Därför slutade de unga löparna

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

 Ung 1: Hur många sporter kan man utöva där du bor? Det frågade Mårten Westberg i en första artikel om ungdomsidrott. I dag skriver han om köpklubbar inom friidrott och hur ungdomar kan tappa lusten.

En förklaring när intresset avtog i den främsta klubben kan ha varit att coachen värvade de bästa löparna från tränare och löparklubbar runtom i landet.

Intresset  för nybörjare var ju obefintligt, så när andra tränare  och aktiva tappade lusten uppstod till slut en brist på både rekrytering och motivation. Så har det ofta blivit i svensk friidrott när en friidrottsklubb har fått avsevärt större resurser än andra.

Jag har själv stått på startlinjen i Lidingöloppet när Enhörnas topplöpare presenterar sig för varandra. De hade aldrig setts förr. De andra köpklubbarna i min ungdom hette Mälarhöjden, Hässelby och Spårvägen.  Deras framgång var på idrottens bekostnad. De är alla mycket mer sympatiska klubbar idag,

Men om Corona-pandemin gör att de ekonomiska villkoren för klubbarnas konkurrens utjämnas så är det bra. Då kan fler idrottare stanna kvar i en fungerande miljö, eller byta klubb enbart för att komma till en bättre fungerande grupp eller bättre tränare.

Rekryterade de bästa

På 1980-talet sprang jag en hel del i Mexiko, som då var en av världens ledande nationer inom långdistanslöpning. Club Rodolfo Gomez rekryterade de bästa löparna från alla klubbar och dominerade totalt. 

När deras svarta buss rullade in så visste alla att nu var det elfte plats vi konkurrerade om. Platserna ett till tio skulle löparna i den där svarta bussen ta hand om.  

Det var häftigt, men några år senare började Mexikos position som en av världens ledande löparnationer började vittra som en pyramid av sand.

En pyramid är som bredast i botten. Det har den gemensamt med idrotten. Men om du tar sand från botten av pyramiden för att den ska bli högre så kommer den snart börja rasa.

adidas gjorde ett försök

I det lovande men ömtåliga läget uppstår istället en ny utveckling.  adidas startar ”Keep Up Running Club” som i praktiken är en företagsägd klubb. adidas har tidigare drivit ”Adidas Runners” med fokus på mer ambitiösa motionärer. 

Det projektet lade adidas Europa ner under våren. Istället inriktar man sig nu helt och hållet på toppen av pyramiden genom att rekrytera elitlöpare till den nya elit-klubben.

Hittills har rekryteringen mest handlat om utrustning, men Adidas är ett stort företag med stora finansiella muskler. Adidas vill väl, men om det här visar sig vara kommersiellt framgångsrikt så kan det här vara ett hot mot svensk idrott.  Till skillnad mot t.ex. fotboll och hockey så är det mycket få i den svenska eliten som kommer i närheten av vad en städare eller kassörska tjänar. 

Därför handlar det här om de många idrotter där eliten knappt tjänar några pengar. Om bara en handfull av de 65 000 svenska företag som omsätter mer än hundra miljoner kronor per år tar en liten del av sin reklambudget så får vi en klubbflora som heter allt från A K J Energiteknik IF i Karlstad till Östgöta Trädgårdshall IF i Skövde. 

 Reklamvärdet för lågt

Någon av de här företags-klubbarna kanske ägnar sig åt kulstötning och tresteg, men inom friidrotten är det självklart löpningen som är det stora målet. Två miljoner svenskar springer flera gånger i veckan men mycket få hoppar tresteg någorlunda regelbundet.  De grenarna kan nog Karlstad-Göta, Tibro, IFK Skövde, IF Hagen och andra friidrottsklubbar få behålla, tillsammans med ungdomsverksamheten och veteran-verksamheten. Där är reklamvärdet för lågt.

Ps. Kanske tänker du att ”vi kan väl vänta och se”.  När Svensk Friidrott har sitt årsmöte 2021 så sitter Adidas-klubben troligen på en mängd röster i kraft av vunna SM-poäng.  Om det här blir ett framgångsrikt sätt att skaffa sig reklam så kan företags-klubbar dominera röstmässigt i flera förbund inom bara några år. Därför är det bra att vi börjar diskutera det här nu: Är det kreativ förstörelse eller är det bara förstörelse?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nej, nuvarande seriemodell i ishockey ligger fast. Efter samråd och utvärdering med berörda ligaorganisationer, SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan  har förbundets Elitkommitté herr beslutat att hålla fast vid den seriemodell som klubbades vid förbundsmötet 2019.

Det innebär att SHL:s ifrågasatta ”ångestkval” mellan lag 13 och 14 i SHL finns kvar och att endast ett lag från Hockeyallsvenskan ges möjlighet att ta klivet upp. För Hockeyettans 40  lag är nålsögat fortsatt mycket litet – ett lag flyttas upp efter omfattande kvalspel

Idrotten och idrottsfrågorna tar som vanligt plats i Almedalen. Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar. 
I år finns det många idrottsperspektiv som fångas upp av olika aktörer under några intensiva dagar. Perspektiv som inte är så vanligt förekommande i den idrottspolitiska debatten annars, såsom hur vi kan integrera idrott i skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.