I digitala spår för framtida segrar

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Vasaloppets digitala lösningar erbjuder breda helhetsupplevelser och skapar nya affärsmöjligheter, skriver Robert Börjes, ny krönikör i Idrottens Affärer.
Foto: Ulf Palm/TT

 

Nu kan vi nära, kära och vänner, följa våra hjältar på nätet. 

Kommer de att klara sina delmål? 

Kommer de i mål till slut? 

Vi vill ju också kunna vara med och dela upplevelsen när de går i mål, i något av alla lopp som arrangeras. 

Japp, nu är det fullt möjligt.

Vi får också ta del

Vasaloppet, en del av En Svensk Klassiker, har digitaliserats allt mer för att förenkla för de tävlande. Det har gått från ren information i mail och på hemsida till att bli mer personaliserad information. Du loggar in på hemsida eller app, som deltagare, och får tillgång till relevant information, på rätt sätt vid rätt tillfälle. Här finns historiska resultat, statistik och även de resultat och mellantider som du just har presterat. Denna information kan också vi, de tävlandes supportrar, ta del av. I realtid. 

I appen uppdateras mellantiderna vid varje kontroll och vi kan till och med se på kartan var våra hjältar befinner sig. Snyggt, lättillgängligt och engagerande. All statistik genereras av åkarnas förflyttning och vi kan dessutom prenumerera på åkarnas prestationer.

SVT sänder som vanligt under hela dagen, men Vasaloppet har också sin egen TV-kanal: Vasalopps-TV. Den ligger på YouTube och sänder live från start, kontroller, live-studio och målgången. Alla livesändningar ligger dessutom kvar, så att man kan gå in och titta i efterhand. Studion sänder också Vasaloppsradion. Koncepten har utvecklats under flera år och lirar bra med Vasaloppets utveckling av nya produkter som Cykelvasan, Nattvasan, etc.

Omfamning i realtid

Nu kan vi alltså följa våra tävlande vänner i appen och när prenumerationen signalerar vid den sista kontrollen, två till tre minuter före målgång, kan vi snabbt gå in på Vasalopps-TV och se när de passerar under den klassiska skylten, ”I fäders spår för framtida segrar”. 

Jag fick se mina nyförlovade vänner förenas i en härlig omfamning i målfållan efter sin starka prestation. I direktsändning i realtid. Så enkelt. Så bra. Och jag är med. Wow! Den skärmdumpen delades på sociala kanaler kan jag säga. Till glädje för många. Så bygger man ett starkt varumärke baserat på upplevelser.

Nu börjar Vasaloppets organisation knyta ihop säcken för att bli ett litet mediehus med alla tänkbara kanaler. Detta är inte bara smart för att förenkla för den enskilde motionären eller elitutövaren. Det är inte bara inspirerande för supportrarna. Det är också en stor möjlighet för att utveckla nya former för sponsorskap och relationsbyggande med kommersiellt ömsesidig nytta för alla samarbetspartners. Och Vasaloppet bygger lojalitet i alla led. De blir gillade, de blir valda. Alla vill vara där. Alla blir involverade. För det är där det händer. Det är där magin uppstår. Och alla vet om det.

Medveten strategi

Den stora vattendelaren är om man ”bara har” en massa digitala kanaler för information och kommunikation, eller om man har en medveten strategi för hur man skall arbeta, vad det skall leda till och vilken nytta det kan innebära för alla som är involverade. Som kund, partner, sponsor, destination. Därför är det också viktigt att styra sin egna digitala plattform.

De arrangörer, organisationer och destinationer som inser att digitalisering är en grundförutsättning för att erbjuda helhetsupplevelser, driva sina affärer och serva sina kunder på ett kostnadseffektivt och tidseffektivt sätt, är framtidens segrare. Tänk så många nya anläggningar som byggs, och nya evenemang som startas. Vilka möjligheter!

Som tur är Vasaloppsorganisationen inte ensam om att tänka digitalt när det gäller idrottsutövare, supportrar och samarbetspartners. Det finns många andra bra exempel där man kommit en bra bit på väg. Det återkommer jag till i kommande krönikor.

Känna spänningen

Jag älskar skidåkning men har hittills valt att utnyttja gravitationskraften som energi i bergig miljö. Som den idrottsnörd jag är laddar jag för söndag morgon. Det vankas Vasaloppsstart för nästan 16 000 hjältar. Hjältar som på något sätt är ställföreträdande för mig själv. 

För även om jag inte deltar på plats kan jag ändå få känslan och känna spänningen. Jag är ändå med på något sätt. Jag är engagerad och motiverad.

Och som jag brukar säga: den som har roligast vinner! 

Vi hörs - hela tiden.

Robert Börjes

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Orienteringens paradnummer O-ringen,  tidigare 5-dagars,  är i högsta grad en kommunal angelägenhet. Oskarshamns kommun, cirka 27 000 invånare  varav 19 000 i tätorten och de senaste åren uppmärksammat för sitt SHL-lag i ishockey,  satsar 7,5 miljoner kronor på nästa veckas jakt efter kontroller i skogarna längs Smålandskusten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

I Sverige finns det runt en halv miljon aktiva golfentusiaster. Vad de gör de närmaste fyra dagarna råder det inget tvivel om.  Tro inte att de är på golfbanan, nej, de  tillbringar ett stort antal timmar framför TV:n.

British Open pågår i fyra dagar, timme efter timme.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.