Därför slutade de unga löparna

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

 Ung 1: Hur många sporter kan man utöva där du bor? Det frågade Mårten Westberg i en första artikel om ungdomsidrott. I dag skriver han om köpklubbar inom friidrott och hur ungdomar kan tappa lusten.

En förklaring när intresset avtog i den främsta klubben kan ha varit att coachen värvade de bästa löparna från tränare och löparklubbar runtom i landet.

Intresset  för nybörjare var ju obefintligt, så när andra tränare  och aktiva tappade lusten uppstod till slut en brist på både rekrytering och motivation. Så har det ofta blivit i svensk friidrott när en friidrottsklubb har fått avsevärt större resurser än andra.

Jag har själv stått på startlinjen i Lidingöloppet när Enhörnas topplöpare presenterar sig för varandra. De hade aldrig setts förr. De andra köpklubbarna i min ungdom hette Mälarhöjden, Hässelby och Spårvägen.  Deras framgång var på idrottens bekostnad. De är alla mycket mer sympatiska klubbar idag,

Men om Corona-pandemin gör att de ekonomiska villkoren för klubbarnas konkurrens utjämnas så är det bra. Då kan fler idrottare stanna kvar i en fungerande miljö, eller byta klubb enbart för att komma till en bättre fungerande grupp eller bättre tränare.

Rekryterade de bästa

På 1980-talet sprang jag en hel del i Mexiko, som då var en av världens ledande nationer inom långdistanslöpning. Club Rodolfo Gomez rekryterade de bästa löparna från alla klubbar och dominerade totalt. 

När deras svarta buss rullade in så visste alla att nu var det elfte plats vi konkurrerade om. Platserna ett till tio skulle löparna i den där svarta bussen ta hand om.  

Det var häftigt, men några år senare började Mexikos position som en av världens ledande löparnationer började vittra som en pyramid av sand.

En pyramid är som bredast i botten. Det har den gemensamt med idrotten. Men om du tar sand från botten av pyramiden för att den ska bli högre så kommer den snart börja rasa.

adidas gjorde ett försök

I det lovande men ömtåliga läget uppstår istället en ny utveckling.  adidas startar ”Keep Up Running Club” som i praktiken är en företagsägd klubb. adidas har tidigare drivit ”Adidas Runners” med fokus på mer ambitiösa motionärer. 

Det projektet lade adidas Europa ner under våren. Istället inriktar man sig nu helt och hållet på toppen av pyramiden genom att rekrytera elitlöpare till den nya elit-klubben.

Hittills har rekryteringen mest handlat om utrustning, men Adidas är ett stort företag med stora finansiella muskler. Adidas vill väl, men om det här visar sig vara kommersiellt framgångsrikt så kan det här vara ett hot mot svensk idrott.  Till skillnad mot t.ex. fotboll och hockey så är det mycket få i den svenska eliten som kommer i närheten av vad en städare eller kassörska tjänar. 

Därför handlar det här om de många idrotter där eliten knappt tjänar några pengar. Om bara en handfull av de 65 000 svenska företag som omsätter mer än hundra miljoner kronor per år tar en liten del av sin reklambudget så får vi en klubbflora som heter allt från A K J Energiteknik IF i Karlstad till Östgöta Trädgårdshall IF i Skövde. 

 Reklamvärdet för lågt

Någon av de här företags-klubbarna kanske ägnar sig åt kulstötning och tresteg, men inom friidrotten är det självklart löpningen som är det stora målet. Två miljoner svenskar springer flera gånger i veckan men mycket få hoppar tresteg någorlunda regelbundet.  De grenarna kan nog Karlstad-Göta, Tibro, IFK Skövde, IF Hagen och andra friidrottsklubbar få behålla, tillsammans med ungdomsverksamheten och veteran-verksamheten. Där är reklamvärdet för lågt.

Ps. Kanske tänker du att ”vi kan väl vänta och se”.  När Svensk Friidrott har sitt årsmöte 2021 så sitter Adidas-klubben troligen på en mängd röster i kraft av vunna SM-poäng.  Om det här blir ett framgångsrikt sätt att skaffa sig reklam så kan företags-klubbar dominera röstmässigt i flera förbund inom bara några år. Därför är det bra att vi börjar diskutera det här nu: Är det kreativ förstörelse eller är det bara förstörelse?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Fotbollen och handbollen storsatsar på hållbarhet – och det är två fotbollsälskare med ett hjärta som klappar för Blåvitt som får ansvaret: Caroline Waldheim för Svenska Fotbollförbundets arbete och Thomas Björn för VM i handboll 2023.
Hållbarhet är begrepp som blivit allt viktigare i samhället – även inom idrotten och då speciellt våra större och mest folkkära idrotter såsom fotboll, handboll, skidor, innebandy, golf, basket, ishockey och brottning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.