"Sponsoransvariga hade chansen"

Jag var på Sponsring&Eventöreningens Branschforum i veckan, ett antal utmärkta seminarium och en bra plats för nätverkande.
De flesta byråer och kunder var där, men jag saknade många rättighetsinnehavare.
Kanske finner man inspiration att attrahera nya sponsorpengar på annat håll, men här fanns i alla fall både nätverk, idéer och kompetens.
Länken så avgörande
När man så här några dagar efter väver samman nya tankar med gamla så blir min sammanfattning: linking, storytelling, insikt och okonventionellt.
Allt blir enklare, bättre och kommunikationen så mycket starkare om det finns en tydlig länk mellan varumärke, affär och den aktuella rättigheten. När Telia aktiverar sig med bredband på Dreamhack istället för bjuda på kaffe i fjällen, då faller allt på plats.
På Branschforum berättar marknadsdirektören Jeff Dodds på Virigin om deras bredband och aktivering med Usain Bolt. Länken där är lika enkel som genial - Virgin dubblerar din bredbandshastighet och världens snabbaste man berättar storyn.
Då blir allt trovärdigt
Det är inte så mycket valet av superstjärnan, pengarna, Branson eller den humoristiska idén som gör det till ett fantastiskt case utan effektiviteten ligger i att man direkt fattar budskapet, förstår vem som är avsändaren och det blir trovärdigt.
Aktivering i övrigt behöver fortfarande vara kreativ och välutförd men med en tydlig länk så är mycket redan givet.
Jeff Dodds är även ett utmärkt exempel på hur bra talare också är symbol och förstärkare av det egna varumärket. Storytelling kring Branson och Virgin är enastående och Jeff drar sitt strå till stacken genom att berätta om Richards middagar med familjen Obama och kitesurfing med ledningen på Google etc.
Attraherar kvinnorna
Även i reklamfilmerna med Bolt glimtar Richard förbi och säkerställer igenkänning av avsändare och bygger vidare på berättelsen. Storytelling med hjälp av rättigheter hjälper även till att styra mot nya värderingar.
Fotbolls-VM i Brasilien pratar mer om affärer och mindre om samba och fest medan man under VM i Tyskland gjorde precis tvärtom och visade bilder på fans som badade i fontäner. Med hjälp av rättigheter påverkar vi attityder.
Mercedes-Benz Fashion Week som arrangerades i Stockholm förra veckan är ett annat exempel. Från att ha varit ett varumärke som stått för pondus och stora bilar för män har fokus förflyttats till att attrahera en mer stilfull och kvinnlig målgrupp. Fashion har hjälpt till att ändra attityden till varumärket och öka försäljningen. Att man även säljer bra på plats under MBFW syns på försäljningschefens nöjda min efter Tigers avslutningsvisning.
Påverka attityder och beteende
Kim Skildum-Reid på PowerSponsorship pratade om sociala sponsorskap på Branschforum och att man måste betrakta det som vilket modernt sponsorskap som helst. Det är helt riktigt och principerna ser i stort sett lika ut oavsett vilken rättighet vi engagerar oss i.
När vi har en tydlig länk mellan varumärke och rättighet så handlar det om att förstå målgruppen och försöka skapa förtroende för att kunna påverka attityder och beteende.
Sponsorskap är som en skulptur, enligt Kim Skildum-Reid , man formar den efter behov medan traditionella medier snarare är stöpta i en form (a painting). Bra symbolik, en rättighet ger oss betydligt större möjlighet att kommunicera med målgruppen via deras passioner.
Sponsring är outforskad
Men för att bli hörda måste vi först lyssna, att framhäva och bara prata om sig själv fungerar inte vidare bra i någon relation. När vi lyssnat och fått insikt vet vi vilka behov som föreligger, kan forma vår sponsring därefter och berätta vår story för att vinna förtroende och förändra attityd.
Men det kanske inte alltid räcker att lyssna och göra det självklara för att nå fram. Vi behöver ett även ett stort mått av kreativitet för att få allt att flyga och kanske även en god portion okonventionella metoder. Ny teknik, nya tankebanor, korsbefruktning mellan olika rättigheter, helt enkelt hitta nya sätt att få ut vår story.
Modern sponsring är ännu ganska outforskad som metod och vi är ovana att släppa greppet och kontrollen. Att göra konsumenten till hjältar och låta de styra vad vi gör är kanske läskigt men förmodligen nödvändigt.
Det är då vi på allvar kan släppa loss de positiva krafterna i metoden sponsring och uppnå nytta för alla parter - sponsor, rättighetsinnehavaren och konsumenten.
Mest lästa just nu
Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen.
AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga.
20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.