Luleå utvecklar arenaupplevelsen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Luleå Hockey kommunicerade i förra veckan att klubben satsar 40 miljoner kronor på att utveckla arenaupplevelsen genom en stor satsning på modern IT. Del av satsningen finansieras av Jakob Porsér, en av de fyra grundarna som blev miljardär vid försäljningen av Minecraft till Microsoft för 18 miljarder. 

Coop Arenas interiör. Foto: Dag Lindgren

Jakob är en stor Luleåsupporter och hans engagemang har möjliggjort investeringen. Förmögna supportrar är viktiga för svensk idrott.

För mig som är Luleåsupporter sedan tiden de hette Groko Hockey efter en plåtfirma och Kiruna och Boden var de viktigaste derbyna är det här fantastiska nyheter.

Fel satsning

Kommentaren på sociala media på temat att de borde köpt spelare för pengarna lät inte vänta på sig. Den är självfallet både en kortsiktig och felaktig åsikt.

Elithockeyn är sedan länge en del av en upplevelseindustri där konkurrensen om människors fritid hela tiden ökar. Skall man fylla arenan i framtiden måste upplevelsen hela tiden utvecklas. Den andel av publiken som är sällanbesökare, men är beredda att lägga mer pengar per besök ökar på hardcoresupportrarnas bekostnad.

Ur de här perspektiven är Luleås satsning bara positiv. Sen skall man vara medveten om att det förmodligen inte räcker utan det krävs löpande utveckling och förbättring för att förstärka och bevara publiken.

Den alltmer bortskämda publiken vill ha bättre service på alla punkter (gäller självfallet alla orter, inte bara Luleå), kortare köer, mer att välja på, dock är man beredd att betala för sig så det är inget problem.

Annons olönsam

Det tillkommande stora problemet är att det krävs aktivt arbete för att få folk till arenan, det vill säga det går inte förvänta sig att biljetter köps, biljetter måste säljas. Traditionell marknadsföring av typen annons i Norrländskan räcker inte, den är förmodligen olönsam.

Här har Porsér mer kunnande än 99,99999 procent av svenska folket. E-spel är uppbyggda på AI och algoritmer för att attrahera, behålla och utveckla kunderna.

Det i kombo med dynamisk prissättning, paketering men framförallt en kundbas som hela tiden växer. Luleå Hockey bör ha som mål att ha 100 000 presumtiva besökare i sina databaser.

Då men först då kan man fylla arenan varje match till det optimala priset. Då kan REVPAS (Revenue per available Seat) löpande ticka upp mot 150-170 kronor och arenakonsumtionen kan ticka upp mot 130 kronor exempelvis moms.

En full arena ger också ökade sponsorintäkter och det tillsammans ger de medel som rätt utnyttjad ger ett SM-guld vart tredje år.

Det är dit vi längtar som Luleåsupportrar.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Dagens hjältar i idrotten är ishockeylaget Björklöven! När fotbollens damallsvenska Umeå IK har jätteproblem och känner oro inför framtiden kommer hjälpen från hockeygänget, grannarna i Umeå! Hockeyn stöttar fotbollen med pengar.

"Det är viktigt för Umeås utveckling att vi har elitidrott", betonar Björklövens vd , Anders Blomberg.

Inom idrottsrörelsen växer oron för de dramatiska konsekvenser som högre elpriser riskerar få för idrottsföreningarna. Lugnande besked om elstöd för föreningar måste komma nu.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

En dubbel olympisk mästare med nio VM-guld, en världscupsegrare och en mångårig Tv-profil förstärker Radiosportens vintersportexperter. Samtidigt förlänger flera av de tidigare experterna sina kontrakt inför den kommande vintersäsongen.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.