Seglade Ericsson hem storordern?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Tvivlarna har skäl att ibland stanna upp och fundera. Som när Ericsson i går fick en indisk stororder värd bortåt 10 miljarder kronor. Det kanske inte alls hade med seglartävlingen att göra, eller… Om inte annat kan orderns 10 miljarder betraktas i perspektiv av 400 miljoner för telekomföretagets globala marknadsföring i segling. Dessutom blev Volvo Ocean Race Carl-Henric Svanbergs avskedsföreställning.

Se Idrottens Affärer i Sportspegeln

Sak samma med Puma, sport- och multinationellt kollektionsföretag, som egentligen inte har något med segling att göra. Men efter en utvärdering betraktades cirka 200 miljoner som en motiverad PR-satsning och på kuppen upprättas en ny och speciell seglarkollektion.

Att Puma går in i Volvo Ocean Race kan knappast bero på att chefen råkar tycka om segling, även om det gagnar saken. Nej, Puma som aldrig har pysslat med segling fann segeläventyret tillräckligt intressant och värdefullt. Uppenbarligen fattades beslutet om en satsning på rätt grunder och som en följd skapades en kollektion anpassad för sjöfolk, de första seglarplaggen någonsin.

Som en söndagsseglats

Det sista benet återstår, det mellan Stockholm och St Petersburg. I dag avseglar armadan i Volvo Ocean Race, mångmiljardracet till sjöss. Det blir som en söndagsutflykt. Med dryga 350 sjömil är det en av de korta distanserna under de nio månaderna. Ericsson 4 är redan klar slutsegrare, dessutom.

Väderförhållanden vid starten rapporteras bli ideala med vindar runt N-NV 8-13 sekundmeter och därtill krabb sjö, brist på strömmar. Skillnad det mot bråddjupet som närmaste granne och med en och annan fisk eller fågel som enda betraktare under ensamma veckor på världshaven. Då prövas besättningarna som plötsligt kommer till hamnar där miljontals kronor snurrar maximalt i en sanslös PR-karusell. Nog är Volvo Ocean Race ytterligheternas påhitt.

I nära nio månader har de hållit på. Den 11 oktober skedde starten, den 27 juni är det målgång i St Petersburg. Det är en blandning av ett kraftprov på människor och material men i hög grad också ett förverkligande av ett pojkäventyr, därtill dyrare än det mesta i övrigt.

Det räcker med att titta på bilder och lyssna till samtal från världshaven via högteknologiska påfund för att förstå att det måste vara ett smärre helvete i stormbyar, mörker, ständig fukt, torrproviant, minimal sömn, värkande leder, allt om och om igen.

När besättningen äntligen får gå i land ska alla, från kapten till matros, vara trevliga och säljande i möten med kunderna... Det är ju därför de håller på. Det är skälet till att Volvo satsar 600 miljoner kronor, Ericsson 400 och Stockholms Stad nära 50 miljoner.

"Har det skett affär?"

En global marknadsföring där de medverkande företagens möjlighet att träffa en mängd kunder, nuvarande som potentiella, pågår oavbrutet och allra mest vid alla stopp under de tio etapperna. Det är den yttersta förklaringen till denna miljonroulette. För vem kan egentligen räkna hem satsningen?

- Har det skett affär? frågar Henry Stenson, informationsdirektör vid Ericsson där han också tillhör koncernledningen, i en intervju i Svenska Dagbladet och besvarar själv frågan:

- Ja. Visserligen hade kanske kontrakt skrivits även utan Volvo Ocean Race som kommersiell plattform och yta för relationsmarknadsföring, det är svårt att mäta. Men det är tydligt att det finns affärer som görs upp i samband med racet.

Ett exempel är hur Ericssons vd, Carl-Henrik Svanberg, fick umgås med Brasiliens president, Lula, under en halvdag vid stoppet i Sydamerika. ”Ni kan inte ana vilka dörrar som öppnas”, kommenterar Henry Stenson.
Entusiastiskt berättar anhängarna till tävlingen/utgifterna hur stoppet i Galway blev en fullträff. Uppskattningsvis 250 000 irländare festade i evenemangsområdet. För dem blev Volvo och Ericsson påtagligt.

De vill bli kompisar

Ytterst handlar det om att träffa företagschefer och att bygga relationer, som det så ofta heter. Umgås, komma närmare varandra, finnas i åtanke, ja, helst stå först i ledet vid nästa upphandling. Det är affärsidén för alla inblandade företag.

Ericsson vill påvisa att projektet är väl underbyggt och motiverat. ”Golf, tennis och formel 1 är bra, men inte tillräckligt bra” blev svaret när företaget frågade runt i koncernen ”Vad tycker våra kunders chefer är roligast?”.

- Flest svarade segling. Kul, sa de, vi kommer om vi kan segla och tala affärer, hävdar Henry Stenson i SvD.
Det var och är ingen nackdel att chefen själv, Carl-Henrik Svanberg, älskar att segla. Han har erkänt att i en annan tid och i ett annat liv vore det kul att segla en av båtarna i Volvo Ocean Race: ”Att vara skipper på en båt sådan verkar döhäftigt”.

Svanberg och hans Svan

Svanberg, som själv skaffade sig en stor Svan för många år sedan, har en förkärlek till havet. Redan som vd och koncernchef vid Assa Abloy gav han klartecken till en medverkan i Volvo Ocean Race 2002.

Redan då bedömdes PR-värdet som stort och Svanberg gottade sig säkert åt rapporten där det stod att Assa Abloys varumärkesexponering under tävlingen värderades till drygt 60 miljoner USD. ”Assa Abloy var det syndikat som fick störst varumärkesexponering i tv med 122 timmar till ett värde av drygt 54 miljoner USD och över 6 000 artiklar som värderas till närmare tre miljoner USD”, rapporterade Sports Marketing Survey (SMS) som hade mätt exponeringen.

Rapporten avrundades med orden: ”Volvo Ocean Race är en av världens största massmediala sporthändelser och har följts av över en miljard radiolyssnare och webbsajten attraherade 3 miljoner unika besökare under tävlingsperioden. Allt detta sammanräknat ger oss en varumärkesexponering som motsvarar över 60 miljoner USD, vilket är fantastiskt”.

Svanberg sms:ade Scherman

Svanbergs engagemang i Volvo Ocean Race framkommer också, av alla ställen, i TV4-chefen Janne Schermans blogg, där han skriver från mars:

”Mobilen igen. Carl Henrik Svanberg, Ericsson, läser in ett långt, långt meddelande som förmedlar gränslös glädje över att båten Ericsson 3 med Mange Olsson vid rodret vunnit den femte och hittills svåraste deltävlingen i Volvo Ocean Race. När vi snackas vid jämför han stordådet, för det är det verkligen ett sådant, med Ravellis straffräddning i VM 1994. Jag håller inte med. Ravellis straffräddning trollband en hel nation och halva klotet samt förde oss till brons i VM”.

Det går att tänka sig att bakgrunden till mobilmeddelandet och den kamratliga kontakten mellan herrarna kommer från det avtal som finns mellan parterna. TV4 har skickat reportageteam världen över och bevakat seglingarna. Inte utan ett starkt ifrågasättande från redaktionen.

För som Scherman själv framhåller. I förhållande till annan global idrott med svenskt intresse talar inte gemene man dagligen om Volvo Ocean Race. Ericsson har två båtar varav den ena har svensk besättning med Mange Ohlsson som skeppare. Den andra båten är den som når störst framgångar.

Scherman noterar också i sin blogg: ”Men visst, Ericssons och Sveriges framgångar i seglingsracet runt jorden kan säkert bidra till att höja intresset för sporten. Och Mange Olsson gjorde nästan en Ravelli”.

Leif Johansson och hans snipa

Leif Johansson, Volvos koncernchef, är minst lika stor segelentusiast.Leif Johansson, Volvos koncernchef, är minst lika stor segelentusiast. Det kom från hjärtat när denne man som far och flyger världen över vid ett tillfälle erkände:

- Allra bäst trivs jag i snipan i hamnen i Marstrand. Jag har saltvatten i generna på något sätt.

Förresten, när Leif Johansson startade ett privat investeringsbolag döpte han det till Aphrae och förklarade:

- Det betyder faktiskt, så vitt jag vet, ingenting särskilt. Men jag hade en båt en gång med det namnet och därifrån kommer det.

Grabbarna Johansson och Svanberg har en del gemensamt.

Största evenemanget i Nordeuropa?

På kajen i Stockholm har det funnits både glada tillropare och kritiker. Många har fått en inbjudan, allt från betalningsvilliga sponsorer och deras VIP-gäster till den enskilde stockholmaren som har bidragit med skattepengar och utrymme. För trängseln blev påtaglig i huvudstaden sedan Skeppsbron ockuperades av eventbyggare och trafiken hänvisades till andra gator.

PR-staben hade en prognos om 500 000 besökare som ska generera cirka 131 miljoner i turistintäkter. Sådana siffror övertygar i en första presentation. I beslutsunderlaget kan man läsa hur Stockholms Hamnar fick uppdraget från moderbolaget Stockholms Stadshus AB att förhandla med Volvo Event Management UK Ltd (Vemuk).

- Det är det största evenemanget i Nordeuropa i år, sa Carl-Erik Aroseus från Stockholms Hamnar och ordförande i styrgruppen för Stockholmsstoppet.

Ur samma beslutsunderlag kan man läsa ”Totala kostnaden för Stadens värdskap är preliminärt beräknat till 49,8 Msek. Av detta belopp avser 11,6 Msek 2008 och resterande 38,2 Msek 2009. Stockholms Hamnar, som är operativt ansvarig, avser begära från moderbolaget Stockholms Stads AB att avkastningskravet reduceras med motsvarande belopp för respektive år. Intäkter från sponsring alternativt partnerskap reducerar beloppen i motsvarande grad”.

Skeppsbron förvandlades till ett stort, typ tre fullstora fotbollsplaner, med tält, showrooms, restauranger och aktiviteter där allmänheten och VIP-inbjudna helst skulle trängas. De första rapporterna från hotellen tydde inte på någon ökning av antalet gäster. Av tilltänkta 500 000 besökare syntes inte många. Fortsättningen har inte heller förmedlat rapporter om att de optimistiska kalkylerna uppnåddes.

Apropå pojkäventyr – för att uppmuntra tjejer att mönstra ombord gäller nya regler till 2011. Kvinnliga besättningar ska få ha tolv personer ombord och av dessa kan två vara killar.

 

Se intervjun i Sportspegeln:

Thomas Ejderhov

Thomas Ejderhov är chefredaktör för Idrottens Affärer.

Svenska Fotbollsförbundet bygger om och gör det med besked.

Planerna på en ny organisation presenterades på onsdagen och då framkom att förre landslagsmannnen  Kim Källstöm blir Fotbollschef och smålänningen  Henrik Landén stabschef i en ny central roll.. Därtill blir det en sammanslagning av Marknad och Kommunikation.

Miljardären Patrik Stymne, medgrundare till spelföretaget King, dataspelet Candy Crush Saga, blir tillsammans med Allan Adolfsson, golftränare, huvudägare till golfklubben Haninge GK på Södertörn utanför Stockholm.

De tar över som ägare via sitt gemensamma bolag, Golfverket AB, som grundades 2021. Vid en föreningsstämma hade stämman två förslag att ta ställning till. Golfverket AB ställdes mot GK 2060, initierat av två klubbmedlemmar och med företaget Gordon Service AB som ekonomisk bas.

Att hockeyvärlden är speciell är väl känt, inte minst är Kanadas inflytande   dokumenterat åtskilliga gånger genom åren. Kommande junior-VM i Göteborg, 26/12-5/1 2024 är inget undantag. Turneringen ägs till hälften (!) av Hockey Canada som har ett löpande 10 års avtal med IIHF, det internationella förbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt. 

Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs  Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke  sagt konsekvent nej

Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk

Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela

överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.

Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett

led i detta presentera Folkspel som en ny partner.

Engelsk fotboll – till vilket pris som helst...- Åtminstone nästan. Dana Strong, vd på Sky Sports går ut i ett  i ett pressmeddelande och berättar att notan för  att sända Premier League över säsongen 2025– uppgår till hisnande 88 miljarder kr!

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen