"Försvinner måttlighet med pengarna?"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det går bra för eventbranschen, här definierad som sponsring, event och arenor. En viktig del av upplevelseindustrin som näringsministern för en tid sedan kallade för en ”basindustri”. Men det finns också frågor som måste redas ut, om inte solen ska gå i moln. Till exempel det här med måttlighet...
Med 50 miljarder kronor i omsättning kanske det är dags för Sponsrings & Eventföreningen att ta fram riktlinjer för vad som är ”måttlighet” för eventarrangörerna.


Eventbranschen skapar 160 000 årsarbeten.

Omsättningsökningen under 2011 är drygt 28 procent, till 3,5 miljarder kronor, enligt siffror från IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik. Och fortsätter upp andra kvartalet i år, enligt färska siffror från samma institut. Inräknat de företagsinterna eventen blir siffran 6,1 miljarder. Det gör investeringarna i eventbranschen större än investeringarna i TV-reklam!

Större än svensk bilindustri

Räknar vi hela upplevelseindustrin, inklusive resor, hotell och restaurang, pratar vi 50 miljarder kronor i omsättning. Det gör exportvärdet större än svensk bilindustri.

Vem trodde det för 15 år sedan?

Två nya arenor i Stockholm, Friends Arena och Tele2 Arena, kommer att fungera utmärkt. I alla fall om man får tro inledningstalaren och eventveteranen Leif Nilsson, till nyligen vd för Göteborg & Co, eftersom ”Stockholm växer med ett helt Göteborg de närmaste tio åren”.

En basindustri, hävdade Annie Lööf

Och så näringsminister Annie Lööf och hennes förlösande uttalande för en tid sedan: Upplevelseindustrin är en ”basindustri”.
Inte undra på att det var mungiporna uppåt på de 400 deltagarna i Branschforum 2012 i Annexet, Ericsson Globe – Europas största konferens inom sponsring, event och arenor.

Frågan är dock hur den närmaste framtiden ser ut för eventbranschen. Klarar den fler granskningar likt de som framför allt DN lyft fram den senaste tiden?

Är det kanske dags för Sponsrings & Eventföreningen att ta fram riktlinjer för vad som är ”måttlighet” för eventarrangörerna?

Och kanske även riktlinjer för eventbyråer som arbetar på uppdrag av stat, kommun, landsting och myndigheter – att vara noggrannare med att "Lagen om offentlig upphandling följs, även om ansvaret i första hand vilar på arrangören? För det faller ju ändå tillbaka på byrån, och därmed på hela branschen.

Påverkar valet av kommunikationskanal

Frågorna blir lätt många under två dagar av Branschforum 2012. Det är när det går som bäst som behovet av en ”krisplan” är som störst. Men tyvärr också som minst intressant hos företagen i branschen. Det går ju så bra, vad kan hända…?

Risken är förstås att den senaste tidens händelser kommer att påverka valet av kommunikationskanal. Inte minst bland event-och marknadsföringsansvariga på statliga myndigheter och verk.

Det är i motgång karaktären testas.

Thomas Björn

Medarbetare på Idrottens Affärer och verksam inom marknadsföring

Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Biljetterna till Swedish Opens inledning i Båstad på måndagen går åt som smör i solsken. Vid lottningen skapades mötet Leo Borg mot Rafael Nadal! Rrena drömmen för arrangörerna!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.