CRM-systemen dör, leve moderna plattformar

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Att själv äga alla kund och medlemsdata handlar inte bara om GDPR, integritetslagstiftningen. Det är en förutsättning för att överleva i en hårdnande konkurrens om människors fritid. Oavsett om det handlar om att fylla Malmö Stadium, Luleå Energi Arena eller Aroshallen behöver man omfattande kunddatabaser. Samma gäller om man skall få fler ungdomar till sina breddföreningar.

Medlemmarna och åskådarna har ett stort värde om de finns samlade i en kunddatabas.

 

Från ca 2004 då jag började jobba heltid med idrott har jag predikat nyttan och nödvändigheten av kund och prospect-databaser. Det som kallas CRM-system (Customer Relationship Management). 1989 var jag ansvarig för att utveckla ett av de första lojalitetsystemen för en hotellkedja, med den tidens teknik. Flera år innan använde jag DM baserat på kunddatabaser som metod. Problemet då var att varje körning i stordator kostade 800.000 och man kunde få vänta månader att få tid i datorn.

Nu då min smartphone har mer datakraft än den största IBM 3090 hade då och den laptop som detta skrivs på är kraftfullare än NASAs samtliga datorer för att sätta en människa på månen är det enklare.

Idag har stora delar av den kommersiella idrotten byggt upp kund och medlemsdatabaser och man arbetar dagligen med dem som underlag för analyser och kampanjer. De mer avancerade ser till att man förser kunddatabaserna med info om vad respektive kund gjort för köp varje natt för att ytterligare förfina sina databaser. Idrotten har en lång väg att vandra med sina system innan man är ikapp H&M, SAS, Choice med flera aktörer. Men man är på väg och det är det viktiga.

Idag sitter klubbarna med en lång rad olika system. För att hantera biljetter, merchandiseförsäljning, restaurangbokning, kassor i restauranger, medlemshantering, ekonomi och fakturering och olika appar. Man agerar dessutom på andras sidor såsom Facebook, Insta, Twitter och har egna hemsidor som blir mer och mer medieliknande.

Att få en övergripande bild på kunden i sådan systemmiljö är nära nog omöjligt. Att då i en egen låda driva ett CRM-system utan att kunna konsolidera data från alla övriga system innebär att man saknar så mycket information att analyser och beslut om kampanjer lika gärna kan bli felaktiga.

Nu när hela elitfotbollen sedan några år och nu även SHL fokuserar på att fylla sina kunddatabaser och övriga ligor och arenaidrotter planerar att göra samma så har jag ett trist besked.

I framtiden räcker det inte med traditionella CRM-system.

Alla skall självfallet fortsätta med att fylla sina system med kunddata. Ju fler individer desto bättre. På arenanivå bör målet numer ligga på ca 15 gånger antalet stolar i arenan med tanke på att sällanbesökarna är den målgrupp som växer. Datan som man då äger själv oavsett systemleverantör går alltid att överföra in i nya moderna system.

De som ligger längst fram är de stora aktörerna inom betting och e-sport. Här finns AI och algoritmer för att rekrytera, behålla och utveckla kunderna. Då är CRM-system som man batchar info till och sedan analyserar och använder för segmentering ungefär lika modernt som trattgrammofoner. 

Att köpa traditionella CRM-system från hyllan är som att köpa sidan 3 i Dagens Nyheter. Ingen har fått sparken för att man annonserat i DN, men det påverkar inte längre försäljningen.

All den kunddata över kundbeteende måste helt enkelt finnas i realtid oavsett vilket interface som kunden använder och loggar in på eller vilket delsystem hen befinner sig i.

Datakraften finns, lagringskapaciteten också. Kostnaden är hanterbar och någon enstaka procent av vad det hade kostat för tio år sedan. Här handlar det bara om att tänka utanför boxen och göra om det mesta. I praktiken pratar vi om integrationsmotorer som också omfattar hela databasen i realtid.

Med Moore´s lag som grund och erfarenheten att hastigheten i digitalisering hela tiden ökar så uppstår frågan om när. Den stora tillkommande faktorn är vi konsumenters krav på kvalitet, bemötande och service. Kliver jag in i arenan 45 minuter före match, skall jag få ett annat erbjudande än om jag kommer en kvart innan. Brukar jag komma med bil bör jag få info om var det finns lediga p-platser i realtid när jag närmar mig arenan.

Här tillkommer vår förändrade syn på tid och våra allt snabbare förändrade beteendemönster samt våra krav att bli sedda som individ och få det vi vill ha (vi betalar gärna för det).

Det finns självfallet inga felaktiga beslut för alla investeringar i CRM-system av det traditionella slaget. Jag hade inte kunnat skriva den här krönikan för ett år sedan för det saknades fakta. För de allra flesta kommer traditionella system vara väsentligt bättre än inga system i flera år framåt. Men vill man fylla sin arena även om några år genom att ge kunderna det dem vill ha så är den nya typen IT-stöd lika viktigt som förmågan att rent fysiskt ta hand om kunderna i arenan.

Och någonstans i världen sitter det personer ofantligt mycket smartare än mig, med stora resurser och skissar på vad som kommer efter det jag nu bedömer är på väg så konkurrensen kommer bli än tuffare i framtiden.

Den amerikanska militärens kortfattade svar på frågan hur man mår, SSDD (same shit different day) kommer en vacker dag då allt går fortare och fortare att ersättas med DSSD (different shit, same day). 

Welcome to the future, we shall live the rest of our lives there. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Fotbollsförbundet bygger om och gör det med besked.

Planerna på en ny organisation presenterades på onsdagen och då framkom att förre landslagsmannnen  Kim Källstöm blir Fotbollschef och smålänningen  Henrik Landén stabschef i en ny central roll.. Därtill blir det en sammanslagning av Marknad och Kommunikation.

Du slår för långt, Ludvig! Golfvärldens svenska stjärnskott, Eslövs Ludvig Åberg, 24 år, och rankad 32 i världen, tillhör den kategori spelare som drabbas hårdast av torsdagens besked -   att golfbollen (!) ska modifieras och ges egenskaper som begränsar längden på bollen färd mot hål.


För Ludvig, som tillhör proffstourens mest långslående, innebär beskedet att han tappar 15-20 meter på en drive. För amatörer, och hobbygolfaren, blir skillnaden betydligt mindre

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I i Mjällby AIF finns i dag en stolthet och förväntan som kommer att vägleda klubben framöver.Fullt berättigat eftersom klubben är så stärkt.  AIF har presenterat ett  stort och unikt samarbete med Mellby Gård AB som går in som huvudsponsor till föreningen från och med 2024. Parterna har tecknat ett avtal som sträcker sig fram till och med 2027. Det är klubbens största sponsorkontraktet någonsin.

Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk

Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela

överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.

Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett

led i detta presentera Folkspel som en ny partner.

Engelsk fotboll – till vilket pris som helst...- Åtminstone nästan. Dana Strong, vd på Sky Sports går ut i ett  i ett pressmeddelande och berättar att notan för  att sända Premier League över säsongen 2025– uppgår till hisnande 88 miljarder kr!

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen