E- allsvenskan, det är varumärkesbyggande
SEF (Svensk Elitfotboll) har presenterat sin satsning på E-sport tillsammans med Dreamhack och Discovery. Det är smart och strategiskt riktigt. Det här kan på sikt bli ett stort lyft för elitfotbollen i Sverige.
E-sport, även om man spelar Fifa, är självfallet en helt egen sport som inte har någonting med fotboll att göra, men som digitaliseringen förändrar världen så handlar det här om varumärken, hur man ökar sin fan base och i förlängningen i ökade intäkter för både matchbiljetter och merchandize.
Få har koll på vad E-sport är. Vi pratar om en mångmiljardindustri, större än filmindustrin globalt sett med en tillväxt på två-siffriga tal varje år. Ett av de företag jag följer på börsen som arbetar med mobilspel har en organisk tillväxt på 70 procent om året. Försök spöa det i någon annan värld än den digitala.
Generationer och förståelse
När nu E-sporten har ansökt om inträde i Riksidrottsförbundet och alla farbröder i min ålder rynkar på näsan för att de inte har en aning om vad det E-sport är blir min slutsats ganska enkel.
Det vore livsfarligt för RF att inte godkänna E-sportens ansökan. Det vore dumt av E-sporten att tacka ja. E-sporten har sådan utvecklingspotential som kommersiell idrott att den skulle förlora stort på att begränsas av RF:s stadgar och regelverk.
Ser vi SEFs absolut största svaghet är det att deras 32 varumärken (klubbar) har 15 hemmamatcher och 15 bortamatcher. 8procent av årets dagar är man synlig och 4 procent av årets dagar kan man tjäna pengar på sina supporters. En allsvensk fotbollsspelare tjänar pengar åt sin arbetsgivare 22,5 timmar per år om skall vinkla hårt (och orättvist)
E-sport är liksom satsningen på Futsal en metod att öka antalet dagar varumärket är synligt, öka supporterbasen och i förlängning både förstärka värdet på varumärket och omsättningen.
Klubbdirektör bör behärska FIFA
Vore jag klubbdirektör för en Allsvensk klubb skulle jag gå all in på E-sport och FIFA.
Dvs både se till att värva de bästa proffsen till vårt elitlag för e-sport såväl som att utveckla en omfattande community med verksamhet för barn, ungdomar och vuxna på olika nivåer. Med de tusentals barn och ungdomar som finns i föreningens befintliga medlemskår och de tiotusentals i många fall hundratusentals som finns med någon emotionell tillhörighet till klubben.
Jag skulle självfallet också säkerställa att allt som streamas finns även med engelsk speaker eller text. E-sport har en global marknad och jag tycker SEF skall sätta upp ett kul pris till den första klubben som sålt 100 tröjor till Asien genom e-sporten. Att integrera merchandise på plattformen för E-sport är en självklarhet. Turneringar med två generationer, mixade lag och allt annat är en självklarhet såväl som seriesystem för olika åldersgrupper.
Målet bör sättas att på fyra år via E-sporten rekrytera lika många supporters till CRM-systemet som systemet omfattar idag.
SEF bör självfallet prata med sina kollegor i de övriga ligorna och börja planera för ett CL (som då UEFA inte får en spänn ifrån). Digitaliseringen gör att man kan bejaka Globaliseringen.
En helt annorlunda framtid
Utifrån publikantalet på olika E-sport event så är publika finaler, cuper turneringar med fler betalande besökare än vad som är snittet för allsvenskan ingen omöjlig nivå i en nära framtid.
Kommersiell elitidrott handlar om att genom varumärkesutveckling och omsättning förbättra möjligheterna att nå sportsliga mål som att vinna SM-guld. E-sporten skall ses som ett verktyg för båda de två områdena.
Det är bara gratulera SEF för att man ligger i framkant.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar