"Försvinner måttlighet med pengarna?"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det går bra för eventbranschen, här definierad som sponsring, event och arenor. En viktig del av upplevelseindustrin som näringsministern för en tid sedan kallade för en ”basindustri”. Men det finns också frågor som måste redas ut, om inte solen ska gå i moln. Till exempel det här med måttlighet...
Med 50 miljarder kronor i omsättning kanske det är dags för Sponsrings & Eventföreningen att ta fram riktlinjer för vad som är ”måttlighet” för eventarrangörerna.


Eventbranschen skapar 160 000 årsarbeten.

Omsättningsökningen under 2011 är drygt 28 procent, till 3,5 miljarder kronor, enligt siffror från IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik. Och fortsätter upp andra kvartalet i år, enligt färska siffror från samma institut. Inräknat de företagsinterna eventen blir siffran 6,1 miljarder. Det gör investeringarna i eventbranschen större än investeringarna i TV-reklam!

Större än svensk bilindustri

Räknar vi hela upplevelseindustrin, inklusive resor, hotell och restaurang, pratar vi 50 miljarder kronor i omsättning. Det gör exportvärdet större än svensk bilindustri.

Vem trodde det för 15 år sedan?

Två nya arenor i Stockholm, Friends Arena och Tele2 Arena, kommer att fungera utmärkt. I alla fall om man får tro inledningstalaren och eventveteranen Leif Nilsson, till nyligen vd för Göteborg & Co, eftersom ”Stockholm växer med ett helt Göteborg de närmaste tio åren”.

En basindustri, hävdade Annie Lööf

Och så näringsminister Annie Lööf och hennes förlösande uttalande för en tid sedan: Upplevelseindustrin är en ”basindustri”.
Inte undra på att det var mungiporna uppåt på de 400 deltagarna i Branschforum 2012 i Annexet, Ericsson Globe – Europas största konferens inom sponsring, event och arenor.

Frågan är dock hur den närmaste framtiden ser ut för eventbranschen. Klarar den fler granskningar likt de som framför allt DN lyft fram den senaste tiden?

Är det kanske dags för Sponsrings & Eventföreningen att ta fram riktlinjer för vad som är ”måttlighet” för eventarrangörerna?

Och kanske även riktlinjer för eventbyråer som arbetar på uppdrag av stat, kommun, landsting och myndigheter – att vara noggrannare med att "Lagen om offentlig upphandling följs, även om ansvaret i första hand vilar på arrangören? För det faller ju ändå tillbaka på byrån, och därmed på hela branschen.

Påverkar valet av kommunikationskanal

Frågorna blir lätt många under två dagar av Branschforum 2012. Det är när det går som bäst som behovet av en ”krisplan” är som störst. Men tyvärr också som minst intressant hos företagen i branschen. Det går ju så bra, vad kan hända…?

Risken är förstås att den senaste tidens händelser kommer att påverka valet av kommunikationskanal. Inte minst bland event-och marknadsföringsansvariga på statliga myndigheter och verk.

Det är i motgång karaktären testas.

Thomas Björn

Medarbetare på Idrottens Affärer och verksam inom marknadsföring

En jättenyhet – som försvann! På tisdagen gick RF-ordföranden Björn Eriksson ut med beskedet att svensk idrott får 500 nya miljoner i återstartstöd.

Ett avslöjande där en del hade betydande och nya konsekvenser. Nämligen en historisk satsning, där också SOK utgör en del av en efterlängtad ökning av resurser.

Äntligen ska det bli stil och ordning på den annorlunda och vackra idrottsplatsen Ruddalen i sydvästra Göteborg. En stor idrottsplats som förtjänar riktig profilering. Här har det arrangerats VM såväl på skridsko och i bandy och ambitionen var hög en gång ett brett utbud och möjligheter för många idrotter på bergknallarna ovanför Frölunda Torg.

Ett av svensk idrotts största och mest spektakulära evenemang är tillbaka. Invigningen av ungdomsfotbollens Gothia Cup, med runt 50 000, främst ungdomar på läktarna och även på innerplanen via en musikfest, toppat med ett fantastiskt fyrverkeri,  i flera timmar och manifesterar världens största fotbollsturnering för ungdomar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Internationella fotbollsförbundet Fifa lanserar en egen strömningstjänst, Fifa+. Det är ett jättepaket som slår alla rekord.

I kampen om intresset för damfotboll via streamade matcher spjärnar nu Fifa emot. Och gör det rejält.  Som motvikt till Netflix och Amazon Prime upprättar Fifa med en egen tjänst, vid namn Fifa+.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.