Fler kvinnor berikar golfen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Sen golfen startade sitt 50/50 projekt med målet att få fler kvinnor att spela golf har jag följt det av två skäl. Jag gillar jämställdhet och jag blir glad om klubbarna kan tjäna mera pengar. 

Då det krävs i runda slängar 130 000 nya kvinnliga spelare för att nå målet så handlar det om ca 1,5 miljarder i nya intäkter till golfen om vi räknar in klubbarna, golfresor, golfkläder, golfutrustning, golfkrogar, greenfee på andra klubbar och allt annat som blir konsekvensen om man börjar spela golf. Är man med i snitt 25 år så handlar det om +35 miljarder kronor.

Det vore ett helt fantastiskt lyft för golfen. Det största som hänt sedan den boom vi hade i slutet på 80-tal och början på 90-tal.

Frågan är då hur vi billigast och snabbast gör golfen attraktiv för kvinnor i segmentet 30-60 år? 

Vi vet att golfen är perfekt ur hälsosynpunkt. Benskörhet hos kvinnor är ett problem som golf åtgärdar. Som lågintensiv konditionssport för hela livet finns mycket stora hälsovinster. Fyra timmar golfrunda är 1500 kalorier om man behöver hjälp att nå sin målvikt. Golf är ett väl fungerande nyckelord på datingsiter för vuxna som söker en livskamrat och också en gemensam glädje som förstärker en relation.

Många fördelar

Golfen är naturupplevelser av rang, den är social, dvs går utmärkt att umgås med vänner, det finns massor med underbara golfklubbsterrasser där man tillsammans kan äta något gott och till och med dricka ett glas vin om det är plus fyra timmar innan någon skall köra. 

Golfen är en livsstil som borde attrahera kvinnor men som med 28 procent av golfarna som är kvinnor uppenbarligen inte gör det. Då frågar man sig varför.

Golfen är en konservativ industri som inte vuxit i samma takt som övriga delar av den upplevelseindustri man konkurrerar med om människors fritid.

Produkten är gjort för män i stor utsträckning. Utsikten från herrtee är oftast vackare än från damtee. Damtee är inte placerad för att en kvinna med 15 i hcp på 50 år skall ha samma klubba in som en jämnårig man med 15 i hcp om båda slagit ett hyfsat slag. Det finns tiotusentals ställen på banan där en man kan kissa. Oftast bara någon enstaka halvsunkig bajamaja för damerna. Menyn i restaurangen har sjutton varianter på hamburgare med pommes men få rätter anpassade till damer. Tolv sorters öl för killar och i bästa fall en sorts huset vita för tjejer. Menyn kan låta som generaliseringar men jag upplever samma problem att hitta ett bra glas rött och en lagom stor rätt god riktig mat, dvs inte burgare, pizza och dylikt som man bör undvika i min ålder. Damtoaletter och damernas omklädningsrum har ofta enligt mig närstående sämre kvalitet än herrarnas vilket ju är en tydlig signal för varje kvinna att be klubben hoppa och fara. 

Gästbemötandet måste bli avsevärt bättre

Sen är gästbemötande livsviktigt. I synnerhet gentemot nya kunder/medlemmar som är osäkra på hur man beter sig och känner sig utanför. Här finns massor att göra.

Vi har fler kvinnliga Vd-ar på våra klubbar även om det i de här sammanhanget är helt ointressant vilket kön Vd har. Bara hen är serviceorienterad och har god kunskap om hur aktörer inom upplevelseindustrin skapar goda kundupplevelser.

I de här sammanhangen är genus i styrelser och kommittéer också helt ointressant. Min fru och jag som är typiska livsstilsgolfare med +70 rundor per år har ingen av oss minsta aning om vem som sitter i klubbens styrelse eller vilken könsfördelning den har. De 15-18 procent av medlemmarna som bryr sig om föreningen har förhoppningsvis valt kloka personer till styrelsen. Vi har precis som de flesta andra aldrig besökt ett årsmöte. Vi har inte ens deltagit i någon klubbtävling på de år vi varit medlemmar. Däremot tävlar vi alltid mot varandra och med vänner.

Vi försöker vara goda kunder som utnyttjar restaurang och shop vid varje besök. Det tror vi är viktigare.

Nu skall vi rent statistiskt för varje 1000 nya kvinnliga golfare vi får över tid nå 5-10 procent som engagerar sig i föreningen och den vägen rent naturligt förbättrar eventuell sned könsfördelning i styrelser. Finns ingen anledning att fokusera på det problemet. Det problemet löser sig av sig självt om man får dit kvinnorna. Det är självfallet inte så att en mer jämställd styrelse lockar fler kvinnor eftersom 85 procent inte bryr sig om föreningsverksamheten. Den siffran är helt jämställt, gäller både kvinnor och män.

Styrelsearbete ointressant

Bland medlemmar under 60 är synen på att sitta i styrelse också helt jämställt. Det upplevs inte som attraktivt för de allra flesta och det är lika oavsett kön. Vill man ändra på det så är det formerna för styrelsearbete som skall anpassas, inte genusproblematik.

Det jag sedan projektet startade saknat är åtgärderna för att locka fler kvinnor till golfen. Var är kampanjerna på sociala medier? Var är samverkan med influencers som gör golfen trendig bland kvinnor? Var är de kvinnliga förebilderna inom idrott, näringsliv, politik som spelar golf?

Var är kampanjerna till gifta och samboende manliga spelare som får dem att lära sig hur man gör för att få sina respektive att börja spela golf och tycka om det. Här får jag för mig att många agerat på ett sätt som fått det omvända resultatet.

Får man in fler kvinnor i segmentet 30-50 så får man över tid också in fler juniorer. Det är förmodligen den effektivaste juniorrekrytering man kan göra. Och av tusen nya juniorer så kommer några att vilja försöka nå eliten.

Ser man på pilotklubben Haverdal så har de utifrån texten på hemsidan gjort det mesta rätt. Men hade man 300 kvinnor innan så är 6 procent fler 18 stycken. Det är inte ett utfall som ger oss 130000 fler golfande kvinnor ens på tjugo år och det borde gå på tio år.

Golfen idealisk för kvinnor

Jag ser en risk att projektet ifrågasätts om det inte går att peka på fler kvinnliga golfare i större tal och därmed ökade intäkter för klubbarna. Det vore trist då jag har svårt att se ett område som kan göra mer för golfen än att få in fler kvinnor.

Konkurrensen om människors fritid är extremt hård och den blir värre. Skall vi nå fler kvinnor så krävs det både en förbättrad produkt, ett bättre bemötande men också en smartare marknadsföring än vad jag hittills har sett. Fokus borde bara ligga på att locka fler kvinnor. Resten ger sig över tid om man lyckas.

 

 

 

 

 

 

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Dagens hjältar i idrotten är ishockeylaget Björklöven! När fotbollens damallsvenska Umeå IK har jätteproblem och känner oro inför framtiden kommer hjälpen från hockeygänget, grannarna i Umeå! Hockeyn stöttar fotbollen med pengar.

"Det är viktigt för Umeås utveckling att vi har elitidrott", betonar Björklövens vd , Anders Blomberg.

Inom idrottsrörelsen växer oron för de dramatiska konsekvenser som högre elpriser riskerar få för idrottsföreningarna. Lugnande besked om elstöd för föreningar måste komma nu.

Internationella friidrottsförbundet (WA) har beslutat att ge Lidingöloppet en Världsarvsplakett (World Athletics Heritage Plaque). Det är en av de finaste utmärkelserna som ett idrottsarrangemang kan få och bekräftar loppets historiska betydelse. Plaketten ges till personer, händelser, arenor, lopp och andra företeelser som utmärker sig som historiskt viktiga för utvecklingen av den internationella friidrottsrörelsen.

– Lidingöloppet är känt som världens största terränglopp. Dess historia och arv förtjänar en Världsarvsplakett inom friidrotten, säger Sebastian Coe, ordförande för Internationella friidrottsförbundet (WA).

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsklubben Häcken kan inte klaga på tillvaron. Sådan kraftig medvind som klubben har.  Senast - trogna partnern, Stadium, tar klivet upp och blir premiumpartner till klubben. Fram till 2025 ligger fokuset på det gemensamma hållbarhetsarbetet för en minskad ojämlikhet och en god hälsa för fler ungdomar – så väl fysiskt som psykiskt. 

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Han började som sportreferent hemma i Kalmar på 80-talet. Idag är han mångmiljonär och en av de främsta innovatörerna i Europa för sändning av sport i TV. Och han ger sig inte. Han ser nya affärsmöjligheter ideligen. 

Jonas Persson är en auktoritet på TV-marknaden sedan han 1994 grundade IEC in Sports som växte till en verksamhet med tv-rättigheter över hela världen.  

Nu expanderar båda hans nya bolag, Commercial Sports Media och Sportway . 

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.