Inte alls så lite pengar i damfotbollen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

SR är osakliga, subjektiva och saknar kvalitativ granskning.

Jag har idag anmält sportradion/ekonomiekot till granskningsnämnden.

Osakligt, utan faktainnehåll och relativitet, subjektivt och bristande kvalitet är de värdeord jag använt i min anmälan.

Sakfrågan är självfallet rapporten den 12 april om damallsvenskans ekonomi.

Tvångsradion påstår att damerna får sämre ersättning än herrarna. Det är en ren och skär lögn.

 

Tränare Stellan Carlsson i Piteå i söndagens match mellan Piteå IF och Djurgården på LF Arena Foto Pär Bäckström/ TT

Jag har gått igenom herrbasket, damfotboll, herrfotboll (allsvenska, superettan och div ett), herrhandboll. Tjejerna får mer per besökare och per tv-tittare än herrarna i samtliga ligor. 

När Rosengårds klubbchef säger att deras primära intäkt är sponsoravtal beror det på att de saknar förmåga att locka publik och att få publiken att betala för produkten. Har man inte en attraktiv produkt och förmågan att sälja den så klarar man inte konkurrensen om människors fritid.

Märkligt påstående

När Piteå damfotboll omsätter 11 miljoner är det mer än alla lag i herrbasketen utom Luleå. Det är också vad Sarah Sjöström omsätter ensam, mer än alla herrsimmare tillsammans. Sarah förtjänar varenda krona.

SR påstår vidare att ekonomin är bättre i Damallsvenskan än i Herrallsvenskan. Hur de mätt för att komma fram till den förvånande slutsatsen framgår inte. MFF ensamt bör ha ett eget kapital som överstiger omsättningen i Damallsvenskan. Herrklubbarnas nettoresultat är skyhögt högre än i damallsvenskan

För all kommersiell idrott, definierad som att spelarna/utövarna tjänar pengar till skillnad från de 99,3 procent procent av idrottarna som betalar, är ekonomin sedan länge helt jämställd. Alla får runt 60 procent av det värde de skapar. Några andra pengar finns inte i idrotten.

TV-avtalens värde styrs till 100 procent av antalet tv-tittare och värdet på den reklam som de genererar. Sponsorintäkter till 100 procent av hur mycket sponsorerna kan tjäna på att använda idrott i sin marknadsföring. Publikintäkter styrs till 100 procent av produktens attraktionskraft och klubbens förmåga att sälja sin produkt på en extremt konkurrensutsatt marknad.

Attraktionskraften bestämmer

När Annika Sörenstam var bäst i världen av alla kvinnliga idrottare tjänade hon ensam mer än både damfotbollen och herrbasketen i Sverige. Hon förtjänade också varenda krona.

Intäkter till kommersiell idrott handlar bara om hur duktig klubbar och ligor är på att skapa intäkter och göra sin produkt attraktiv. Anser man sig få för lite pengar har man definitionsmässigt inkompetensförklarat sig själv. Sen är konkurrensen om vår fritid och våra pengar stenhård och den blir värre, så jag påstår inte att det är enkelt.

Men påstå inte att det är bristande jämställdhet. Det är nämligen lögn och förbannad dikt. Trist bottennapp av P1 morgon. Som trogen lyssnare blir jag ledsen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nej, nuvarande seriemodell i ishockey ligger fast. Efter samråd och utvärdering med berörda ligaorganisationer, SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan  har förbundets Elitkommitté herr beslutat att hålla fast vid den seriemodell som klubbades vid förbundsmötet 2019.

Det innebär att SHL:s ifrågasatta ”ångestkval” mellan lag 13 och 14 i SHL finns kvar och att endast ett lag från Hockeyallsvenskan ges möjlighet att ta klivet upp. För Hockeyettans 40  lag är nålsögat fortsatt mycket litet – ett lag flyttas upp efter omfattande kvalspel

Idrotten och idrottsfrågorna tar som vanligt plats i Almedalen. Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar. 
I år finns det många idrottsperspektiv som fångas upp av olika aktörer under några intensiva dagar. Perspektiv som inte är så vanligt förekommande i den idrottspolitiska debatten annars, såsom hur vi kan integrera idrott i skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.