När idrotten byter roll och beteende

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Opinionschefen Anders Rönnmark på Mittmedia, vid den snart Bonnierägda förlusttyngda koncernen som precis räddats från konkurs, kommenterar det faktum att ÖFKs spelare inte ville prata med ÖP som ingår i Mittmedia så här på sin Facebook

”Här måste vi från Mittmedia vara ödmjuka inför det faktum att de flesta som vill prata med ÖFK-spelare nuförtiden är åklagare och poliser. Vi måste närma oss ÖFK-spelarna försiktigt, hålla fram legitimationen som visar att vi INTE kommer från Ekobrottsmyndigheten och högt och tydligt förklara att det är okej att prata med en annan person utan en försvarsadvokat närvarande.

Vi måste också visa lite respekt för ÖFK:s presschef. Att vara presschef för ÖFK går i korthet ut på att man ska fylla vattenflaskorna och få spelarna att prata med medierna. I dag misslyckades presschefen kapitalt med det sistnämnda. Men alla kan ha en dålig dag på jobbet. I morgon kanske det går lite bättre. Då är det träning och massor av vattenflaskor ska fyllas.”

Kommentaren gillas av ÖPs chefredaktör och deras krönikör.

Att peka ut ÖFK:s spelare som brottslingar när fakta är att vare sig klubben eller någon spelare på något sätt är inblandad i det brottmål som föreligger mot f.d. ordförande Daniel Kindberg är ett övergrepp och bör ses som förtal. Att någon med det förmodade omdöme som en chefredaktör och ansvarig utgivare bör besitta inte förstår det är skrämmande.

Delvis kan det förklaras med att ingen av dem har påvisat någon som helst kompetens att driva tidningsverksamhet. Då hade inte panikförsäljningen till Bonnier behövts.

Påhoppen på ÖFKs presschef är patetiskt. 

Att ÖP har ett beroende av content från ÖFK utifrån läsarintresset i Östersund torde vara klarlagt. Ingen händelse att allt om de lokala elitlagen ligger bakom betalvägg i varenda lokal tidning i vårt land sedan flera år.

Om man nu är chefredaktör på en tidning som förmodligen är den externa aktör som tjänat mest på sagan om ÖFK såväl som mardrömmen om Kindberg borde tanken att det finns bättre sätt att skapa en relation än att pissa på klubben, personalen och spelarna vara uppenbar. För det är vad han gjort. Ursäkta svenskan.

ÖP har Url:en op.se. Ett tag var jag inne på att en förklaring till deras beteende kunde finnas här. Men så illa kan det inte vara.

Kan vi inte klarlägga det grundläggande först.

Medier är företag som har till uppgift att berika sina ägare. Självfallet krävs en bra produkt och lojalitet från kunderna för att uppnå detta men precis som för andra företag är det uppgiften. 

Medier tror att de dessutom är finare, viktigare och har en annan position i samhället än exempelvis en mekanisk verkstad. Det är fel. Båda behövs, de har olika roller men i slutändan skall de berika sina ägare.

Borträknat förtroendevalda politiker finns det ingen som har någon skyldighet att prata med media. Man kan tacka nej utan att man ens behöver redovisa något skäl. 

Media är en aktör som vill tjäna pengar på att få folk av intresse för deras läsare att prata med dem och skriva om vad som sades. Ingen ÖFK spelare har någon som helst skyldighet att prata med ÖP av det skälet.

Förr var den uppmärksamhet som media skapade positivt för klubbarna och då fanns en symbios. Idag säljer man inte en enda biljett till genom annonser eller artiklar i media. Det är numera bara media som tjänar på klubbarna, inte tvärt om.

Klubbarna kan ta betalt

När det gäller rörlig bild så kan klubbarna ta ordentligt betalt. Över tid kommer de göra det också för radio såväl som printmedia. Antingen genom att skriva avtal med en medieaktör och bara prata med dem eller ännu klokare genom att utveckla sin egen medieverksamhet. Något ÖFK kommit långt med. Jag följer på grund av betalväggar numera SHL slutspelet på shl.se vilket går alldeles utmärkt. 

Rädslan över den utvecklingen kan vara en förklaring till Mittmedias korkade agerande. Idag läser färre än 15 procent av människor under 45 en lokaltidning, både print och digitalt och siffran sjunker snabbt. Man är av förklarliga skäl livrädd för samhällsutvecklingen. Samtidigt ökar snabbt antalet besökare på klubbarnas egna sidor.

Rubriken ”Mittmedia förklarar krig mot idrotten” är i sak korrekt även om det enskilda fallet bara handlar om ÖFK. Mittmedia har +25 olika tidningar, ett antal av dem där det finns anda elitklubbar i fotboll, Ishockey, Basket, Bandy som nu fått lära sig hur mittmedia föraktar klubbar, spelare och annan personal. 

Kniven i ryggen på idrotten

Något annat än förakt går inte beteendet att beskrivas som om vi inte skall titta på uttryck som förekommer i brottsbalken.

Jag kan se det som naturligt att övriga klubbar på orter där Mittmedia har tidningar iakttar en viss försiktighet i relationen till den lokala tidningen. På koncernnivå kör man gärna kniven i ryggen på idrottsklubbar. Det har klubbarna lärt sig nu.

Sen finns det väl fortfarande möjligheten att ÖP:s chefredaktör och krönikör inser hur korkad de har varit och gör en stor publik ursäkt till såväl klubben, anställda på klubben och samtliga spelare. 

Innan den kommer ser jag ingen anledning för någon spelare/ledare att prata med någon företrädare för Mittmedia

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa. 

Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats. 

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.