Luleå utvecklar arenaupplevelsen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Luleå Hockey kommunicerade i förra veckan att klubben satsar 40 miljoner kronor på att utveckla arenaupplevelsen genom en stor satsning på modern IT. Del av satsningen finansieras av Jakob Porsér, en av de fyra grundarna som blev miljardär vid försäljningen av Minecraft till Microsoft för 18 miljarder. 

Coop Arenas interiör. Foto: Dag Lindgren

Jakob är en stor Luleåsupporter och hans engagemang har möjliggjort investeringen. Förmögna supportrar är viktiga för svensk idrott.

För mig som är Luleåsupporter sedan tiden de hette Groko Hockey efter en plåtfirma och Kiruna och Boden var de viktigaste derbyna är det här fantastiska nyheter.

Fel satsning

Kommentaren på sociala media på temat att de borde köpt spelare för pengarna lät inte vänta på sig. Den är självfallet både en kortsiktig och felaktig åsikt.

Elithockeyn är sedan länge en del av en upplevelseindustri där konkurrensen om människors fritid hela tiden ökar. Skall man fylla arenan i framtiden måste upplevelsen hela tiden utvecklas. Den andel av publiken som är sällanbesökare, men är beredda att lägga mer pengar per besök ökar på hardcoresupportrarnas bekostnad.

Ur de här perspektiven är Luleås satsning bara positiv. Sen skall man vara medveten om att det förmodligen inte räcker utan det krävs löpande utveckling och förbättring för att förstärka och bevara publiken.

Den alltmer bortskämda publiken vill ha bättre service på alla punkter (gäller självfallet alla orter, inte bara Luleå), kortare köer, mer att välja på, dock är man beredd att betala för sig så det är inget problem.

Annons olönsam

Det tillkommande stora problemet är att det krävs aktivt arbete för att få folk till arenan, det vill säga det går inte förvänta sig att biljetter köps, biljetter måste säljas. Traditionell marknadsföring av typen annons i Norrländskan räcker inte, den är förmodligen olönsam.

Här har Porsér mer kunnande än 99,99999 procent av svenska folket. E-spel är uppbyggda på AI och algoritmer för att attrahera, behålla och utveckla kunderna.

Det i kombo med dynamisk prissättning, paketering men framförallt en kundbas som hela tiden växer. Luleå Hockey bör ha som mål att ha 100 000 presumtiva besökare i sina databaser.

Då men först då kan man fylla arenan varje match till det optimala priset. Då kan REVPAS (Revenue per available Seat) löpande ticka upp mot 150-170 kronor och arenakonsumtionen kan ticka upp mot 130 kronor exempelvis moms.

En full arena ger också ökade sponsorintäkter och det tillsammans ger de medel som rätt utnyttjad ger ett SM-guld vart tredje år.

Det är dit vi längtar som Luleåsupportrar.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nej, nuvarande seriemodell i ishockey ligger fast. Efter samråd och utvärdering med berörda ligaorganisationer, SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan  har förbundets Elitkommitté herr beslutat att hålla fast vid den seriemodell som klubbades vid förbundsmötet 2019.

Det innebär att SHL:s ifrågasatta ”ångestkval” mellan lag 13 och 14 i SHL finns kvar och att endast ett lag från Hockeyallsvenskan ges möjlighet att ta klivet upp. För Hockeyettans 40  lag är nålsögat fortsatt mycket litet – ett lag flyttas upp efter omfattande kvalspel

Idrotten och idrottsfrågorna tar som vanligt plats i Almedalen. Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar. 
I år finns det många idrottsperspektiv som fångas upp av olika aktörer under några intensiva dagar. Perspektiv som inte är så vanligt förekommande i den idrottspolitiska debatten annars, såsom hur vi kan integrera idrott i skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.