När idrotten byter roll och beteende
Opinionschefen Anders Rönnmark på Mittmedia, vid den snart Bonnierägda förlusttyngda koncernen som precis räddats från konkurs, kommenterar det faktum att ÖFKs spelare inte ville prata med ÖP som ingår i Mittmedia så här på sin Facebook

”Här måste vi från Mittmedia vara ödmjuka inför det faktum att de flesta som vill prata med ÖFK-spelare nuförtiden är åklagare och poliser. Vi måste närma oss ÖFK-spelarna försiktigt, hålla fram legitimationen som visar att vi INTE kommer från Ekobrottsmyndigheten och högt och tydligt förklara att det är okej att prata med en annan person utan en försvarsadvokat närvarande.
Vi måste också visa lite respekt för ÖFK:s presschef. Att vara presschef för ÖFK går i korthet ut på att man ska fylla vattenflaskorna och få spelarna att prata med medierna. I dag misslyckades presschefen kapitalt med det sistnämnda. Men alla kan ha en dålig dag på jobbet. I morgon kanske det går lite bättre. Då är det träning och massor av vattenflaskor ska fyllas.”
Kommentaren gillas av ÖPs chefredaktör och deras krönikör.
Att peka ut ÖFK:s spelare som brottslingar när fakta är att vare sig klubben eller någon spelare på något sätt är inblandad i det brottmål som föreligger mot f.d. ordförande Daniel Kindberg är ett övergrepp och bör ses som förtal. Att någon med det förmodade omdöme som en chefredaktör och ansvarig utgivare bör besitta inte förstår det är skrämmande.
Delvis kan det förklaras med att ingen av dem har påvisat någon som helst kompetens att driva tidningsverksamhet. Då hade inte panikförsäljningen till Bonnier behövts.
Påhoppen på ÖFKs presschef är patetiskt.
Att ÖP har ett beroende av content från ÖFK utifrån läsarintresset i Östersund torde vara klarlagt. Ingen händelse att allt om de lokala elitlagen ligger bakom betalvägg i varenda lokal tidning i vårt land sedan flera år.
Om man nu är chefredaktör på en tidning som förmodligen är den externa aktör som tjänat mest på sagan om ÖFK såväl som mardrömmen om Kindberg borde tanken att det finns bättre sätt att skapa en relation än att pissa på klubben, personalen och spelarna vara uppenbar. För det är vad han gjort. Ursäkta svenskan.
ÖP har Url:en op.se. Ett tag var jag inne på att en förklaring till deras beteende kunde finnas här. Men så illa kan det inte vara.
Kan vi inte klarlägga det grundläggande först.
Medier är företag som har till uppgift att berika sina ägare. Självfallet krävs en bra produkt och lojalitet från kunderna för att uppnå detta men precis som för andra företag är det uppgiften.
Medier tror att de dessutom är finare, viktigare och har en annan position i samhället än exempelvis en mekanisk verkstad. Det är fel. Båda behövs, de har olika roller men i slutändan skall de berika sina ägare.
Borträknat förtroendevalda politiker finns det ingen som har någon skyldighet att prata med media. Man kan tacka nej utan att man ens behöver redovisa något skäl.
Media är en aktör som vill tjäna pengar på att få folk av intresse för deras läsare att prata med dem och skriva om vad som sades. Ingen ÖFK spelare har någon som helst skyldighet att prata med ÖP av det skälet.
Förr var den uppmärksamhet som media skapade positivt för klubbarna och då fanns en symbios. Idag säljer man inte en enda biljett till genom annonser eller artiklar i media. Det är numera bara media som tjänar på klubbarna, inte tvärt om.
Klubbarna kan ta betalt
När det gäller rörlig bild så kan klubbarna ta ordentligt betalt. Över tid kommer de göra det också för radio såväl som printmedia. Antingen genom att skriva avtal med en medieaktör och bara prata med dem eller ännu klokare genom att utveckla sin egen medieverksamhet. Något ÖFK kommit långt med. Jag följer på grund av betalväggar numera SHL slutspelet på shl.se vilket går alldeles utmärkt.
Rädslan över den utvecklingen kan vara en förklaring till Mittmedias korkade agerande. Idag läser färre än 15 procent av människor under 45 en lokaltidning, både print och digitalt och siffran sjunker snabbt. Man är av förklarliga skäl livrädd för samhällsutvecklingen. Samtidigt ökar snabbt antalet besökare på klubbarnas egna sidor.
Rubriken ”Mittmedia förklarar krig mot idrotten” är i sak korrekt även om det enskilda fallet bara handlar om ÖFK. Mittmedia har +25 olika tidningar, ett antal av dem där det finns anda elitklubbar i fotboll, Ishockey, Basket, Bandy som nu fått lära sig hur mittmedia föraktar klubbar, spelare och annan personal.
Kniven i ryggen på idrotten
Något annat än förakt går inte beteendet att beskrivas som om vi inte skall titta på uttryck som förekommer i brottsbalken.
Jag kan se det som naturligt att övriga klubbar på orter där Mittmedia har tidningar iakttar en viss försiktighet i relationen till den lokala tidningen. På koncernnivå kör man gärna kniven i ryggen på idrottsklubbar. Det har klubbarna lärt sig nu.
Sen finns det väl fortfarande möjligheten att ÖP:s chefredaktör och krönikör inser hur korkad de har varit och gör en stor publik ursäkt till såväl klubben, anställda på klubben och samtliga spelare.
Innan den kommer ser jag ingen anledning för någon spelare/ledare att prata med någon företrädare för Mittmedia
Mest lästa just nu
Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).
- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.
En entusiast och eldsjäl i samma person. Och han snackar inte bara utan får saker och ting gjorda. En Lars Månsson skulle det finnas lite varstans, då blev mycket uträttat. Han har svarat för ett enastående arbete i Arvika.
Lars har förverkligat idén om ”Arenan” och den blir nu till modell för varenda kommun i Sverige. Så bra är det bakomvarandet tänket och nyttan med skapelsen.
Han är SHL-ishockeyns högst avlönade svenske spelare. Skatteverkets siffror avslöjar att Färjestads forward Marcus ”Lilliz” Nilsson, 33, år, redovisade en taxerad inkomst på 3 279 800 kr, taxeringsåret 2022.
Santidigt sprider sig en osäkerhetsfaktor bland SHL-klubbarna och allmänt inom idrotten. Våldsutvecklingen i samhället påverkar alla och risken för attentat har ökat.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.
Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.
Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.
Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos 27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.
Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar.
– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen
Skriv kommentar