I digitala spår för framtida segrar

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Vasaloppets digitala lösningar erbjuder breda helhetsupplevelser och skapar nya affärsmöjligheter, skriver Robert Börjes, ny krönikör i Idrottens Affärer.
Foto: Ulf Palm/TT

 

Nu kan vi nära, kära och vänner, följa våra hjältar på nätet. 

Kommer de att klara sina delmål? 

Kommer de i mål till slut? 

Vi vill ju också kunna vara med och dela upplevelsen när de går i mål, i något av alla lopp som arrangeras. 

Japp, nu är det fullt möjligt.

Vi får också ta del

Vasaloppet, en del av En Svensk Klassiker, har digitaliserats allt mer för att förenkla för de tävlande. Det har gått från ren information i mail och på hemsida till att bli mer personaliserad information. Du loggar in på hemsida eller app, som deltagare, och får tillgång till relevant information, på rätt sätt vid rätt tillfälle. Här finns historiska resultat, statistik och även de resultat och mellantider som du just har presterat. Denna information kan också vi, de tävlandes supportrar, ta del av. I realtid. 

I appen uppdateras mellantiderna vid varje kontroll och vi kan till och med se på kartan var våra hjältar befinner sig. Snyggt, lättillgängligt och engagerande. All statistik genereras av åkarnas förflyttning och vi kan dessutom prenumerera på åkarnas prestationer.

SVT sänder som vanligt under hela dagen, men Vasaloppet har också sin egen TV-kanal: Vasalopps-TV. Den ligger på YouTube och sänder live från start, kontroller, live-studio och målgången. Alla livesändningar ligger dessutom kvar, så att man kan gå in och titta i efterhand. Studion sänder också Vasaloppsradion. Koncepten har utvecklats under flera år och lirar bra med Vasaloppets utveckling av nya produkter som Cykelvasan, Nattvasan, etc.

Omfamning i realtid

Nu kan vi alltså följa våra tävlande vänner i appen och när prenumerationen signalerar vid den sista kontrollen, två till tre minuter före målgång, kan vi snabbt gå in på Vasalopps-TV och se när de passerar under den klassiska skylten, ”I fäders spår för framtida segrar”. 

Jag fick se mina nyförlovade vänner förenas i en härlig omfamning i målfållan efter sin starka prestation. I direktsändning i realtid. Så enkelt. Så bra. Och jag är med. Wow! Den skärmdumpen delades på sociala kanaler kan jag säga. Till glädje för många. Så bygger man ett starkt varumärke baserat på upplevelser.

Nu börjar Vasaloppets organisation knyta ihop säcken för att bli ett litet mediehus med alla tänkbara kanaler. Detta är inte bara smart för att förenkla för den enskilde motionären eller elitutövaren. Det är inte bara inspirerande för supportrarna. Det är också en stor möjlighet för att utveckla nya former för sponsorskap och relationsbyggande med kommersiellt ömsesidig nytta för alla samarbetspartners. Och Vasaloppet bygger lojalitet i alla led. De blir gillade, de blir valda. Alla vill vara där. Alla blir involverade. För det är där det händer. Det är där magin uppstår. Och alla vet om det.

Medveten strategi

Den stora vattendelaren är om man ”bara har” en massa digitala kanaler för information och kommunikation, eller om man har en medveten strategi för hur man skall arbeta, vad det skall leda till och vilken nytta det kan innebära för alla som är involverade. Som kund, partner, sponsor, destination. Därför är det också viktigt att styra sin egna digitala plattform.

De arrangörer, organisationer och destinationer som inser att digitalisering är en grundförutsättning för att erbjuda helhetsupplevelser, driva sina affärer och serva sina kunder på ett kostnadseffektivt och tidseffektivt sätt, är framtidens segrare. Tänk så många nya anläggningar som byggs, och nya evenemang som startas. Vilka möjligheter!

Som tur är Vasaloppsorganisationen inte ensam om att tänka digitalt när det gäller idrottsutövare, supportrar och samarbetspartners. Det finns många andra bra exempel där man kommit en bra bit på väg. Det återkommer jag till i kommande krönikor.

Känna spänningen

Jag älskar skidåkning men har hittills valt att utnyttja gravitationskraften som energi i bergig miljö. Som den idrottsnörd jag är laddar jag för söndag morgon. Det vankas Vasaloppsstart för nästan 16 000 hjältar. Hjältar som på något sätt är ställföreträdande för mig själv. 

För även om jag inte deltar på plats kan jag ändå få känslan och känna spänningen. Jag är ändå med på något sätt. Jag är engagerad och motiverad.

Och som jag brukar säga: den som har roligast vinner! 

Vi hörs - hela tiden.

Robert Börjes

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Häcken har utvecklats till en unik klubb i Sverige.
-Men så har vi också jobbat hårt för att komma dit vi är i dag, betonar klubbdirektören, Marcus Jodin.
Han njuter av den ekonomiska bilden och uppmärksamheten – på ett annorlunda sätt.  Han ska nämligen göra dubbla starter i Vasaloppet!
Häcken har två lag i stafett-Vasan, Marcus ingår i det ena laget på fredagen och dessutom ska han starta i det stora loppet på söndag.
Han säger själv att han är rätt bra tränad och kan åka med ett leende.
Här är projektet som inte bara gynnar en idrott utan flera. Alla med något gemensamt – nämligen vatten.
Arena Vattnet är ett samarbete mellan idrottsförbund som har vattnet som sin arena – som segling, kanot, rodd, issegling, vattenskidor, wakeboard och motorsport på vatten.
Det skulle jag önska, ja, unna er allihopa.  Att se och höra det fantastiska, det som är få förunnat, att vara på plats i Sälen nu på på söndagsmorgonen. Bara några hundra personer förmånen att få  titta på. Desto fler, inte mindre än 15 000 skidåkare har huvudrollerna.
Det är några oförglömliga timmar i Berga By .

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Viaplay Group trycker gasen i botten och maxar utbudet av motorsport med den nya satsningen "Motorhelg" i TV10-  med flera svenskar i reportage.. Framför allt  om svenskarna som konkurrerar i  IndyCar-premiären den 10 mars, och porträtt av  om det svenska löftet, Dino Beganovics resa i Formel 3. I premiären blir det även dokumentärer, om F1-kval och highlights från F2-race..

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.