Det är ändå vuxna män som gör det...
Banderollen “Död och hat åt AIK” har vi alla sett, men själv blev jag mer upprörd på tunnelbanan en dag i vintras.
En liten invandrartjej hade just ställt sig upp för att ge mig sin plats. Då öppnades dörrarna vid Gullmarsplan och in stormade ett gäng svenska medelålders män som slog hårt i taket och skanderade ”Djurgårdsjudar, jävla as, ni förtjänar en dusch av gas!”

Jag tittade på den lilla flickan som just hade gett mig sin plats och skämdes för hela min etniska tillhörighet.
Jag antar att AIK just hade mött Djurgården i Hockey på Hovet jag kan säga att där och då försvann min lust att någonsin gå på en elithockeymatch.
Ingen reaktion hos sponsorerna
Jag har också svårt att tänka mig att det där är värden som AIKs sponsorer älskar att bli förknippade med.
Det står åtminstone inte på Fabeges eller ICAs hemsidor att antisemitism är ett av deras kärnvärden. Fabege beskriver en kultur som kännetecknas av Snabbhet, Prestigelöshet, Entreprenörskap, Affärsmässighet och Kundnärhet. Visst skulle ”…och antisemitism” kännas rätt konstigt i det sammanhanget?
Vad jag menar är att de stora sponsorerna borde ställa krav även på publikens beteende. Djurgårdens banderoll och bråket kring den matchen borde betyda att Stadium, Unibet, Adidas och Elgiganten omedelbart pausar sina betalningar.
Det smutsar ju ner deras varumärken! Om inte en sån klausul finns med i Fabeges kontrakt med Djurgården så borde den införas inför nästa säsong. Om klausulen redan finns där så borde den sättas i verket, nu.
Tänk om pengar sen saknades
En plötslig inställning av betalningar drabbar förstås ett antal oskyldiga fotbollsspelare mitt i kampen om SM-guldet, men Järnkaminerna skulle inte kunna veckla ut någon liknande banderoll på mycket, mycket länge. Ledningen i AIK hockey var inte på plats i tunnelbanan när de medelålders supportrarna skrek sin vidriga ramsa, men det vore inte svårt att informera sig om vad supportrarna skriker.
Jag tror det är så sponsorerna gör det möjligt för vanliga svenskar att gå på fotboll och hockey igen.
Follow the money, ni vet...
Mest lästa just nu
Fotbollens globala förändring och ekonomiska tillväxt återspeglas även i allsvenska Hammarby IF:s bokslut för 2024. Under året växte koncernens eget kapital till 146,6 miljoner, jämfört med 103 miljoner för 2023.
Under 2024 uppgick Hammarbys intäkter till 384 miljoner, en ökning med närmare 45 procent jämfört med 2023.
Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .
Det var dagen då Therese Johaug skulle v isa att det går att komma tillbaka efter ett upehåll. Så kunde hon motivera all träning inför återkomsten. Genom att erövra segern bevisade hon sin särklassiga förmåga. Så gick hennes tankar.
Det var också dagen då Frida Karlsson skulle visa att hon kunde mycket mera. Hon var färdig för de stora uppgifterna. Hon skulle besegra Therese Solhag. De tankarna rörde síg ständigt och jämnt i hennes huvud under alla träningspass med sikte på Trondheim.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
I november, då föreningen fyllde 15 år, kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.
– Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Skriv kommentar