Rekord i juridisk orättvisa

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Europeiska friidrottsförbundet (EAA) vill utplåna alla internationella rekord. Och dra ett streck över de bästa resultat som t ex Patrik Sjöberg, Carolina Klüft, Kajsa Bergqvist och Susanna Kallur gjorde när de tillhörde världseliten. Det är ett svårbegripligt tilltag. Och det kommer inte att bidra till att göra idrotten renare eller rättvisare.
Foto: Axel Schwenke

 

Nu hoppas man få med Internationella Friidrottsförbundet (IAAF) på förslaget och målet är att alla rekord som noterats före den 1 januari 2018 skall strykas.

Från den 2 januari däremot är det fritt fram igen, även för oupptäckta dopade, att notera nya rekord.

Visst, friidrottens rekordtabeller innehåller resultat som noterats med alla möjliga märkliga medikamenter i kroppen.

Fuskare överallt

De europeiska öststaterna och Kina har varit de största syndarna när det gäller organiserad och politiskt påbjuden och framtvingad medicinsk manipulering men fuskare har funnits överallt (även i Sverige) och inte minst i USA där vissa delstater och universitet varit mer drogliberala än andra.

Men varför skall ett antal idrottspampar straffa idrottare nu, bara för att de själva varit oförmögna att hålla sporten ren eller inte tillräckligt kontrollerade och straffade fuskarna då när brotten begicks. 

Som värst var det naturligtvis så länge östblocket fanns.

Hur till exempel Östtyskland tvingade idrottare att dopa sig för att överhuvudtaget få tillgång till statens resurser eller representera landet i internationella mästerskap har ju belagts med hjälp av Stasis arkiv och de åtal och rättegångar som följde efter murens fall.

Östtyskland borde bannlysts då. Stängts av från allt idrottsumgänge. Fusket var alltför uppenbart redan när det pågick. Bara blåögda idrottsledare i världen lät det pågå, rädda för att skapa obalans i det kalla krig som också rådde på idrottens område.

Men man har silat mygg och svalt kameler. Om idrottens ansvariga har seriös avsikt att komma tillrätta med dopingproblemen måste man ha en rättsordning som fritar oskyldiga och fäller de som överträder regelverket. Annars undergräver man sin egen trovärdighet.

Horribelt resonemang

Jag har sett så kallade friidrottsexperter som tycker att de som slagit rekorden på laglig väg, de som aldrig använt sig av prestationshöjande medel, snällt bör ställa upp och ”offra sig för den goda saken skull.”

Det är ett juridiskt horribelt resonemang som inte håller i ett samhälle med ett sunt rättsmedvetande.

Det är som en massarrestering. Det är som när USA låser in hundratals (utan rättegång) för att hitta en handfull terrorister.

Är det så EAA och IAAF resonerar; vi fäller alla för att vara säkra på att få fast de skyldiga.

Det håller inte i några juridiska sammanhang i ett demokratiskt samhälle. Det är en förolämpning mot de renhåriga att de klumpas ihop med fuskarna.

Och är verkligen friidrottens högsta ledare så till de grad naiva, att de tror att det därmed blir ordning och reda?

Tror de att det från och med den 1 januari 2018 inte kommer att slås några flera rekord av dopade idrottare?

Övermåttan naivt i så fall.

Lämna tillbaka medaljerna?

Det har vunnits medaljer och slagits rekord av dopade idrottare i alla tider. Men också av män och kvinnor som aldrig skulle komma på tanken att fuska.

Skall de offras ”för den goda saken skull?”

Borde man då inte i konsekvensens namn också göra om alla prislistor. Stryka alla medaljörer i EM och VM och OS. Några har ju vunnits oärligt? Sno tillbaka varenda medalj.

Alla begriper ju hur horribelt resonemanget är.

Det går inte att komma längre i dopingjakten än att finjustera instrumenten, öka kontrollerna, höja straffen och se till att fuskarna åker dit medan de håller på. De som ändå slinker igenom får väl göra det. Ingen rättsinstans i världen får fast alla skurkar.

Sebastian Coe, Storbritanniens medeldistansstjärna, som nu är Internationella Friidrottsförbundets ordförande, menar att det här kan vara ett viktigt steg därför att ”nu har vi infört ett kontrollsystem som är robust och säkrare.”

Så är det säkert.

Rekorden finns kvar

Men lika säkert som att cyklar stjäls, stölder begås, knark smugglas och mord utförs så kommer det att finns fuskare och bedragare och medicinska innovationer för att komma åt pengar och ära på idrottens arenor.

Och om förslagen att stryka alla rekord blir verklighet så kommer det på intet sätt att leda närmare dopingfrågans lösning. 

Rekorden som stryks - och som skall kallas ”de gamla Europarekorden/världsrekorden” - komma ju inte att kunna utplånas, förintas, vara otillgängliga. De kommer att finnas där som jämförelsematerial i alla fall.

Och vad är ett världsrekord i tresteg på 18.20 värt när alla vet att en helt ren och ärlig Jonathan Edwards en gång hoppande 18.29.

Det blir bara löjligt. Bara ett spel för galleriet, lite smink över ett ansikte som inte alltid ser så vackert ut.

Åke Stolt

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Hockeyns mästarlag, Skellefteå AIK, redovisar en överraskande blygsam vinst i bokslutet för säsongen 2025–2026. 

Det är årsmötestider för ishockeyns elitlag, och i guldvinnande Skellefteå redovisar klubbdirektör Daniel Fåhraeus en vinst på knappt 2 miljoner efter skatt.

Rögle BK, finalmotståndare, redovisar ett betydligt starkare ekonomiskt år, med en rekordomsättning, 245,8 miljoner samt ett plusresultat på 9,3 miljoner 

På fem månader har Riksidrottsförbundet fördelat 240 miljoner, hela det speciella  stödet från Regeringen till idrotts-Sverige  för att förbättra  anläggningar och idrottsmiljöer. Men det är så många föreningar och kommuner som har  behov av pengar och som har skickat in ansökningar att ytterligare en kvarts miljon skulle behövas för att  skickas fördelas direkt.

Idrottens lokaler åldras och är i stort behov av en rejäl översyn – det bevisar den här stsningen.

 Den där Infantino... Än den ena, än den andra historien om honom. Det senaste är att ha har sett till att ha tillgång till ett eget privatjet så han kan flyga mellan arenorna. Han har nämligen fått låna ett flygplan flygbolaget Qatar airways som är en stor sponsor av det internationella fotbollsförbundet. Så det passade bra. Därmed kan han se åtskilliga matcher, ja, alla enligt honom själv

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Christer Gardell satsar 100 miljoner på svensk tennis. Nu följer ytterligare ett liknande initiativ.Stenbecks stiftelse bidrar via initiativet STRIVE stars med 10 miljoner årligen de närmaste fem åren i idrottsrörelsens trygghetsarbete

Riksidrottsförbundet tar nästa steg i arbetet för en trygg och inkluderande idrott. En  satsning med ungdomlig betoning ska stärka struktur, arbetssätt och kunskap

Riksidrottsförbundet tar nästa steg i arbetet för en trygg och inkluderande idrott. En  satsning med ungdomlig betoning ska stärka struktur, arbetssätt och kunskap

Riksidrottsförbundet tar nästa steg i arbetet för en trygg och inkluderande idrott. En  satsning med ungdomlig betoning ska stärka struktur, arbetssätt och kunskap

Mminst sex bolag misstänks ha brutit mot förbudet, uppger DN. Nu framkommer att spel på minderåriga ökar., har  Spelinspektionen upptäckt 

Minst sex spelbolag med svensk licens kan ha brutit mot reglerna och erbjudit spel på allsvenska fotbollsspelare under 18 år.

Håll med om att 11 juni inte känns så avlägset. Då inleds fotboll-VM,  Väntan blir inte så lång.

Och innnan dess blr det spekulationer, mycket snack hit och dit, uppgifter om det ena med det andra – så temperaturen stiger sakta. Förväntan ökar.

Herman Johansson stod för s sju mål och åtta målgivande pass från sin wingback-position och dessutom fick han i år göra landslagsdebut och därför flyttar han  till USA och den den amerikanska MLS-klubben FC Dallas.. Samtidigt står det klart att Mjällbyhar värvar sex spelare, Och det är lika med 10 miljoner in för Herman och 10 miljoner ut för nye daansken, Max Nielsen