Inte alls så lite pengar i damfotbollen

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

SR är osakliga, subjektiva och saknar kvalitativ granskning.

Jag har idag anmält sportradion/ekonomiekot till granskningsnämnden.

Osakligt, utan faktainnehåll och relativitet, subjektivt och bristande kvalitet är de värdeord jag använt i min anmälan.

Sakfrågan är självfallet rapporten den 12 april om damallsvenskans ekonomi.

Tvångsradion påstår att damerna får sämre ersättning än herrarna. Det är en ren och skär lögn.

 

Tränare Stellan Carlsson i Piteå i söndagens match mellan Piteå IF och Djurgården på LF Arena Foto Pär Bäckström/ TT

Jag har gått igenom herrbasket, damfotboll, herrfotboll (allsvenska, superettan och div ett), herrhandboll. Tjejerna får mer per besökare och per tv-tittare än herrarna i samtliga ligor. 

När Rosengårds klubbchef säger att deras primära intäkt är sponsoravtal beror det på att de saknar förmåga att locka publik och att få publiken att betala för produkten. Har man inte en attraktiv produkt och förmågan att sälja den så klarar man inte konkurrensen om människors fritid.

Märkligt påstående

När Piteå damfotboll omsätter 11 miljoner är det mer än alla lag i herrbasketen utom Luleå. Det är också vad Sarah Sjöström omsätter ensam, mer än alla herrsimmare tillsammans. Sarah förtjänar varenda krona.

SR påstår vidare att ekonomin är bättre i Damallsvenskan än i Herrallsvenskan. Hur de mätt för att komma fram till den förvånande slutsatsen framgår inte. MFF ensamt bör ha ett eget kapital som överstiger omsättningen i Damallsvenskan. Herrklubbarnas nettoresultat är skyhögt högre än i damallsvenskan

För all kommersiell idrott, definierad som att spelarna/utövarna tjänar pengar till skillnad från de 99,3 procent procent av idrottarna som betalar, är ekonomin sedan länge helt jämställd. Alla får runt 60 procent av det värde de skapar. Några andra pengar finns inte i idrotten.

TV-avtalens värde styrs till 100 procent av antalet tv-tittare och värdet på den reklam som de genererar. Sponsorintäkter till 100 procent av hur mycket sponsorerna kan tjäna på att använda idrott i sin marknadsföring. Publikintäkter styrs till 100 procent av produktens attraktionskraft och klubbens förmåga att sälja sin produkt på en extremt konkurrensutsatt marknad.

Attraktionskraften bestämmer

När Annika Sörenstam var bäst i världen av alla kvinnliga idrottare tjänade hon ensam mer än både damfotbollen och herrbasketen i Sverige. Hon förtjänade också varenda krona.

Intäkter till kommersiell idrott handlar bara om hur duktig klubbar och ligor är på att skapa intäkter och göra sin produkt attraktiv. Anser man sig få för lite pengar har man definitionsmässigt inkompetensförklarat sig själv. Sen är konkurrensen om vår fritid och våra pengar stenhård och den blir värre, så jag påstår inte att det är enkelt.

Men påstå inte att det är bristande jämställdhet. Det är nämligen lögn och förbannad dikt. Trist bottennapp av P1 morgon. Som trogen lyssnare blir jag ledsen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.