därtill granne med Copenhagen Airport. Alltså bara 15-20 minuters bilfärd från Malmö Arena. Bl a ska det spelas hockey-VM i den arenan 2018. 

Konkurrent till Malmö Arena? Svar ja. Men konkurrens är bra. Man skärper sig extra. Sedan bor det runt 4 miljoner människor i Skåne och stor-Köpenhamn. En fördel för båda arenorna. 

Dessutom gillar Percy Nilsson en fight...

Gunnar Svensson

Fakta

Faktaruta Malmö Arena

Publikkapacitet: 12 800 för hockey. 15 000 för evenemang, beroende på dess inriktning.

Handikapp-platser: 53.

Antal loger: 72.

Total bruttoyta: 52 000 kvadratmeter.

Restaurang/barplatser: 3 250.

Snabbmat/kiosker: 20.

Antal toaletter: 320.

Byggkostnad: cirka 1 miljard kronor.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

274 ärenden har tagits emot via Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst under 2021. Flest ärenden handlar om kränkande behandling men många ärenden kan kopplas till frågor som rör pågående pandemi såsom frågor om covidpass, vaccin, restriktioner och årsmöten som inte kunnat hållas.

Under år 2021 har 274 ärenden tagits emot via Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst. Ärendena gäller rikstäckande större idrotter och lagidrotter i något större omfattning än mindre idrotter och individuella idrotter. 

Efter lunch på måndagen hörde n iväl jublet som ekade över hela Sverige… när beskedet kom - Regeringen och Folkhälsomyndigheten gav klartecken tilll höjningen för 500 åskådare per sektion vid idrottsevevemang. Klubbarnas kassörer hördes mest i hyllningskören, för klartecknet betyder mycket för intäkterna i alla klubbar. 

De 24:e olympiska vinterspelen står för dörren, kostnaden för SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, uppgår till 85 miljoner kronor fördelat på 116 aktiva samt 148 ledare/tekniker. Truppen är rekordstor och medaljmålen är också höga.

Verksamhetschefen Peter Reinebos målsättning är tydlig, minst 15 medaljer, det skulle innebära samma medaljrusch som OS i Sotji 2014 .

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Enskede IK är en av Stockholmsregionens största fotbollsföreningar med 2000 aktiva spelare och 400 engagerade ledare. Nu belönas klubben ordentligt. EIK har tecknat ett sexårigt sponsorkontrakt med RYK GROUP, en familjeägd koncern som investerar i framstående entreprenörsledda bolag. Avtalet är det största i föreningens historia och garanterar klubben ett miljonbelopp varje år under avtalstiden. 

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Nent Group passar på att har förlänga avtalen med inte mindre än fyra av sina populära fotbollsexperter.Bojan Djordjic, Johanna Frisk, Erik Niva och Glenn Strömberg har samtliga skrivit på nya långa kontrakt som betyder att de kommer bidra till Viaplays fotbollssändningar under flera år framöver.

– Det var ett av de enklaste besluten i hela mitt liv, säger Glenn Strömberg.

Djurgården inleder 2022 med att värva Victor Edvardsen, den hett eftertraktade målmaskinen från Degerfors som nu ansluter för att boosta den blårandiga offensiven under de fyra kommande åren. I fotbolls-Sverige talas det om en rekorddyr övergång, möjlige den dyraste någonsin. Djurgården tvingades lösa 

Notabelt är att han fostrades i IFK   Göteborg. 2015 gallrades han bort vid klivet från juniorlag till A-lag.