Hur medieutbudet styr intresset

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Det media skriver om blir vi insatta och intresserade av. Det driver barnens val av idrott. Om inte hockey vore så dyrt så skulle det nog kunna konkurrera med fotbollen i antal unga spelare. Dagens medieutbud ger morgondagens deltagande och på sikt förklarar det även antalet medaljer i OS och VM. 

Här kan vi jämföra Sverige med Norge. 

I Norsk media finns det ett större utrymme för mindre idrotter.  Det beror delvis på att Norge knappt har någon ishockey.  Effekten är att fler norska gyttar och piger prövar backhoppning, norsk kombination och mängder av andra idrotter. De får ett mer mångfacetterat idrottsutbud. Resultatet ser vi vart fjärde år i OS.  Norska kvinnor och svenska kvinnor tar många medaljer. Svensk damhockey är ju en mycket liten sport, precis som norsk herrhockey; men svenska män kommer inte i närheten av att ta så många medaljer som Norska män gör. En skillnad där är ishockeyns andel av svenskt medieutbud.  

Logiskt för kvällstidningarna

Att kommersiella medier som Aftonbladet och Expressen ger en överdrivet utrymme för fotboll och hockey är inte så konstigt. Deras läsare vill helst läsa om det de är vana att läsa. Ju mer insatta de blir i Champions League och Junior-VM, desto mer intresserade blir de av fotboll och hockey. Det är en självförsörjande cirkel som gör kommersiella mediers uppdrag enklare. 

Men public service har ett annat uppdrag. De ska informera medborgare om idrott. Därför är hockeyns och fotbollens stora utrymme i SVT betydligt mer problematiskt. 

Nu uppstår ett intressant läge

I svansen på Corona-pandemin uppstår ett intressant läge för alla sportjournalister. Nu ställs alla matcher i de stora ligorna in och de stora mästerskapen blåses av. 

Vad ska man då rapportera om? 

Mitt tips till sportjournalister är: 

Nu har de en chans att skriva fördjupande artiklar om alla de sporter som de har förbigått i hela sitt professionella liv.  

Jag ser fram mot att få byta matchreportage mot artiklar som: 

Vill se artiklar om:

- Vem är vår mest lovande backhoppare och varför valde Astrid just den sporten?

- Varför är det värt att spela en tusenlapp på Musse i marathonloppet i OS?

-Varför är basketen så mycket bättre på integration än andra lagidrotter? 

-Vilka idrotter är egentligen störst i Sverige, om vi inkluderar alla som idrottar själva utan att vara medlem i en klubb?  

-Vilken idrott är bäst för mig som är medelålders? 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sportchefen Daniel Andersson och klubbdirektören Niclas Carléntycker att livet är  ganska behagligt just nu.Malmö FF fortsätter att förstärka sin maktposition inom svensk fotboll. Om MFF besegrar Rangers i dubbelmötet finns 90 miljoner inom räckhåll. Det är bara början på utbetalningarna om framgångarna fortsätter.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.