Beslutet legitimerar förtrycket

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Stadium är ett företag som har nära relationer med svensk idrott. Som största aktör har de försett tiotusentals föreningar med matchdräkter och miljoner svenskar med träningskläder, golfutrustning och annan idrottsutrustning. För mig som tycker om entreprenörer och privata företag har Stadium varit ett föredöme med duktiga entreprenörer som långsiktigt bygger upp ett miljardföretag. Det är företag som Stadium som säkerställer vårt välfärdssamhälle.Jag tror inte ett ögonblick på att Stadium kallhamrat beslutat sig för att tjäna pengar på Burkinis oavsett konsekvenser. Det kan aldrig bli någon stor produkt, det är ett köp i livet för att klara simprovet i skolan. I övriga sammanhang får flickorna som tvingas bära slöja inte bada, många av dem får inte gå ut på egen hand, än mindre bada. Eftersom de ses som underställda männen skall de gå direkt hem från skolan, ta hand om småsyskon och lyda, skriver Dan Persson.

Vi har handlat där ofta, senast i förrgår när vi beställde underställ till ett av barnbarnen som går och fyller år. Jag kommer dock att få problem att handla där i framtiden. Stadium har nämligen börjat sälja Burkinis. Dvs de baddräkter för flickor som religiösa företrädare för Islam ses som enda godkända undantag för att flickor och kvinnor skall kunna bada och lära sig simma. 

De får inte idrotta

Jag under flera år haft anledning att lära mig om hur hedersförtrycket fungerar, hur omfattande det är och hur hemskt det är att uppemot 200.000 flickor inte får idrotta för sina föräldrar, bröder, farbröder med mera.

Jag har av faktaskäl tvingats inse att den enda möjliga slutsatsen är att slöjan, Burkan, hijaben såväl som Burkinin inte kan ses som klädesplagg så länge flickor och kvinnor fängslas, misshandlas och dödas för att de inte bär den. De är symboler för en religiös villfarelse att kvinnan är ett objekt som är underställd mannen och skall ses som ägd av en man.

Att de åsikterna är totalt motstridigt svensk lag, svenska värderingar och idrottens värderingar är uppenbart.

När Stadium nu säljer Burkinis är man med och legitimerar hedersförtrycket. Så trist är det.

Jag tror inte ett ögonblick på att Stadium kallhamrat beslutat sig för att tjäna pengar på Burkinis oavsett konsekvenser. Det kan aldrig bli någon stor produkt, det är ett köp i livet för att klara simprovet i skolan. I övriga sammanhang får flickorna som tvingas bära slöja inte bada, många av dem får inte gå ut på egen hand, än mindre bada. Eftersom de ses som underställda männen skall de gå direkt hem från skolan, ta hand om småsyskon och lyda. 

De förstår inte signalerna

Min tes är att Stadium inte förstått de signaler som det här beslutet innebär. Noterar att flera ledarskribenter reagerat på samma sätt som jag.

Hedersförtrycket är ingen enkel fråga att hantera för svensk idrott. Den ena mer identitetspolitiska grupperingen säger att vi skall tillåta alla former av religiösa uttryck som slöja, Hijab, burka eftersom vi annars hemfaller oss åt postkoloniala strukturer.

Den mer demokratiska grupperingen säger att idrotten måste stå upp för de ideal om jämställdhet och den värdegrund som man arbetat så mycket med under de senaste decennierna.

Problemet är i vanlig ordning vare sig det ena eller det andra. Det stora problemet är att oavsett om man tillåter eller inte tillåter attributen för att göra kvinnan underställd man så får de här tjejerna i en mycket liten utsträckning idrotta. 

För idrotten måste målet och konflikten handla om att ge de här tjejerna samma möjligheter och samma rättigheter.

Det är det målet som försvåras när Stadium börjar sälja Burkinis. Dock i mindre utsträckning än när identitetspolitikerna inom idrotten säger att vi skall tillåta förtrycket genom att acceptera de religiösa symbolerna.

De ska hålla på det vita laget

Nu kommer det signaler om att Stadium backat och det går inte köpa burkinis via nätet längre. Stadium är tydliga med att de skall vara neutrala när det gäller politik och religion, självfallet vara jämställda och de har under hela sin livstid varit en god samhällsmedborgare.

Själv tycker jag Stadium liksom i allt de gjort tidigare skall fortsätta hålla på det vita laget och inte ge de mörka krafterna, som även finns inom idrotten såväl som inom politiken, draghjälp. Då är det naturligt att tacka nej till burkinis såväl som till huvudtäckning för idrottsutövande.

Dan Persson

Bakgrund

Stadium hamnade i blåsväder efter att butikskedjan plockat in en burkini i sortimentet – som sedan försvann efter en kritikstorm, skriver flera medier. Nu rapporterar butiken själva att burkinin är tillbaka.  

Flera tidningar har rapporterat om att Stadium skulle börja sälja burkini, ett heltäckande badplagg för muslimer. Men några dagar senare var burkinin borta från Stadiums hemsida, efter en kritikerstorm på Stadiums Facebooksida och på Twitter. Samtidigt skrevs det om burkini-nyheten i en rad tidningar

Statadiums kommunikation har dominerats av en ton där företaget inte tar ställning kring plaggets "eventuella innebörd". Plagget köptes in eftersom man såg en efterfrågan.

– Butikerna har fått in förfrågningar från sina kunder om den här produkten. Vi valde då att lyssna på efterfrågan. Vi är stolta över vårt sortiment, säger Angelica Larsson, press-och informationsansvarig till Dagens Nyheter.

– Stadium är en sportkedja för alla och vi anser att det är en demokratisk rättighet till ett aktivt liv. Viktigt att förtydliga är att vi inte uppmanar någon att bära burkini, vi erbjuder alternativet för dem som redan gör det", svarade Annica Larsson   

Slutligen meddelade Stadium under morgonen på sin Facebooksida att burkinin är tillbaka på hemsidan och uppger att den försvann på grund av tekniska problem. 

– Vi uppmanar inte någon att använda burkini, istället ser vi till att de som använder en sådan får möjlighet att ta del av ett aktivt liv. På grund av tekniska problem försvann burkinin på vår svenska sajt under torsdagen och gick sedan bara att ses för inloggade medlemmar, vilket vi arbetade intensivt med att återställa och nu har åtgärdat, skriver Stadium på sin Facebooksida.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.