Beslutet legitimerar förtrycket

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Stadium är ett företag som har nära relationer med svensk idrott. Som största aktör har de försett tiotusentals föreningar med matchdräkter och miljoner svenskar med träningskläder, golfutrustning och annan idrottsutrustning. För mig som tycker om entreprenörer och privata företag har Stadium varit ett föredöme med duktiga entreprenörer som långsiktigt bygger upp ett miljardföretag. Det är företag som Stadium som säkerställer vårt välfärdssamhälle.Jag tror inte ett ögonblick på att Stadium kallhamrat beslutat sig för att tjäna pengar på Burkinis oavsett konsekvenser. Det kan aldrig bli någon stor produkt, det är ett köp i livet för att klara simprovet i skolan. I övriga sammanhang får flickorna som tvingas bära slöja inte bada, många av dem får inte gå ut på egen hand, än mindre bada. Eftersom de ses som underställda männen skall de gå direkt hem från skolan, ta hand om småsyskon och lyda, skriver Dan Persson.

Vi har handlat där ofta, senast i förrgår när vi beställde underställ till ett av barnbarnen som går och fyller år. Jag kommer dock att få problem att handla där i framtiden. Stadium har nämligen börjat sälja Burkinis. Dvs de baddräkter för flickor som religiösa företrädare för Islam ses som enda godkända undantag för att flickor och kvinnor skall kunna bada och lära sig simma. 

De får inte idrotta

Jag under flera år haft anledning att lära mig om hur hedersförtrycket fungerar, hur omfattande det är och hur hemskt det är att uppemot 200.000 flickor inte får idrotta för sina föräldrar, bröder, farbröder med mera.

Jag har av faktaskäl tvingats inse att den enda möjliga slutsatsen är att slöjan, Burkan, hijaben såväl som Burkinin inte kan ses som klädesplagg så länge flickor och kvinnor fängslas, misshandlas och dödas för att de inte bär den. De är symboler för en religiös villfarelse att kvinnan är ett objekt som är underställd mannen och skall ses som ägd av en man.

Att de åsikterna är totalt motstridigt svensk lag, svenska värderingar och idrottens värderingar är uppenbart.

När Stadium nu säljer Burkinis är man med och legitimerar hedersförtrycket. Så trist är det.

Jag tror inte ett ögonblick på att Stadium kallhamrat beslutat sig för att tjäna pengar på Burkinis oavsett konsekvenser. Det kan aldrig bli någon stor produkt, det är ett köp i livet för att klara simprovet i skolan. I övriga sammanhang får flickorna som tvingas bära slöja inte bada, många av dem får inte gå ut på egen hand, än mindre bada. Eftersom de ses som underställda männen skall de gå direkt hem från skolan, ta hand om småsyskon och lyda. 

De förstår inte signalerna

Min tes är att Stadium inte förstått de signaler som det här beslutet innebär. Noterar att flera ledarskribenter reagerat på samma sätt som jag.

Hedersförtrycket är ingen enkel fråga att hantera för svensk idrott. Den ena mer identitetspolitiska grupperingen säger att vi skall tillåta alla former av religiösa uttryck som slöja, Hijab, burka eftersom vi annars hemfaller oss åt postkoloniala strukturer.

Den mer demokratiska grupperingen säger att idrotten måste stå upp för de ideal om jämställdhet och den värdegrund som man arbetat så mycket med under de senaste decennierna.

Problemet är i vanlig ordning vare sig det ena eller det andra. Det stora problemet är att oavsett om man tillåter eller inte tillåter attributen för att göra kvinnan underställd man så får de här tjejerna i en mycket liten utsträckning idrotta. 

För idrotten måste målet och konflikten handla om att ge de här tjejerna samma möjligheter och samma rättigheter.

Det är det målet som försvåras när Stadium börjar sälja Burkinis. Dock i mindre utsträckning än när identitetspolitikerna inom idrotten säger att vi skall tillåta förtrycket genom att acceptera de religiösa symbolerna.

De ska hålla på det vita laget

Nu kommer det signaler om att Stadium backat och det går inte köpa burkinis via nätet längre. Stadium är tydliga med att de skall vara neutrala när det gäller politik och religion, självfallet vara jämställda och de har under hela sin livstid varit en god samhällsmedborgare.

Själv tycker jag Stadium liksom i allt de gjort tidigare skall fortsätta hålla på det vita laget och inte ge de mörka krafterna, som även finns inom idrotten såväl som inom politiken, draghjälp. Då är det naturligt att tacka nej till burkinis såväl som till huvudtäckning för idrottsutövande.

Dan Persson

Bakgrund

Stadium hamnade i blåsväder efter att butikskedjan plockat in en burkini i sortimentet – som sedan försvann efter en kritikstorm, skriver flera medier. Nu rapporterar butiken själva att burkinin är tillbaka.  

Flera tidningar har rapporterat om att Stadium skulle börja sälja burkini, ett heltäckande badplagg för muslimer. Men några dagar senare var burkinin borta från Stadiums hemsida, efter en kritikerstorm på Stadiums Facebooksida och på Twitter. Samtidigt skrevs det om burkini-nyheten i en rad tidningar

Statadiums kommunikation har dominerats av en ton där företaget inte tar ställning kring plaggets "eventuella innebörd". Plagget köptes in eftersom man såg en efterfrågan.

– Butikerna har fått in förfrågningar från sina kunder om den här produkten. Vi valde då att lyssna på efterfrågan. Vi är stolta över vårt sortiment, säger Angelica Larsson, press-och informationsansvarig till Dagens Nyheter.

– Stadium är en sportkedja för alla och vi anser att det är en demokratisk rättighet till ett aktivt liv. Viktigt att förtydliga är att vi inte uppmanar någon att bära burkini, vi erbjuder alternativet för dem som redan gör det", svarade Annica Larsson   

Slutligen meddelade Stadium under morgonen på sin Facebooksida att burkinin är tillbaka på hemsidan och uppger att den försvann på grund av tekniska problem. 

– Vi uppmanar inte någon att använda burkini, istället ser vi till att de som använder en sådan får möjlighet att ta del av ett aktivt liv. På grund av tekniska problem försvann burkinin på vår svenska sajt under torsdagen och gick sedan bara att ses för inloggade medlemmar, vilket vi arbetade intensivt med att återställa och nu har åtgärdat, skriver Stadium på sin Facebooksida.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu har Svenska Fotbollsförbundet beslutet om hur regeringens stödpaket för perioden januari till april ska fördelas.

32,5 miljoner kronor ut går till de allsvenska klubbarna. Superettan-lagen ska dela  på5 090 410 kronor och de damallsvenska lagen tilldelas 2 539 708 kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.