"Försvinner måttlighet med pengarna?"

Det går bra för eventbranschen, här definierad som sponsring, event och arenor. En viktig del av upplevelseindustrin som näringsministern för en tid sedan kallade för en ”basindustri”. Men det finns också frågor som måste redas ut, om inte solen ska gå i moln. Till exempel det här med måttlighet...
Med 50 miljarder kronor i omsättning kanske det är dags för Sponsrings & Eventföreningen att ta fram riktlinjer för vad som är ”måttlighet” för eventarrangörerna.
Annons


Eventbranschen skapar 160 000 årsarbeten.

Omsättningsökningen under 2011 är drygt 28 procent, till 3,5 miljarder kronor, enligt siffror från IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik. Och fortsätter upp andra kvartalet i år, enligt färska siffror från samma institut. Inräknat de företagsinterna eventen blir siffran 6,1 miljarder. Det gör investeringarna i eventbranschen större än investeringarna i TV-reklam!

Större än svensk bilindustri

Räknar vi hela upplevelseindustrin, inklusive resor, hotell och restaurang, pratar vi 50 miljarder kronor i omsättning. Det gör exportvärdet större än svensk bilindustri.

Vem trodde det för 15 år sedan?

Två nya arenor i Stockholm, Friends Arena och Tele2 Arena, kommer att fungera utmärkt. I alla fall om man får tro inledningstalaren och eventveteranen Leif Nilsson, till nyligen vd för Göteborg & Co, eftersom ”Stockholm växer med ett helt Göteborg de närmaste tio åren”.

En basindustri, hävdade Annie Lööf

Och så näringsminister Annie Lööf och hennes förlösande uttalande för en tid sedan: Upplevelseindustrin är en ”basindustri”.
Inte undra på att det var mungiporna uppåt på de 400 deltagarna i Branschforum 2012 i Annexet, Ericsson Globe – Europas största konferens inom sponsring, event och arenor.

Frågan är dock hur den närmaste framtiden ser ut för eventbranschen. Klarar den fler granskningar likt de som framför allt DN lyft fram den senaste tiden?

Är det kanske dags för Sponsrings & Eventföreningen att ta fram riktlinjer för vad som är ”måttlighet” för eventarrangörerna?

Och kanske även riktlinjer för eventbyråer som arbetar på uppdrag av stat, kommun, landsting och myndigheter – att vara noggrannare med att "Lagen om offentlig upphandling följs, även om ansvaret i första hand vilar på arrangören? För det faller ju ändå tillbaka på byrån, och därmed på hela branschen.

Påverkar valet av kommunikationskanal

Frågorna blir lätt många under två dagar av Branschforum 2012. Det är när det går som bäst som behovet av en ”krisplan” är som störst. Men tyvärr också som minst intressant hos företagen i branschen. Det går ju så bra, vad kan hända…?

Risken är förstås att den senaste tidens händelser kommer att påverka valet av kommunikationskanal. Inte minst bland event-och marknadsföringsansvariga på statliga myndigheter och verk.

Det är i motgång karaktären testas.

Thomas Björn

Medarbetare på Idrottens Affärer och verksam inom marknadsföring

Allsvensk  premiärhelg – med tomma läktare och inga intäkter. Men klubbarna klarar sig rätt bra ändå.  

Trots pandemi och utebliven publik visar EY:s årliga rapport, ”Hur mår svensk elitfotboll?”, att 2020 var ett uppsving ekonomiskt för de allsvenska klubbarna. Inte minst tack vare ett idogt arbete med att anpassa kostnaderna.

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

Smått fantastiska 3 000 personer  har redan anmält sig. Trots att över fyra månader återstår till start. Men redan nu har Salming Idre Fjällmaraton nått deltagartaket 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Discovery värvar två före detta friidrottsstjärnor till rollerna som expertkommentatorer vid OS i Tokyo i sommar. Carolina Klüft och Michel Tornéus har skrivit på avtal och de ska jobba ihop med bl a programledaren Jonas Karlsson.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.